Київсоюзшляхпроект - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Київсоюзшляхпроект

«КИЇВСОЮЗШЛЯХПРОЕ́КТ» – проектно-вишукувальна установа у галузі будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних магістралей, шляхів і мостів. Розташ. у Києві. Засн. 1930 як філія ін-ту «Союзшляхпроект». Від 1991 – сучасна назва, від 1995 – ЗАТ. Нині у структурі Ін-ту – дорож., мост., цивіл. і пром. споруд, інж.-геол. та інж.-геодез. вишукувань, з оцінювання впливу на довкілля, кошторис., тех. і з випуску проект. документації відділи, архіт. майстерня. Фахівці «К.» розробляють проекти автомоб. магістралей і шляхів, вулиць насел. пунктів; мост. переходів; автомоб., суміщених (для автомоб. і залізнич. транспорту) і міських мостів, шляхопроводів, естакад; одно- та багаторівневих транспорт. розв’язок; вироб. баз буд. орг-цій, з-дів буд. індустрії; комплексів дорожньо-експлуатац. і автотранспорт. служб; цивіл. і вироб. будівель та споруд; інж. мереж; протидеформац. споруд. «К.» є одним із 3-х провід. ін-тів СНД і головним в Україні з проектування великих і позаклас. міських та автошлях. мостів. Низка магістрал. автомоб. доріг, спроектованих в Ін-ті, стала основою заг.-союз. дорож. мережі, зокрема Київ–Одеса, Київ–Москва, Київ–Харків–Ростов–Владикавказ, Полтава–Кишинів, Москва–Харків–Сімферополь, С.-Петербург–Мурманськ, Єкатеринбург–Челябінськ, Рагачов–Калінкавичі–Пінськ, Кишинів–Бендери–Тирасполь. Серед проектів гірських доріг – Душанбе–Хорог на Памірі, Алушта–Ялта–Севастополь у Криму, Львів–Мукачеве–Чоп у Карпатах, з Пн. Осетії у Пд. Осетію через Гол. Кавказ. хребет Рокським перевалом. За проектами «К.» споруджено великі мости через судноплавні річки Дніпро в м. Дніпродзержинськ Дніпроп. обл., Іртиш у містах Павлодар (Казахстан) і Омськ (РФ), Неман у містах Гродно (Білорусь) та Юрбаркас (Литва), Даугаву в Ризі, Прип’ять у м. Чорнобиль Київ. обл., низку мостів через Дністер і Пд. Буг; унікал. вант. мости з рекорд. на той час прогонами 300 та більше метрів: Моск. і Пд. у Києві, Горьковський у Ризі; міст Метро арково-консол. конструкції в Києві. Серед проектів остан. років – мост. переходи через р. Кама в Татарстані (спільно з рос. ін-том «Гіпротрансміст»), через Дніпро у Києві (Подільський) і Запоріжжі, транспортні естакади в Одес. торг. мор. порту, міст через Хаджибей. лиман на автомоб. дорозі Київ–Одеса, гол. ділянка автомоб. дороги Львів–Краковець, технол. і пішохідні шляхопроводи на 3-му транспорт. кільці Москви, міст через Зх. Буг на укр.-польс. кордоні (спільно з ін-том «Укрдіпрошлях»), обхідні автомоб. дороги навколо міст Єкатеринбург і Краснокамськ Перм. обл., автомоб. дороги «Дон» у Ростов. обл. і Краснодар–Єйськ на ділянці Новотитарівська–Медведівська (усі – РФ), протизсувні споруди на автомоб. дорозі Севастополь–Феодосія, реконструкція мосту через р. Тиса у м. Чоп Закарп. обл. на укр.-угор. кордоні зі збільшенням удвічі перепускної можливості, мосту на ФАД «Білорусь». Ін-т є засн. Київ. асоціації транспорт. буд-ва та видає ж. «Транспортное строительство Украины». Серед провід. фахівців – Г. Фукс, Є. Крук, І. Гладченко, В. Грищенко, Ф. Ліберберг, М. Корнєєв, В. Бутусов, Я. Дайн, Б. Певзнер, Б. Барило, Л. Фільштейн, В. Денисенко, І. Гуков, М. Фельдман. Кількість працівників (2011) – 240 осіб. Тривалий час (1938–76, з перервою 1941–47) «К.» очолював Ф. Бершеда. Нині дир. – Є. Лімонов (від 2008), почес. президент – Р. Зозуля (від 2010).

В. І. Кулик

Стаття оновлена: 2012