Київський завод електротранспорту - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Київський завод електротранспорту

КИ́ЇВСЬКИЙ ЗАВО́Д ЕЛЕКТРОТРА́НСПОРТУ – підприємство у галузі машинобудування. Розташ. на тер. Поділ. трамвай. депо. Спеціалізується на ремонті та виготовленні електрич. видів транспорту (трамвайні вагони, тролейбуси тощо). Історія з-ду розпочинається 1906, коли на базі Васильків. трамвай. парку міста створ. Гол. трамвайні майстерні. Спочатку вони лише ремонтували вагони, а згодом почали їх також виготовляти. Від 1923 – ім. Т. Домбаля, 1931 їх перейм. на Трамвай. з-д ім. Т. Домбаля. З-д продовжував ремонт і вироб-во трамвай. вагонів, а 1935 виготовив перші п’ять тролейбусів ЛК, що, власне, й поклало початок тролейбус. сполученню у Києві. Від 1936 – Київ. з-д електротранспорту ім. Ф. Дзержинського. У повоєн. період, окрім традиц. напрямів діяльності, розпочато вироб-во тролейбусів влас. конструкції. Найпродуктивніше з-д працював у кін. 1950–80-х рр., коли його очолював Г. Іжеля. У цей період він випускав трамваї КТВ-55 і КТВ-57 (моторні і причіпні) та КТВ-55-2 (двосторонні), тролейбуси «Київ-2», «Київ-4», «Київ-5ЛА», «Київ-6», вантажні КТГ (постачали до 120 міст СРСР), спецвагони для обслуговування колій. та енергет. госп-ва: рейкозварюв., рейкошліфувальні та поливальномийні вагони, вагони-дозатори для сипучих матеріалів, вагон-вишки та вагон-лабораторії для контакт. мережі та ін. При з-ді організовано Лінійних електродвигунів Особливе конструкторське бюро (випробувано 26 типів двигунів потуж. 40–1200 кВт): впроваджено у металургії та на монорейк. транспорті. Від поч. 1990-х рр. – АТ, продовжує обслуговувати міський електротранспорт: створив тролейбуси К-11 та К-11у, малими партіями виготовляє трисекційні трамваї К3R-N. За період свого функціонування з-д виготовив бл. 700 пасажир. і спец. трамваїв та понад 3000 тролейбусів різних модифікацій. Кількість працівників (2012) – бл. 40 осіб. Від 2003 підпр-во очолює М. Нечипоренко.

К. А. Брамський

Стаття оновлена: 2012