Інформаційна війна
ІНФОРМАЦІ́ЙНА ВІЙНА́ — вплив на населення іншої країни у мирний або військовий час шляхом розповсюдження певної інформації з метою досягнення політичної, економічної або військової переваги та захист громадян власної країни від такого впливу. Це форма протистояння, у якій інформація стає основною зброєю, а інформаційні системи — головною мішенню (інформаційні ресурси та інформ.-технічні системи управління, зв’язку, навігації, комп’ютерні мережі, радіоелектронні засоби тощо).
Головні завдання: підрив морально-психологічного стану, зміна поведінкового й емоційного настрою, дезорієнтація та дезінформація, послаблення певних традицій і переконань, залякування власного народу образом ворога, а супротивника — своєю могутністю, забезпечення ринків збуту (як складова конкурентної боротьби).
Спроби залякати супротивника за допомогою агітації, дезінформації та пропаганди відомі з часів Стародавнього Єгипту, Греції та Риму, однак особливого значення І. в. набула у 20 ст., коли розвиток ЗМІ (газети, радіо, телебачення, Інтернет) дав змогу маніпулювати масовою свідомістю на значних відстанях. Так, у 1920-х рр. США готували радіопередачі відповідного змісту для регіонів традиційних політичних інтересів — країн Латинської Америки; Велика Британія — для своїх колоній; Німеччина, що домагалася перегляду Версальського миру, — для німців, які мешкали у Померанії та Верхній Сілезії (Польща) і Судетах (Чехо-Словаччина). СРСР використовував методи І. в. для пропаганди ідеї світової революції та дискредитації капіталістичного державного устрою, при цьому значну увагу приділяли захисту власного населення від впливу іноземних мас-медіа, що загалом притаманно всім тоталітарним режимам (див. Іномовлення).
Під час 2-ї світової війни паралельно із воєнними діями активну І. в. вели обидві сторони (яскравий приклад масової зміни суспільної свідомості — діяльність міністра народної освіти й пропаганди нацистської Німеччини П.-Й. Ґеббельса). Зразком класичної І. в., що не переросла у збройний конфлікт, є т. зв. холодна війна 1946–91 між СРСР і США та їхніми союзниками.
На думку деяких дослідників, застосування країнами Заходу інформаційних методів боротьби, а не прагнення республіканських еліт до самостійності чи економічної проблеми спричинили розпад СРСР. У свою чергу КДБ СРСР намагався впливати на громадську думку, окремих осіб, державні й громадські організації інших країн, а також переслідував радянських громадян за прослуховування зарубіжних радіостанцій, спроби контактів з іноземцями тощо.
Уперше поняття «інформаційна війна» визначено в директиві Міністерства оборони США (1992). Нині в армії США (а також інших країн) діють спеціалізовані підрозділи відповідного профілю. Усі великі збройні конфлікти кін. 20 — поч. 21 ст. — війни в Іраку 1991 і 2003, військ. операція НАТО проти Югославії 1999, грузино-осетинський конфлікт 2008, повалення повстанцями (за допомогою країн НАТО) режиму М. Каддафі в Лівії 2011 та ін. — супроводжувалися масованими інформаційними атаками. Що сучасніше суспільство (див. Інформаційне суспільство), то більше воно покладається на інформацію й засоби її доставляння, отже, є уразливішим у війні інформацій.
Інформаційна війна є одним з найбільших викликів сучасного світу. Її наслідки можуть бути руйнівними для будь-якого суспільства, економіки та політичної стабільності.
Інформаційна війна Росії проти України
Ще з часів Помаранчевої революції Росія активно використовує інформаційні технології та мас-медіа для досягнення своїх політичних цілей, підриву довіри до української національно орієнтованої влади, зокрема з метою перетворення України на державне утворення, лояльне до РФ. Від часу анексії Криму почали активно вживати термін «гібридна війна» (поєднання вторгнення збройних сил з інформаційними атаками). Під час військової агресії РФ проти України виявлено низку напрямів інформаційної війни.
- Дезінформація: поширення неправдивої інформації (під виглядом надійної, а також чуток, маніпулятивних і спекулятивних тверджень, перебільшень тощо) для створення в суспільстві плутанини, недовіри до офіційних джерел та маніпулювання громадською думкою (великий акцент Росія робить на соціальні мережі).
- Пропаганда: систематичне поширення бажаних наративів (певних ідей) з метою формування в українському суспільстві переконань щодо тих чи інших подій, фактів, персоналій.
- Психологічні операції (ІПСО): комплекс заходів, спрямованих на зниження морального духу, деморалізацію військ та населення.
- Кібератаки: здійснення хакерських атак на комп’ютерні системи, мережі та інфраструктуру з метою виведення їх із ладу, крадіжки даних або дестабілізація роботи державних органів, підприємств та організацій.
- Використання пропагандистських медіа: російські державні телеканали та інформаційні агентства транслюють інформацію для своїх громадян, якою виправдовують агресію проти України, дискредитують її захисників, формують переконання необхідності вести війну.
- Цензура та обмеження доступу до інформації: російська влада здійснює жорстку цензуру всередині країни, обмежуючи доступ до незалежних джерел інформації, створюючи інформаційний вакуум.
Рекомендована література
- Литвиненко О. В. Спеціальні інформаційні операції та пропагандистські кампанії. К., 2000;
- Головченко В. І., Гондюл В. П., Зернецька О. В. та ін. Міжнародна інформаційна безпека: сучасні виклики та загрози. К., 2006;
- Інформаційно-психологічне протиборство (еволюція та сучасність). К., 2013;
- Почепцов Г. Сучасні інформаційні війни. Вид. 3-є. К., 2016;
- Світова гібридна війна: український фронт. К., 2017;
- Магда Є. Гібридна агресія Росії: уроки для Європи. К., 2017.