Історико-соціологічні дослідження
ІСТО́РИКО-СОЦІОЛОГІ́ЧНІ ДОСЛІ́ДЖЕННЯ — галузь соціології, якій притаманні історичний або історико-порівняльний методи дослідження. І.-с. д. охоплюють два основні напрями соціологічних студій: історія соціології та історична соціологія. Перший стосується вивчення історії та традицій розвитку соціологічної думки, формування її теоретичних парадигм, а також інституціоналізації соціології як науки. Цей напрям зазвичай співвідносять зі сферою та предметом історії соціології. Другий напрям повʼязаний із теоретико-дослідницькою парадигмою історичної соціології, що активно розвивається з 1960-х рр. як окрема соціологічна дисципліна. Її основне наукове завдання — реконструкція минулого та дослідження соціальної реальності історичних суспільств соціологічними методами (збір та аналіз соціологічних фактів, історичної статистики, свідчень очевидців, особистих та архівних документів тощо).
Соціологія активно використовує історичні методи у своїх підходах. Історичні складові соціологічного знання про будь-яке суспільство забезпечують усвідомлення причинно-наслідкових звʼязків у різних сферах його розвитку до того стану соціального буття, що його вивчає соціолог. Наприклад, стан і тенденції розвитку різних сфер сучасного українського суспільства в соціологічних дослідженнях можуть бути обʼєктивно проаналізовані та проінтерпретовані лише з урахуванням традицій колишнього соціального укладу, інституціональних, політичних, культурних та соціально-структурних залишків радянського минулого, які можуть проявлятися в особливостях ціннісних орієнтацій суспільства, його політичної культури та ін. Історична складова соціологічного дослідження дозволяє соціологу у своїх оцінках та інтерпретаціях виходити за межі сучасної соціальної реальності, встановити єдність її минулого і сучасного, обґрунтовано спрогнозувати тенденції майбутнього суспільного розвитку. Історія соціології та історична соціологія розвиваються в межах єдиної соціологічної науки, взаємно доповнюючи один одного. У студіях з історії соціологічної думки сучасні дослідники розглядають не лише логіку розвитку соціологічної науки, формування її законів та методів, понять і категорій, а історія соціології не обмежується лише систематизацією та аналізом розвитку різних теоретико-методологічних соціологічних шкіл та парадигм. Вивчення історії соціологічної думки водночас є історичним дослідженням суспільних обставин, розвитку соціально-структурних, політичних, економічних, культурних причин і факторів, у контексті яких формувалися ті чи інші соціологічні теорії та підходи. Вже перші соціологічні теорії О. Конта й Г. Спенсера формувалися разом зі становленням буржуазних суспільних відносин. Останні вимагали позбавлених будь-яких релігійних або ідеалістичних нашарувань пояснень законів історичного суспільного розвитку, факторів еволюції раннього буржуазного суспільства та особливостей його функціонування. Отже, соціологія вже під час свого формування розвивалась як історично обґрунтована і орієнтована наука (О. Конт називав її історією без імен та дат).
Підхід до суспільного розвитку як обʼєктивної історичної зміни суспільно-економічних формацій обґрунтував у своїй історико-матеріалістичній соціології К. Маркс. Класична соціологія кінця 19 — початку 20 ст. (М. Вебер, Е. Дюркгайм, Г. Зіммель, А. де Токвіль) була водночас інтелектуальною рефлексією та історичним дослідженням фундаментальних змін історичних епох і укладів від традиційних до модерних суспільств. Саме у класичній соціології закладено основні принципи І.-с. д.: часово-просторова конкретність суспільних процесів та соціально-структурних змін; підхід до соціальної реальності як суспільного процесу, що має історичні витоки та причини, а відтак і тенденції подальшого розвитку; увага до складної взаємодії усвідомленої соціальної активності та структурних суспільних контекстів з метою пояснити очікувані та неочікувані наслідки такої взаємодії у суспільному бутті й трансформаціях певного суспільства; наголошення на особливих і змінних характеристиках різних соціальних структур і моделей змін. У різних країнах окремі аспекти І.-с. д. та історичної соціології розвивали К. Лампрехт, П. Барт, Е. Дюркгайм, П. Сорокін та ін. Від кінця 1920-х рр. на розвиток І.-с. д. значно вплинули ідеї та діяльність французької історичної школи Анналів, представники якої для аналізу історичних даних використовували кількісні (фактично соціологічні) методи. Починаючи з 1960-х рр. у цій галузі опубліковано фундаментальні праці Б. Мура, Т. Скокпола, Ч. Тіллі, Н. Еліаса, Е. Гідденса, Ф. Абрамса та ін. Методи та підходи І.-с. д. використали у своїх роботах представники різних сучасних напрямів соціальної та соціологічної думки: М. Фуко (історичний структуралізм), П. Бурдьє (соціоаналіз), М. Арчер (концепція морфогенезу), У. Бек (постмодерна теорія і теорія «суспільства ризику»), І. Валлерстайн (неомарксизм) та ін. Сучасні соціологи активно звертаються до ідей класичної соціології та модернізують їх у відповідному суспільному контексті (неовеберіанство, неомарксизм, неотоквіліанство). Від 1988 виходять спеціалізовані періодичні видання з проблем історичної соціології — «Past and Present» та «Journal of Historical Sociology». Актуалізацію І.-с. д. у середині 1980-х рр. П. Штомпка назвав ренесансом історичної соціології.
Витоки вітчизняної соціологічної думки формувались у працях М. Драгоманова, М. Грушевського, В. Липинського, Б. Кістяківського, І. Франка. Їхні соціологічні ідеї у рамках європейської соціологічної традиції позначені інтересом до історичного та соціально-конкретного контексту тодішнього українського суспільства. Особливістю формування вітчизняної соціологічної думки було її самовизначення як одного із засобів державотворення, розвитку національної свідомості, що передувало позитивному вдосконаленню українського суспільства за допомогою соціологічних знань. Показовою у цьому відношенні є наукова діяльність М. Грушевського, історико-соціологічні погляди якого викладені у кн. «Початки громадянства. Генетична соціологія» (Відень, 1921). Він також заснував перший Український соціологічний інститут (діяв 1919–21 спочатку в Празі, згодом — у Відні), після повернення до Києва — перший історико-соціологічний центр і часопис «Первісне громадянство». В УРСР І.-с. д. розвивалися від 1960-х рр. переважно як дослідження історії світової соціологічної думки у контексті становлення соціологічної науки в СРСР. З набуттям незалежності України поступово відбувається повноцінна інституціоналізація соціології. В сучасній українській соціології І.-с. д. представлені такими напрямами, як дослідження історії та теорії світової і вітчизняної соціологічної думки та вивчення (теоретичне й емпіричне) процесів посткомуністичної суспільної трансформації. Вітчизняні соціологи накопичили значний емпіричний і теоретичний матеріал, зокрема моніторингові дослідження науковців Інституту соціології НАНУ початку 1990-х рр., який для своєї інтерпретації потребує застосування історико-соціологічних та історико-порівняльних методів.