Розмір шрифту

A

Іграшка народна

І́­ГРАШКА НАРО́ДНА — річ, при­значена дітям для гри. Виготовляли майстри з під­руч. матеріалів. І. н. синтезує виражал. засоби декор.-ужитк. мистецтва, скульптури, худож. конструюва­н­ня, театр. мистецтва; її ідейно-мист. характер повʼязаний з істор.-культур. роз­витком су­спільства. У Стародав. Єгипті (3 тис. р. до н. е.) були поширені ляльки з дерева чи тканини, фігурки тварин, мʼячі зі шкіри; у Стародав. Греції та Римі — ляльки з теракоти, мініатюрні меблі з кістки й бронзи, посуд, брязкальця, дзиґи. У Середньовіч­чі у Зх. Європі зʼявилися іграшки у ви­гляді фігурок воїнів у латах зі зброєю. Згодом центри з виробництва іграшок роз­винено у Німеч­чині, Франції. Під час роз­копок словʼян. городищ Серед. Придні­провʼя (6–8 ст.) та давньорус. міст Києва і Новгорода (10–12 ст.) зна­йдено глиняні фігурки людей, кульки, брязкальця, свищики у ви­гляді коней, птахів, баранів. У 19 ст. роз­почато масове виробництво ку­старно-ремісн. іграшки. Прообразом сучас. І. н. є антропоморфна, зооморфна та орнітоморфна дрібна пластика (з бивнів мамонтів), зна­йдена під час роз­копок палеоліт. стоянки 25 тис. р. до н. е. у с. Мезин Короп. р-ну Черніг. обл. Грубо виконані фігурки звірів, птахів, жінок, брязкальця, мініатюрні моделі колісничок, жител також можна вважати прообразами І. н., зокрема української. Дрібна пластика скіф. часів із глини та металу (люди, звірі, птахи), пластика ран­ніх словʼян. поселень і поховань щодо формал.-образ. засад може бути асоці­йованою з І. н. За­значені речі створювали для обрядів, ритуалів, церемоній. Їхньою ідеол. основою є культ родючості, втілюваний в образах жінки, звіра, свійської тварини. Першою річчю, зна­йденою на території України, яку можна зарахувати до іграшок, є лялька («кукла») з Ольвії (Пн. Причорноморʼя, 5 ст. до н. е.). Подібні ляльки знаходили в дит. похова­н­нях у Стародав. Єгипті. Іграшки князів. доби — деревʼяні коні, птахи, луки, мечі, дзиґи, глиняні кульки, коники, баранчики тощо. І. н. сформовані в умовах селян. хлібороб. середовища, тому повʼязані з його бут­тєвими засадами, матеріал. й духов. принципами існува­н­ня. Виготовляли І. н. з глини (оздоблені поливами, роз­писами, ритува­н­ням), дерева (роз­пис, різьбле­н­ня), ляльки з тканини, трави, соломи, І. н. з кори, тіста, сиру, паперу тощо, рухливі іграшки з мех. та акустич. при­строями (деркачі, фуркала, вітрячки, брязкальця, тарахкала, коники-каталки та ін.), глиняні й деревʼяні свищики з роз­писом і поливою, роз­фарбовані деркачі та брязкальця, коники-каталки. Поширені також іграшк. композиції — ансамблі «Весі­л­ля», «Карусель», «Біля криниці» тощо. Осн. сюжети І. н. — від­ображе­н­ня світу повсякден. турбот, духов. устремлінь, мрій селянина-хлібороба: кінь, кінь із вершником, панна, кума, наречена, птахи-свищики, свищики-свинки, ведмедики, олені, баранчики, бички та ін. Особливе місце серед І. н. належить хатній самороб. ляльці, зробленій у різний спосіб (залежно від регіону). Серед числен. гончар. промислів та промислів із виробле­н­ня деревʼяної іграшки збереглося кілька — в смт Опішня Полтав. обл., м. Яворів Львів. обл. та м. Косів Івано-Фр. обл. Традиц. І. н. стала обʼєктом колекціонува­н­ня. І. н. у лаконічно-сконцентров. формі пере­дає нац. і місц. смаки, уподоба­н­ня, давні принципи нар. образ. мисле­н­ня та прояви пластич. інтуїції.

У 20 ст. укр. І. н. зберегла давні форми та образи. Сільс. саморобні І. н., які при­близно до кін. 1960-х рр. створювали самі діти, їх родичі, крім вихов. і пі­знав. значе­н­ня, служили оберегами. Значну кількість І. н. виготовляли майстри-ку­старі та ремісники з глини, дерева, тканини, соломи, трави, паперу, тіста, сиру, кори, очерету, лози. І. н. кожного регіону, осередку мали свої худож.-традиц. ознаки, пластичні, сюжетні, орнам. і колорист. особливості. Їх поширювали через базари, ярмарки, спец. магазини. Осн. сюжети й образи — лялька («кукла», «баба»), птах, кінь, олень, баран, цап, коза, корова, собака, свинка, рибка, ведмідь, колиска, також антропоморфні — чол. (вершник) і жін. (кума, панна, сусідка) образи. Найпоширенішою є саморобна лялька з тканини, соломи, трави, кукурудзи. Яскраво декоровані вузлові ляльки Серед. Над­дні­прянщини (виготовляли у селах Черкащини, Полтавщини, Київщини до 1960-х рр.) щодо іконо­графії найбільш архаїчні; втілюють образ весняної богині родючості. Функціонально близькі до них весняні обрядові ляльки з трави — «панянки» (Київщина, Він­нич­чина, Житомирщина, Волинь). Зі святами обжинків повʼязані ляльки з соломи, які робили у багатьох місцевостях. Нині в Україні поширений традиц. для Серед. Над­дні­прянщини іконо­графіч. тип вузлової ляльки «княгині», яку створили майстри С. Грибак, С. Рак, О. Придувалова; традиц. ляльки ін. типів виготовили Ю. Мельниченко, Т. Федорова, І. Приходько. Серед І. н. із глини най­простіші форму і декор мають дрібні свищики — коники, зозульки, баранці, вершники, свинки тощо. Найві­доміші центри — смт Опішня, с. Бубнівка Гайсин. р-ну Вінн. обл., Миколаїв, с. Стара Сіль Старосамбір. р-ну Львів. обл., м. Ічня Черніг. обл., м. Косів; у кожного з них своєрідні пластичні, колорист. і сюжетно-образні уподоба­н­ня. Укр. глиняна іграшка характерна компактністю, мʼяким силуетом, золоти­стою та червоно-брунат. колористикою. Серед майстрів — І. Гончар, О. Железняк, Ф. Олексієнко, Г. Пошивайло, О. Селюченко, А. Білик-Пошивайло, Г. Діденко, М. Піщенко, Ф. Гнідий. Деревʼяні деркачі, тарахкала, вітрячки, каталки, фуркала виготовляли у багатьох місцевостях до 1960-х рр. Іграшки образотвор. характеру у 20 ст. створювали у м. Яворів (візки, півні, вершники на коліщатках, дит. меблі, зроблені столяр. способом і роз­писані). Найві­доміші автори — В. При­йма, Ю. При­йма. Точених та роз­фарбованих ляльок, птахів, вертушок майстерно роблять С. Тиндик, М. Ференц, І. Бриндас. І. н. з тіста («жайворонки», «сороки») випікають навесні. У 1980–90-х рр. на Закарпат­ті, Поділ­лі, Полтавщині на різні свята печуть «зайчиків», «свинок», «вершників» і фігурки людей, роз­фарбовують солодкими кольор. глазурями. І. н. із сиру виготовляють у Карпатах. У 1990-х рр. І. н. продовжували робити в смт Опішня, с. Бубнівка, містах Косів, Ічня, Васильків Київ. обл., Ковель Волин. обл., Львів, селах Брустуріви та Снідавка (обидва — Косів. р-ну).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
13753
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
373
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 26
  • середня позиція у результатах пошуку: 28
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 28): 1538.5% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Іграшка народна / О. С. Найден // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-13753.

Ihrashka narodna / O. S. Naiden // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-13753.

Завантажити бібліографічний опис

Вітрила
Світ-суспільство-культура  |  Том 4  |  2005
Н. М. Гаук, Б. Списаренко
Гуцульський фестиваль
Світ-суспільство-культура  |  Том 6  |  2006
М. В. Савчук
Державні премії СРСР
Світ-суспільство-культура  |  Том 7  |  2007
Р. В. Пилипчук
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору