Замирайло Віктор Дмитрович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Замирайло Віктор Дмитрович

ЗАМИРА́ЙЛО Віктор Дмитрович (12(24). 11. 1868, Черкаси – 02. 09. 1939, м. Петергоф, Ленінгр. обл.) – живописець, графік і художник театру. Навч. у Київ. рисув. школі М. Мурашка (1881–84). Великий вплив на творчість справив М. Врубель. У Києві під його кер-вом З. брав участь в оновленні фресок 12 ст. у Кирилів. церкві, 1885–90 виконував написи та орнаменти до розписів В. Васнецова у Володимир. соборі. 1895 приїхав до Москви, періодично жив у ній та С.-Петербурзі (1904–07, від 1914 – постійно). Чл. Моск. т-ва любителів мист-в (1896–98), Моск. т-ва художників (1904–11), Союзу рос. художників (1908–11). Експонував свої роботи в об’єдн. «Мир искусства» від 1911. Викл. Вищого ін-ту фотографії і фототехніки у Петрограді (1918–21); проф. Ленінгр. вищого худож.-тех. ін-ту (нині С.-Петербург, 1925–29). Працював у галузях книжк., журнал. і станк. графіки, сценографії. Від 1890-х рр. ілюстрував книги, журнали для дітей. Був блискучим ілюстратором і майстром книжк. обкладинок, у яких здебільшого використовував шрифт і орнамент. Досягав орган. єдності всіх елементів книги. Виконував гравюри, малюнки олівцем, сепією, тушшю. У творчості поміт. вплив франц. ілюстраторів серед. 19 ст. Співпрацював із вид-вами Москви та С.-Петербурга (від 1897), сатир. журналами (1905–06). Брав участь у мист. виставках від 1896, зокрема у 1-й держ. вільній виставці творів мист-ва у Петрограді (1919), пересув. виставці рос. мист-ва по США й Канаді (1924–25), ювіл. виставках «Графічне мист-во в СРСР. 1917–27» та «Театр.-декор. мист-во. 1917–1927» у Ленінграді, міжнар. виставці «Мист-во книги» у Ляйпцизі (усі – 1927). Окремі роботи зберігаються у Москві (ДТГ та Музеї образотвор. мист-ва), ДРМ (С.-Петербург).

Тв.: акварелі – «Осінь. Роздум» (1906), «Портрет» (1924); серія малюнків «Сарrіссі» (1908–21); панно за ескізами М. Реріха – «Січа під Керженцем», «Підкорення Казані» (обидва – 1910-і рр., Казан. вокзал, Москва); іл. – до «Народных русских сказок», записаних О. Афанасьєвим (поч. 1900-х рр.), зб. «Вечера на хуторе близ Диканьки» М. Гоголя (Москва, 1913), поеми «Мцыри» М. Лермонтова (1914), валійської нар. казки «Джек – покоритель великанов» (переказ К. Чуковського; 1917; 1921), роману «Путешествие Гулливера» Дж. Свіфта (1918; 1924; усі – Петроград), поеми «Двенадцать» О. Блока (Москва; Петроград; 1924); обкладинка до роману «Дон Кихот» М. де Сервантеса (Ленинград, 1925); гравюри – «Іспанський танок» (1915), «Мисливець» (1918), «Задума» (1919); ескізи декорацій – до опери «Демон» А. Рубінштейна (1919, Великий опер. театр), ораторії Г. Берліоза «Загибель Фауста» (1920, Моск. академ. театр).

Літ.: Эрнст С. В. Д. Замирайло. Петроград, 1921; Голлербах Э. Рисунки и гравюры В. Д. Замирайло. Казань, 1925; Зленко Г. Самобутній талант // Прапор. 1965. № 2; Савицька Л. Буква як образ. Театр для себе // Музей. провулок. 2008. № 3(11).

І. В. Огієвська

Стаття оновлена: 2010