Забєла-Врубель Надія Іванівна
Визначення і загальна характеристика
ЗАБЄ́ЛА-ВРУ́БЕЛЬ Надія Іванівна (справж. — Забіла; 20. 03(01. 04). 1868, м. Ковно, нині Каунас, Литва — 21. 06 (04. 07). 1913, С.-Петербург) — співачка (лірико-колоратурне сопрано). Дружина М. Врубеля, небога П. Забіли (Забелло). Закін. Київ. інститут шляхет. дівчат (викл. М. Лисенко), С.-Петербур. консерваторію (1891; викл. Н. Ірецька, О. Палечек). Удосконалювала майстерність у М. Маркезі в Парижі. Дебютувала 1893 у Києві (трупа І. Сєтова), згодом працювала у Харкові й Тифлісі (нині Тбілісі). Солістка Маріїн. опери (С.-Петербург, 1895–96, 1904–11), Опери С. Мамонтова (Москва, 1897–1902). З.-В. — перша виконавиця провід. партій в операх М. Римського-Корсакова, зокрема Віри («Бояриня Віра Шелога», 1898), Марфи («Царева наречена», 1899), Царівни Ненаглядної краси («Кощій Безсмертний», 1902). В останні роки життя виступала з концертами, де виконувала твори рос. композиторів, переважно М. Римського-Корсакова, який присвятив їй романси «Іще я повен, о друже мій милий» та «Німфа» (вірші А. Майкова). Голос З.-В. вирізнявся красивим «сріблястим» тембром, лірич. м’якістю, емоц. насиченістю. Образ співачки втілений у картині «Царівна-Лебідь» М. Врубеля (1900).
Додаткові відомості
- Основні партії
- Антоніда, Горислава («Руслан і Людмила» М. Глінки), Іоланта, Тетяна («Іоланта», «Євгеній Онєгін» П. Чайковського), Маша («Дубровський» Е. Направника), Тамара («Демон» А. Рубінштейна), Недда («Паяци» Р. Леонкавалло), Ельза («Лоенґрін» Р. Ваґнера), Віолетта («Травіата» Дж. Верді).