Розмір шрифту

A

Екогуманізм

ЕКОГУМАНІ́ЗМ (від еко… і гуманізм) — одна з форм гуманізму, що ви­вчає тенденції еволюції соціо­природних систем, подальшу долю людства, існува­н­ня цивілізації та критерії її про­гресу, виклики глобалізації та засади збалансованого роз­витку. Необхідність роз­робле­н­ня концепції Е. випливає з усві­домле­н­ня взаємоповʼязаності екол. та гуманітар. криз, її мета — досягне­н­ня гармонії між людиною та природою, су­спільством і довкі­л­лям, об­ґрунтува­н­ня важливості зміни морал.-цін­ніс. орієнтирів у ставлен­ні до природи і довкі­л­ля, роз­шире­н­ня меж традиц. етики та включе­н­ня природи і довкі­л­ля до сфери етич. і гуманіст. досліджень. Практ. аспект Е. полягає в мобілізації духов. потенціалу людства та реалізації заходів зі збереже­н­ня життя на Землі й власного буття.

Гуманіст. аспекти взаємодії людини і природи, су­спільства та довкі­л­ля здавна цікавили людство і ставали темою філос. роз­думів у різні істор. епохи. Найбільше спроб осмисле­н­ня основ людського буття та взаємин людини і природи, пере­оцінки засад роз­витку й про­гресу тощо припало на 20 ст. Серед них — етика життя (А. Швайцер) та етика землі (О. Леопольд), вче­н­ня про ноо­сферу (П. Тейяр де Шарден, В. Вернадський), глибин­на екологія (А. Наесс), гіпотеза Геї (Дж. Левлок), принцип біо­філії (Е. Вілсон, С. Келерт), парадигма спільносвіту (К. Майєр-Абіх), концепція коеволюції (М. Моїсеєв), принцип від­повід­альності (Г. Йонас) та принцип надії (Е. Блох). Знач. внесок у формува­н­ня засад Е. належить фундаторам Рим. клубу (Б. Гаврилишин, Р. Діес-Гохлайтнер, А. Кінґ, Д. Медоуз, М. Мес­серович, Е. Пестель, А. Печ­чеї, Дж. Фор­рестер, Б. Шнайдер) та послідовникам їхніх ідей. Важливими етапами пере­веде­н­ня основ Е. у політ.-правову площину стали концепція збалансованого (сталого) роз­витку (Ґ. Брундтланд, 1987), Конф. ООН з довкі­л­ля та роз­витку (Ріо-де-Жанейро, 1992) й ухвалені на ній документи, Світ. саміт зі сталого (збалансованого) роз­витку (Йоган­несбурґ, 2002), а також Зав­да­н­ня роз­витку тисячолі­т­тя, затв. ГА ООН 2000, що охоплюють 8 ключових питань, які по­стали перед людством на межі тисячоліть: подола­н­ня абсолют. бідності й голоду, забезпече­н­ня заг. початк. освіти, сприя­н­ня ґендер. рівності та збільше­н­ня ролі жінок, скороче­н­ня дит. смертності, покраще­н­ня материн. здоровʼя, боротьба з ВІЛ/СНІДом, малярією та ін. захворюва­н­нями, досягне­н­ня екол. збалансованості, роз­шире­н­ня між­нар. партнерства заради роз­витку. Від успіху в пошуках адекват. від­повід­ей на ці пита­н­ня залежатиме майбутнє нашої планети, глобал. довкі­л­ля, всіх людей. У теор.-філос. аспекті концепція Е. певною мірою знімає суперечність в опозиції антропоцентризм–екоцентризм, котра має давні філос. традиції й глибоко вкорінена в культурі, міфології, ментальності. Прикладом Е. може бути голістська парадигма спільносвіту, за­пропонована нім. філософом К. Майєр-Абіхом, згідно з якою людина — це частина природи, а культура є людським внеском в історію природи. Таким чином, людина урізноманітнює, збагачує світ природи і, від­повід­но, посідає особливе місце в ньому. Парадигма спільносвіту охоплює як сферу людського буття, так і сферу докла­да­н­ня людських пі­знав. і пере­творювал. сил, здібностей, прагнень. Екогуманіст. зміст цієї парадигми полягає в наголошуван­ні на необхідності неруйнів. характеру людських сил, які мають бути доповнені охорон. діями, спрямованими на збереже­н­ня сталості й цілісності світу, його глибин. першооснов, без яких стає неможливим життя як найвища цін­ність гуманізму.

В Україні вагомий внесок у дослідж. про­блем Е., гуманіст. змісту сучас. природн.-наук. дослідж., напрямів і течій екофілософії та філософії освіти, екол. та біол. етики зробили спів­роб. Ін­ституту філософії НАНУ (Київ), зокрема М. Булатов, Ф. Канак, М. Кисельов, С. Кримський, В. Табачковський, С. Грабовський, К. Зарубицький, Т. Гардашук.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
18663
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
80
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Екогуманізм / Т. В. Гардашук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-18663.

Ekohumanizm / T. V. Hardashuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-18663.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору