Розмір шрифту

A

Догма права

ДО́ГМА ПРА́ВА — положе­н­ня правового характеру, що при­ймається без доказів, на віру. Догма (від грец. δόγμα — думка, вче­н­ня) залишає поза увагою пита­н­ня про сутність і походже­н­ня права, закономірності його роз­витку, взаємовід­носини з ін. явищами сусп. життя й обмежує зав­да­н­ня науки описом та узагальне­н­ням матеріалу, наявного у чин­ному праві: юрид. дефініціями, формал. аналізом юрид. понять і класифікацією юрид. норм. Серед роз­робників концепції Д. п. — Дж. Остін (Велика Британія), Меркель, Берлінг і Зомло (Німеч­чина). Єдиним обʼєктом ви­вче­н­ня для них були правові норми, взяті апріорно, які вони вважали засобом регулюва­н­ня, що однобічно впливає на субʼєктів методами примусу. Д. п. становить не­змін­ну формулу, яку за­стосовують без урахува­н­ня конкрет. істор. умов. Найпоширенішою є Д. п. при ви­значен­ні формал.-логіч. ознак права від­повід­но до норматив. праворо­зумі­н­ня. Стрижневим і догматич. є уявле­н­ня про право як систему норм, де на вищому щаблі пере­буває осн. (суверен­на) норма. Наука повин­на ви­вчати право в чистому ви­гляді, без звʼязку з політ. і соц.-екон. чин­никами. Нормативність повʼязується з формал. ви­значеністю права, його залежністю від держави, обовʼязковістю, процедурністю та караністю. Не береться до уваги така змістовна сторона норми, як моральність припису і права субʼєктів; пере­більшується роль держави у встановлен­ні ефективних юрид. норм, оскільки осн. норму при­ймає лише держава, вона ж гарантує її охорону та реалізацію. Догматизація норм права є характерною рисою юрид. позитивізму загалом і насамперед його різновиду — формал.-догматич. юриспруденції, де право повністю ототожнюється із законом, а сам закон тлумачиться абсолютно формально, оскільки ви­знається примат правової форми щодо будь-якого соціального змісту. «Очище­н­ня» правової форми довів до логічного кінця Г. Кельзен у «чистому вчен­ні про право», послідовно втіливши у своїй теорії т. зв. норматив. ідеалізм. Д. п. має певні позитивні риси, оскільки характеризує право з по­гляду його формал. ознак, ви­значаючи своєрідність права. Проте може за­стосовуватися лише в теорії, оскільки на практиці не забезпечує характеристики взаємодії права та ін. сфер жит­тєдіяльності су­спільства.

Літ.: История политических и правовых учений. Москва, 1996; Матузов Н. И., Малько А. В. Теория государства и права. Москва, 1997.

С. В. Бобровник

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2008
Том ЕСУ:
8
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
20488
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
102
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Догма права / С. В. Бобровник // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-20488.

Dohma prava / S. V. Bobrovnyk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2008. – Available at: https://esu.com.ua/article-20488.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору