ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Дружба

ДРУ́ЖБА  — міжособистісні стосунки, що виникають унаслідок індивідуального вибору, ґрунтуються на спільності духовних інтересів та взаємній прихильності. Слово «Д.» походить від давньослов’ян. «дроужьба» — у значеннях «близькість», «товаришування», «товариство». Історично становлення Д. обумовлене втратою кровнородин. відносинами статусу абсолют. цінності. Міжособистісне спілкування поступово індивідуалізувалося й психологізувалося, акцент у ньому переносили з договір. стосунків на емоц. прихильність. Тлумачення Д. у давньогрец. філософії фіксують зрушення у розумінні цього терміна від універсал. косміч. сили (Емпедокл) через поцінування міжіндивідуал. близькості, вояц. товариства (Гомер) до високої духов. спорідненості, що перевершує родинну (Платон). За Аристотелем, Д. — сама по собі благо, одна з найнеобхідніших чеснот, «набута якість душі». Геродот першим ужив поняття «політ. Д.», яке поширив на міжособистісні стосунки. Набувши більш рац. і вибіркового характеру, Д. означає взаємини однодумців, людей, об’єднаних спіл. інтересами. Саме таке розуміння Д. перейшло у рим. культуру. У Цицерона знаходимо положення, що свідчить про перетворення друж. стосунків з інституціалізованих на морал.-психологічні. У середні віки склався канон Д., що утверджує становість як її провідну характеристику. Життєвий побут села зводив зазвичай дружні зв’язки до стосунків родичів і близьких сусідів. Психол. інтимність знову реабілітовано в Новий час. Гуманісти епохи Відродження сприяли формуванню розуміння Д. як інтелектуал. спілкування, в основу якого покладено спільність духов. інтересів. Довершена Д. добровільна, незалежна й неподільна (М.-Е. де Монтень). Від часів Просвітництва Д. почали осмислювати у контексті морал. цінностей, вважаючи її однією з найзагальніших передумов моралі. У романтизмі Д. набула значення світогляд. й життєбудівничого принципу, що відповідає інтим. безпосередності суб’єктив. ставлення до світу. Серед образів Д. 20 ст. — від наближеної до умов ясперсів. «екзистенц. комунікації» Д. героїв Е.-М. Ремарка (взаємне тяжіння людей, спустошених сучас. відчуженою й технізованою цивілізацією) до ідеологічно зумовленої люд. солідарності, характерної для тоталітар. режимів (напр., деклароване за рад. часів гасло «Людина людині — друг, товариш і брат»).

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2008
Том ЕСУ:
8
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
21896
Вплив статті на популяризацію знань:
104
Бібліографічний опис:

Дружба / В. Єфименко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-21896.

Druzhba / V. Yefymenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2008. – Available at: https://esu.com.ua/article-21896.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору