Дніпропетровський науково-виробничий комплекс Електровозобудування - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Дніпропетровський науково-виробничий комплекс Електровозобудування

ДНІПРОПЕТРО́ВСЬКИЙ НАУКО́ВО-ВИРОБНИ́ЧИЙ КО́МПЛЕКС «ЕЛЕКТРОВОЗОБУДУВА́ННЯ» – підприємство машинобудівної галузі промисловості. Розташ. у Дніпропетровську. Підпорядк. Мін-ву пром. політики України. У структурі – металург. (ковальський і ливар. цехи), складал., зварювал., металообробне, електротех., інструм. та допоміжне вироб-ва. Засн. 1934 як Дніпроп. паровозоремонт. з-д. У довоєн. період на підпр-ві окрім ремонту паровозів освоєно вироб-во стрічк. транспортерів довж. 500 м для відбирання видобутого вугілля в штреках, вантаж. та людських клітей, 20-тон. залізнич. платформ, здійснено переустаткування першого в СРСР безтопк. пром. паровоза БП-1. Під час нім.-фашист. окупації Дніпропетровська евакуйовано у м. Куйбишев (РФ). 1945 з-д був практично відбудований. Від 1958 – Дніпроп. електровозобуд. з-д, який був перепрофільований на випуск пром. електровозів, окрім того освоїли та випускали ін. вироби для потреб важкої та авіац. пром-стей. 1986 з-д вперше експортував свою продукцію, зокрема поставив у Монголію тягові агрегати ОПЕ1А для вугіл. розрізів. 1993 на базі підпр-ва та Електровозобудування Українського науково-дослідного, проектно-конструкторського та технологічного інституту (1958–69 – СКБ з проектування пром. електровозів Дніпроп. електровозобуд. з-ду) створ. НВО «Електровозобудування». Від 2003 – сучасна назва. Нині підпр-во виготовляє магістрал., пром. і рудник. електровози та запасні частини до них. Експортує власну продукцію у країни СНД. 1977 групі фахівців підпр-ва за розроблення та освоєння у найкоротший час серій. випуску уніфік. ряду високовироб. тягових агрегатів для відкритих гірн. розробок присуджено Держ. премію СРСР; 2002 за розроблення, виготовлення та освоєння вироб-ва вітчизн. 8-віс. електровоза постій. струму типу ДЕ1 – Держ. премію України в галузі н. і т. 2002 спільно з нім. фірмою «Siemens» на Д. н.-в. к. «Е.» виготовлено дослід. зразок вантажно-пасажир. електровоза змін. струму ДС3. У соц. сфері – клуб, поліклініка, водноспорт. база, база відпочинку «Сосновий бір» (с. Орлик Кобеляц. р-ну Полтав. обл.). Функціонує філія каф. електроприводу Дніпроп. ун-ту залізнич. транспорту. Кількість працівників (2007) – 2200 осіб. Перший дир. – І. Мухоперець, 1938–62 – Ф. Коробов, 1962–67 – Є. Качаловський, 1967–91 – І. Дубина, від 1991 – В. Чумак.

Літ.: Катеринослав–Дніпропетровськ – 225: Видатні особистості та обличчя міста. Дн., 2001; Від першого вітчизняного до першого україно-німецького електровоза: 10 років НВО електровозобудування на базі Дніпроп. електровозобуд. з-ду // Електровозобудівник. 2002, 16 жовт.

О. Д. Паламар

Стаття оновлена: 2008