Розмір шрифту

A

Дефектологія

ДЕФЕКТОЛО́ГІЯ (від лат. defectus — недолік і …логія) — наука про психофізіологічні особливості роз­витку дітей з фізичними і психічними поруше­н­нями (з вадами слуху, зору, затримкою психічного роз­витку, поруше­н­нями мовле­н­ня, опорно-рухового апарату, ро­зумової діяльності), закономірності їх вихова­н­ня, на­вча­н­ня і трудової під­готовки. У складі Д. — роз­діли спеціальної педагогіки — сурдопедагогіка, тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка, логопедія, кожен з яких є окремою галуз­зю і має предмет, зав­да­н­ня та методи дослідж., а також спеціальна психологія. Характер порушень фіз. і розум. роз­витку дитини впливає на весь процес і кінц. результат формува­н­ня її пі­знав. діяльності, становле­н­ня як особистості. Ви­вчаючи особливості пі­знав. і практ. діяльності дітей з поруше­н­нями психофіз. роз­витку, а також досвід їхнього індивід. навч., педагоги і психологи ставлять за мету зʼясувати обʼєктивні закономірності фіз. і розум. роз­витку дітей, які мають поруше­н­ня в системі аналізаторів, ЦНС, мовлен­нєвої діяльності; ви­значити структуру дефекту і компенсаторні можливості дітей; об­ґрунтувати принципи забезпече­н­ня спеціально організ. умов, створити спец. пед. систему вихова­н­ня й навч. таких дітей від­повід­но до сучас. вимог, сприяти під­вищен­ню їхнього соц. статусу в су­спільстві; роз­робити основи психол.-пед. діагностики порушень роз­витку, принципи, зміст, методи та організац. форми вихова­н­ня і навч. дітей зі склад. поруше­н­нями, подола­н­ня наслідків дефекту; за­пропонувати шляхи, методи і засоби під­готовки дітей з поруше­н­нями психофіз. роз­витку до участі в сусп. житті і практ. діяльності.

Організацію спец. навч. дітей з психофіз. поруше­н­нями започатковано у 18 ст. Рівень мед. і філос. знань у цей період дав можливість з наук. позицій пі­ді­йти до ро­зумі­н­ня процесів роз­витку дітей з психофіз. вадами. Їх ви­окремлено з заг. групи душевнохворих; зроблено спробу класифікації фізіол. і соц. причин їхніх дефектів; започатковано практику навч. су­спільно корис. праці; виявлено причини залежності німоти від глухоти, зроблено спроби диференціювати поруше­н­ня слуху (глухі, туговухі), від­окремити глухонімих дітей від тих, які чують, але не роз­мовляють (алалія, афазія). В Україні перші офіц. документи про опіку дітей з психофіз. поруше­н­нями датують 10 ст., коли указом від 996 київ. князь Володимир Святославич зобовʼязав Церкву дбати про них. В 11 ст. при Києво-Печер. лаврі на кошти від княжих прибутків, що пере­давалися Церкві і монастирям, від­крито притулок для сиріт, хворих та дітей з фіз. вадами, де їх не лише опікували, а й на­вчали грамоті, живопису, різним ремеслам тощо. У 15–16 ст. поширилися т. зв. богадільні-шпитальні. Від 2-ї пол. 18 ст. у кожній губернії Рос. імперії засн. прикази сусп. опіки, яким доручали на­гляд за сиріт. будинками, шпиталями, будинками для невиліковно хворих і божевільних. Перший спец. заклад для ро­зумово від­сталих дітей («Школа у ворот больницы») від­крив 1834 проф. П. Бутковський при Харків. психіатр. лікарні. У 2-й пол. 19 ст. сформувалася мережа училищ для сліпих: у Львові (1848), Києві (1884), Камʼянці-Подільському (1885), Харкові, Одесі (обидва — 1887), Чернігові (1892) та глухих дітей: в Одесі (1843), Харкові (1869), с. Тіге Таврій. губ. (нині с. Кочубеївка Високопіл. р-ну Херсон. обл., 1885) і с. Вормс Херсон. губ. (нині с. Вино­градне Березів. р-ну Одес. обл., 1887). Масове ж навч. стало можливим на­прикінці 19 — на поч. 20 ст. Саме в цей час Д. сформувалася як окрема галузь у системі пед. наук. 1904 в Києві проф. І. Сікорський заснував Лікув.-пед. ін­ститут для ро­зумово від­сталих дітей. 1911 в Харкові від­крито перший допоміж. клас для ро­зумово від­сталих при Пушкін. міському училищі, а від 1915 подібні класи почали створювати при початк. училищах. Нині в Україні існує диференц. система спец. навч.-вихов. закладів восьми типів (бл. 400 шкіл-інтернатів, у яких навч. понад 60 тис. дітей). При заг.-осв. закладах від­крито спец. групи для здобу­т­тя бажаного рівня освіти і профес. під­готовки. Функціонують 180 спец. до­шкіл. закладів та 1400 спец. груп при дит. садках звич. типу, де пере­бувають понад 75 тис. дітей різних нозологій захворюва­н­ня.

Важливою тенденцією у здобут­ті спец. освіти в країнах ЄС, США, Канаді є інклюзивне (сумісне) навч. дітей з поруше­н­нями психофіз. роз­витку зі здоровими однолітками, що гарантує їм право на рівні до­ступ до освіти, вибір форми і змісту на­вча­н­ня.

Наукові дослідже­н­ня у галузі Д. здійснюють спів­роб. Ін­ститутів спец. педагогіки АПНУ і корекц. педагогіки та психології Нац. пед. університету (обидва — Київ). Вагомий внесок у роз­виток укр. Д. зробили сурдопедагоги А. Ґольдберґ, І. Соколянський, М. Ярмаченко, Н. Засенко; олігофренопедагоги В. Бондар, І. Єременко, М. Козленко, В. Синьов; тифлопедагоги П. Мельников, І. Моргуліс; логопедагоги Є. Соботович, М. Шеремет, Р. Краєвський та вчені галузі спец. психології В. Тарасун, Л. Фомічова, Т. Сак, Н. Стадненко, М. Тарасевич та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
23856
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
579
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 13
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 11): 1538.5% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Дефектологія / В. І. Бондар, В. В. Засенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-23856.

Defektolohiia / V. I. Bondar, V. V. Zasenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-23856.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору