Дитячі залізниці - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Дитячі залізниці

ДИТЯ́ЧІ ЗАЛІЗНИ́ЦІ На Д. з. здійснюють підготовку дітей шкіл. віку за професіями залізнич. транспорту: машиніст, пом. машиніста, колійник, оглядач вагонів, диспетчер, кондуктор, черговий на станції, зв’язківець та ін. Навч. складається з теор. курсу, що триває 6–8 місяців (зазвичай від жовтня–листопада до березня–травня) і вироб. практики, розрах. майже на 3 місяці (як правило, під час літніх канікул). До інфраструктури Д. з. можуть входити залізничні шляхи, прокладені спец. вузькоколій. рейками, невеликі вокзал. будівлі, станції, депо, ін. штучні споруди (тунелі, мости), стрілкові пости, апарати релей. напівавтомат. блокування, пасажир. парк, рухомий склад, приміщення для занять. Рухомий склад представлено вузькоколій. локомотивами (переважно ТУ2-023, -038, -134, -137, -144, -172, ТУ7А-3108), пасажир. парк – пасажир. вагонами. Першу Д. з. споруджено 1936 у Дніпропетровську на тер. парку ім. Л. Глоби. На той час вона була оснащена на рівні передових звич. магістралей. Під час 2-ї світ. війни залізниця повністю зруйнована. Її відновлення і повторне відкриття відбулося 1944. Нині довжина гол. залізнич. колії складає 2 км; працює ст. «Піонерська». Однією з перших в Україні була й харків. Мала Пд. Д. з., яку відкрито 1940. На той час її довжина становила 1,5 км. Для перевезення пасажирів використовували паровоз «ЮП» і декілька вагонів (у роки 2-ї світ. війни зруйнована, 1945 знову відкрито рух поїздів). Нині її довжина – 3,6 км; працюють ст. «Парк» і «Лісопарк», платформа для зупинки «Меморіал». Найзразковіша Д. з. в Україні – Мала київ. Пд.-Зх. залізниця, відкрита 1953 у парку культури та відпочинку «Сирецький». На залізниці зведено одну з найбільших споруд на Д. з. світу – віадук завдовжки 100 м і заввишки 20 м. На цей час довжина гол. колії залізниці складає 2,5 км. Нині експлуатують ст. «Яблунька» і «Вишенька». Д. з. функціонують також і в ін. містах, зокрема Рівному, Запоріжжі, Луцьку, Донецьку, Вінниці, Бахмачі, Ужгороді. Деякі Д. з. працюють водночас і як атракціони – під час проходження юними залізничниками практики у міні-поїздах дозволена присутність пасажирів (напр., у Києві та Бахмачі).

Літ.: Детские железные дороги Советского Союза. 1986; Детские железные дороги. 2004 (обидві – Москва).

О. С. Іщенко

Стаття оновлена: 2007