Розмір шрифту

A

Географія торгівлі

ГЕОГРА́ФІЯ ТОРГІ́ВЛІ — галузь економічної та соціальної гео­графії, що ви­вчає чин­ники, принципи і закономірності територіальної організації торгівлі. Г. т. тісно повʼязана з гео­графією населе­н­ня та гео­графією галузей нац. економіки. Обʼєктом її ви­вче­н­ня є торгівля, предметом — територ. організація торгівлі. У Г. т. виділяють 2 роз­діли — гео­графія внутр. торгівлі та гео­графія зовн. торгівлі. Гео­графія внутр. торгівлі ви­вчає систему купівлі і продажу товарів на внутр. ринку країни. Залежно від функції торгівлі на шляху товарів від виробників до споживачів роз­різняють роз­дрібну й оптову торгівлю. Роз­дрібна торгівля виконує функцію реалізації товарів без­посередньо населен­ню, а також установам, організаціям і під­приємствам для невироб. спожива­н­ня. У звʼязку з тим, що до товарообігу роз­дріб. торгівлі належить пере­важна частина фондів предметів спожива­н­ня, він від­ображає заг. обсяг і структуру нар. спожива­н­ня. Залежно від форми власності роз­дрібну торгівлю поділяють на держ., приватну та колективну. Осн. зав­да­н­ням оптової торгівлі є реалізація товарів для дальшого продажу або пере­робле­н­ня. Роз­різняють оптову торгівлю товарами нар. спожива­н­ня (її здійснюють оптові бази), засобами виробництва (або матеріал.-тех. по­стача­н­ня під­приємств) і с.-г. продуктами та сировиною. Гео­графія зовн. торгівлі ви­вчає механізм та територ. організацію екс­порту та імпорту країни, форми екон. звʼязків на основі між­нар. територ. поділу праці.

Дослідже­н­ня екон.-геогр. аспектів торгівлі в Україні започатковані у працях Д. Журавського, В. Кубі­йовича, К. Воблого, О. Діброви. Як соц. галузь сусп. гео­графії Г. т. почала формуватися у 70-х рр. 20 ст. (І. Твердохлєбов, В. Юрківський, Є. Воронова, К. Ро­зіна, В. Куценко). На сучас. етапі територ. аспекти дослідж. торгівлі проводять з метою роз­робле­н­ня рац. регіонал. торг. політики, вирівнюва­н­ня регіонал. рівнів роз­витку торгівлі, створе­н­ня високороз­виненої сфери торг. обслуговува­н­ня насел. Пер­спектив. роз­виток і удосконале­н­ня торгівлі проводитиметься шляхом зміцне­н­ня матеріал. бази та реформува­н­ня екон. від­носин у галузі, покраще­н­ня якісних характеристик її функціонува­н­ня, під­вище­н­ня організац.-тех. процесу, зміцне­н­ня взаємозвʼязків промисловості та торгівлі, оптових і роз­дріб. під­приємств, удосконале­н­ня інфра­структури товар. ринків тощо.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2006
Том ЕСУ:
5
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
29116
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
182
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 7):
Бібліографічний опис:

Географія торгівлі / Я. Б. Олійник // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-29116.

Heohrafiia torhivli / Ya. B. Oliinyk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006. – Available at: https://esu.com.ua/article-29116.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору