Варшавський Ілля Львович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Варшавський Ілля Львович

ВАРША́ВСЬКИЙ Ілля Львович (05(18). 10. 1915, м. Прилуки, нині Черніг. обл. – 16. 02. 2000, Москва) – фахівець у галузі машинобудування. Д-р тех. н. (1961), проф. (1962). Засл. діяч н. і т. РРФСР (1965). Учасник 2-ї світ. війни. Навч. у Київ. автомоб.-дорож. технікумі (1930–33). Працював на Крайній Пн.; 1948–50 – ст. н. с., заст. нач. Особливої автомоб. лаб. у Москві; 1950– 53 – ст. н. с. Ін-ту машинознавства АН СРСР; 1953–61 – заст. нач. з наук. роботи лаб. (згодом Ін-т) двигунів АН СРСР, водночас від 1957 – зав. Калінінгр. відділ. цієї лаб.; 1962–67 – нач. лаб. № 62 Центр. наук. ін-ту палив. апаратури; 1967–69 – нач. Лаб. нейтралізації і проблем енергетики АН СРСР; 1970–74 – ст. н. с. Всесоюз. ін-ту наук. і тех. інформації АН СРСР (усі – Москва); 1974–80 – зав. відділу теплових двигунів Ін-ту проблем машинобудування АН УРСР (Харків); від 1980 – у Держ. НДІ машинознавства АН СРСР (Москва). Наук. діяльність у галузі водневої енергетики і гравітаційно-підйом. руху. Розробляв конвертовані водневі двигуни, гідридний бак для автомобіля, експерим. реактор для отримання водню з води, гідридні термосорбційні компресори. Проводив дослідж. з одержання білків водоокислювал. бактеріями, що живились воднем, отриманим з води за допомогою енергоакумулювал. речовин. Під час роботи в Харкові під кер-вом В. проведено конвертацію автомобіля «Москвич-412» для роботи на бензині, водневі та бензоводневій суміші, водночас було конвертовано для роботи з домішками водню, який зберігали в гідридах, автомобіль ВАЗ-2101. Результатом цих дослідж. (використання водню як додатк. пального) було зниження токсичності відпрацьованих газів автомобіля та витрат бензину, підвищення палив. економічності двигуна.

Пр.: Как обезвредить отработавшие газы автомобиля. Москва, 1968 (співавт.); Топливные элементы и другие энергетические установки электромобилей // Информ. сб. Лаб. нейтрализации и проблем энергетики. 1968. № 7; Сравнительный термодинамический анализ некоторых схем применения водорода в качестве рабочего тела и топлива для машин ПГТУ // Проблемы машиностроительства. 1977. № 5; Водород – топливо будущего. К., 1978 (співавт.); Акт эксплуатации реактора периодического действия для получения водорода из воды с помощью ферросиллиция // Проблемы машиностроительства. 1979. № 2 (співавт.); Энергоаккумулирующие вещества и их использование. К., 1980.

Г. О. Депарма

Стаття оновлена: 2005