ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Велобудування

ВЕЛОБУДУВА́ННЯ  — галузь машинобудування, підприємства якої виробляють велосипеди. Велосипед — безмоторний транспорт. засіб, який приводять у рух м’язовою (мускул.) силою людини або ін. живої істоти. Осн. складовими велосипеда є рама із вилкою, які опираються на колеса, сідло, кермо і привід на ведуче (ведучі) колесо (колеса). Розрізняють такі осн. типи і види велосипедів: дорожні для дорослих і підлітків із закритими, відкритими, напіввідкритими і складними рамами; спортивно-туристські для дорослих і підлітків із закритими, відкритими і напіввідкритими рамами; спортивні для змагань на шосе, треку і гірські; дитячі дво- і триколісні; спеціальні для перевезень людей, вантажу та виконання різних спец. робіт або вправ (напр., циркові, «рікши» тощо). Велосипеди з підвісним ДВЗ називають мокіками. Історія розвитку В. сягає 17 ст., коли у Німеччині та Франції з’явилися прототипи велосипедів — 4-колісні візки-самокати. У Рос. імперії створення сучас. типів велосипедів розпочато переважно від 90-х рр. 19 ст. В Україні В. бере початок від 1915, коли із Риґи до Харкова було евакуйовано велоскладал. ф-ку О. Лейтнера, на базі якої 1923 засн. перший держ. велозавод (нині ЗАТ «Харківський велосипедний завод ім. Петровського»). Він був першим спеціалізов. велозаводом не лише в Україні, а й в СРСР і виробляв велосипеди всіх типів, видів і призначень (зокрема єдиний в СРСР випускав спорт. велосипеди). 1954 на базі КБ заводу створ. Велобудування Центральне конструкторсько-технологічне бюро з метою координації і проведення н.-д. робіт та експерим.-конструктор. розробок велотехніки. За часів СРСР велогалузь була досить розвиненою і повністю задовольняла попит насел. на дорожні велосипеди для дорослих і на дитячі для молодшої вік. групи (від 2-х до 6-ти р.). Зокрема, дорожні велосипеди виробляли (у тис. шт. на рік): в Україні — Харків. велозавод (600–650); Білорусі — Мінський мотовелозавод (780–800); Росії — Пензен. велозавод (990–1000), Перм. машзавод (950–1000), Жуков. велозавод (Брян. обл., 550–590) та Йошкар-Олин. мехзавод (500), що всього становило понад 4,5 млн шт. на рік. Потреби дітей молодшої вік. групи задовольняли бл. 50-ти заводів, які були розташ. по всьому СРСР і загалом виробляли понад 6 млн велосипедів на рік. Однак недостатньо задовольнявся попит на велосипеди для підлітків, які виробляли лише на Шяуляй. веломотозаводі (Литва, 500 тис. шт. на рік) і у с-щі Атіг Свердлов. обл. (РФ, 380 тис. шт. на рік), для дітей вік. групи від 7-ми до 12-ти р., оскільки велосипеди «Школьник» виробляв лише Горьков. автозавод (РФ, 300– 350 тис. шт. на рік), а також на спорт. велосипеди усіх типів, видів і класів, які виробляв лише Харків. велозавод у кількості трохи більше 200 тис. шт. на рік. Велосипеди для дітей та підлітків в Україні виробляли Львів. завод мотовелосипедів (нині ВАТ «Львівський мотозавод», 100– 130 тис. шт. на рік), а також заводи в Полтаві, Донецьку, Одесі, Дніпропетровську, Чернівцях. Від 1991 внаслідок екон. кризи велогалузь України скоротила свою географію та вироб. потужності і функціонує переважно в Харкові і Львові та частково у Києві. Осн. веловиробниками залишились Харків. велозавод, який виробляє нині бл. 100 тис. велосипедів на рік і щорічно збільшує їх виробництво, і Львів. мотозавод, який виробляє велосипеди для дітей та підлітків у такому ж обсязі. Діють нац. та міждерж. тех. комітети «Велосипеди», які популяризують та сприяють розвитку В. в Україні та країнах СНД. Велогалузь України є відомим виробником продукції для велосипедного спорту. Укр. спорт. велосипеди користувалися знач. попитом за часів СРСР і не втратили своїх позицій на світ. ринку і нині. Велосипеди досить поширені у розвинених країнах світу, оскільки є дешевим транспорт. засобом у будь-якій місцевості, окрім того їзда на них зумовлює розвиток спритності і фіз. кондицій у дітей, підтримує здоров’я у дорослих тощо.

Рекомендована література

  1. Пустовалов В. И., Майборода В. М. Велосипеды. К., 1964
  2. Пустовалов В. И., Майборода В. М., Камеристый В. В. Справочник велосипедиста. Х., 1976
  3. Любовицкий В. П. Гоночные велосипеды. Ленинград, 1989
  4. Маслов В. Сам себе катаю. К., 1990
  5. Каневский А. И., Привалов А. И. Первенец советского велостроения. Х., 1990.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2005
Том ЕСУ:
4
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Господарство
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
33395
Вплив статті на популяризацію знань:
82
Бібліографічний опис:

Велобудування / М. О. Сухін // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-33395.

Velobuduvannia / M. O. Sukhin // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2005. – Available at: https://esu.com.ua/article-33395.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору