Розмір шрифту

A

Вищий навчальний заклад

ВИ́ЩИЙ НА­ВЧА́ЛЬНИЙ ЗА́КЛАД — ін­ституція (установа, юридична особа), яка надає вищу освіту. Закон України «Про вищу освіту» (2002) ви­значає, що «ВНЗ — освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє від­повід­но до законодавства про освіту, реалізує від­повід­но до на­даної ліцензії освіт.-професійної про­грами вищої освіти за певними освітніми та освіт.-кваліфікаційними рівнями, забезпечує на­вча­н­ня, вихова­н­ня та професійну під­готовку осіб від­повід­но до їх поклика­н­ня, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та наук.-технічну діяльність». Створе­н­ня, реорганізація, діяльність і ліквідація ВНЗів усіх форм власності від­бувається від­повід­но до законодавства України.

ВНЗи ви­окремлювалися зі всього комплексу на­вчально-виховних закладів певної країни у період формува­н­ня ієрархічної побудови освітньої системи як її вершин­на частина. Прообрази ВНЗів зу­стрічаємо у старовин­них цивілізаційних осередках як центри письменства, думки і знань, зокрема в Іспанії — ще у рим. часи. 1-й університет сучасного європейського типу виник у м. Болонья (Італія, 1088), згодом — у Парижі (суто державна установа для під­готовки службовців вищих рангів і професорів). Згодом було засновано професійні ВНЗи (для під­готовки фахівців морських, військових та ін. галузей). Реформатором гімназійної та університетської освіти став німецький мово­знавець, філософ і державний діяч В. фон Гумбольдт. Засновник Берлінського університету (1809, згодом на­званий його імʼям), Г. ви­значив його дослідницький, наук.-пошуковий напрям діяльності як основну мету. «Гумбольдтівська» («берлінська») модель університету зробила Німеч­чину лідером у більшості наук, Мек­кою для здібної молоді.

Упродовж 20 ст. зʼявлялися нові моделі університетів та спеціалізованих професійних ВНЗів (Чиказький університет з його загальноосвітньою і акцентовано гуманістичною про­грамою, адаптованою до потреб ліберального і мультикультурного су­спільства; Каїрський університет — зразок сучасного мусульманського на­вчального і науково-дослідного центру; Московський фіз.-тех. ін­ститут — засіб ефективної під­готовки науковців-ін­новаторів з найбільш здібної молоді), що су­проводжувалося зро­ста­н­ням кількості варіантів внутрішньої організації. Домінували ієрархічна структура, поділ на частини за головними профілями під­готовки фахівців, денна форма на­вча­н­ня з концентрацією студентів у містечку ВНЗу. Пере­хід до загальної вищої освіти (охопле­н­ня на­вча­н­ням понад половини вікової групи 18–23 р.), необхідність економії фінансових та інших ресурсів об­умовили появу т. зв. неуніверситетського сектору вищої освіти, пред­ставленого різноманітними вищими професійними закладами. Їх про­грами на­вча­н­ня удвічі коротші і у 2–4 рази дешевші від класичних університетських. Сучасні інформаційні засоби надали можливість створе­н­ня «віртуальних ВНЗів» — не фізичної споруди, а банку на­вчальної інформації для здобу­т­тя особою вищої чи іншої освіти, незалежно від часових і територіальних чин­ників (дистанційна вища освіта).

Імовірно, із втіле­н­ням у життя нанотехнологій і квантових при­строїв зʼявляться надкомпактні індивідуальні засоби до­ступу до світової інформації і баз наукових знань, що ліквідують обмеже­н­ня для без­перервного на­вча­н­ня, створе­н­ня і викори­ста­н­ня ментал.-інформаційного багатства людства.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2005
Том ЕСУ:
4
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Заклади освіти
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
34349
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
701
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 84
  • середня позиція у результатах пошуку: 31
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 31): 158.7% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Вищий навчальний заклад / К. В. Корсак // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-34349.

Vyshchyi navchalnyi zaklad / K. V. Korsak // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2005. – Available at: https://esu.com.ua/article-34349.

Завантажити бібліографічний опис

Одеська морська академія Національний університет
Заклади освіти  |  Том 24  |  2022
В. Д. Савчук
Одеський державний аграрний університет
Заклади освіти  |  Том 24  |  2022
О. А. Коваленко
Одеський державний екологічний університет
Заклади освіти  |  Том 24  |  2023
М. Г. Сербов
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору