Богомазов Олександр Костянтинович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Богомазов Олександр Костянтинович

БОГОМА́ЗОВ Олександр Костянтинович (14(26). 03. 1880, с. Ямпіль Черніг. губ., нині смт Сум. обл. – 03. 06. 1930, Київ) – живописець, графік. Чоловік В. Монастирської-Богомазової. Чл. АРМУ (1925). Навч. у Київ. худож. уч-щі (1902–05, 1907– 10; викл. М. Пимоненко та І. Селезньов). Виключений за участь у студент. страйках. Переїхав до Москви й продовжив навчання у студіях К. Юона та Ф. Рерберга. 1907 повернувся до Києва. 1908 взяв участь у першій авангардист. виставці «Ланка» (Київ), де познайомився з Д. Бурлюком, М. Ларіоновим. За дорученням г. «Киевская мысль» 1911 відвідав Фінляндію. Написав низку графіч. картин, у яких відчутний вплив імпресіонізму та скандинав. модерну. 1913 разом з О. Екстер організував виставку «Кільце» (Київ), у каталозі до якої видрукував фрагменти свого мист. кредо: «Сутність 4-х елементів». Значну частину експозиції склали рисунки й гравюри Б. із зображенням міських сцен і портретів, виконаних у стилі кубофутуризму: «Портрет дружини» (1911), «Базар» (1914). У теор. трактаті «Живопис і елементи» (1914; К., 1996) проаналізував логіку живопис. і психол. виникнення худож. сприйняття. До найкращих творів у його доробку належать: «Трамвай. Львівська вулиця. Київ» (1914) і «Локомотив» (1915). Викладав 1915–16 графічні мист-ва у с. Герюси (Нагірний Карабах), у Вищому початк. уч-щі, 1917– 18 – у Золотоніс. комерц. уч-щі, від 1918 – у Київ. худож.-ремісн. школі. Один з організаторів 1-го Всеукр. з’їзду художників (Київ, 1918). У 1922 Б. обрали проф. станк. живопису Ін-ту пластич. мист-в (від 1924 – Київ. худож. ін-т). 1919 брав активну участь в оформленні Києва до рев. свят: «День Червоної Армії», «1-е Травня», «Дитячий День», «День білої квітки». Обіймав посаду ст. майстра 1-ї держ. живопис.-декор. майстерні. На з’їзді художників-педагогів Б. обрали зав. відділу худож. освіти у Всеукр. ком-ті образотвор. мист-ва. Разом із В. Меллером, М. Праховим 1920 оформив агітпароплав «Пушкін». Працював над колористич. проблемами, вивчаючи закономірності співвідношень локально забарвл. кольорових плям на площині. Серед відомих творів: серія «Абстрактний портрет» (1914), «Спомин про Кавказ» (1916); рисунки сухим соусом – «Хрещатик 1914», «Над Дніпром» (1914); ліногравюри – «На конвертному заводі» (1914), «Карл Маркс» (1926). Мист. пошуки Б. найяскравіше виявилися в роботах: «Портрет доньки» (1926, 1928), «Пилярі», «Правка пилок» (обидві – 1927), «Тирсоноси» (1929). Прижиттєвих персон. виставок Б. не було. Посмертно твори експонувались у Венеції (1930), Цюриху (1931), Токіо (1932), Сан-Франциско, Заґребі, Лондоні, Нью-Йорку. Картини Б. зберігаються у НХМ, Нац. держ. архіві-музеї літ-ри та мист-ва України, музеї О. Пушкіна (Москва), музеях С. Ґуґґенгайма і Сучас. мист-ва (обидва – у Нью-Йорку), б-ці ф-ту живопису Техас. ун-ту (Остін, США), музеї Людвіґа (Кьольн, Німеччина).

Літ.: Горбачов Д. На сонячних вантах // Україна. 1980. № 20; Його ж. Пророчний рукопис // Наука і культура. Україна. К., 1989. Вип. 23; Димшиць Е. Олександр Богомазов: Каталог. К., 1991; Горбачов Д. О. Богомазов. Скинувши пута нерухомості // Artline. 1999. № 7/8.

О. Д. Кашуба

Стаття оновлена: 2016