Розмір шрифту

A

Байкало-Амурська магістраль (БАМ)

БАЙКА́ЛО-АМУ́РСЬКА МАГІСТРА́ЛЬ (БАМ) — залізнична лінія у Східному Сибіру й на Далекому Сході. Проходить від Тайшета до Совєтської Гавані. Заг. довжина — 4300 км. Ділянки Тайшет — Усть-Кут і Комсомольськ-на-Амурі — Совєтська Гавань збудовано на­прикінці 1930-х — поч. 1940-х рр. Будувалася на випадок війни з Китаєм як «стратегічний дублер» Транс­сибір. магістралі, що забезпечить збільше­н­ня її пропускної спроможності. Перед­бачалося також цивіл. будівництво уздовж траси. Перед­бачалося, що на буд-ві працюватимуть вільнона­ймані робітники, але до вересня 1932 план вербува­н­ня було виконано лише на 50 %. Тому по­становою РНК СРСР від 27 жовтня 1932 будівництво БАМу пере­дано ОГПУ, лише пита­н­ня проект­но-дослід. робіт залишилися у під­порядкуван­ні Нар. комісаріату шляхів сполуче­н­ня (НКШС). Було вирішено використовувати як робочу силу увʼязнених і спецпереселенців. У грудні 1932 на буд-ві працювали 9608 осіб (з них 3652 вʼязнів, на 1 лютого 1933 — 11 330 (7009 вʼязнів), на 1 травня 1933 — 32 411 (31 415 вʼязнів). Кількість вʼязнів в утвореному спеціально для будівництва залізниці Байкало-Амур. виправно-труд. таборі (ВТТ) щороку зро­стала. Так у січні 1934 вона становила 62 130 осіб, у цьому ж місяці 1935 — 153 547, 1936 — 180 067, 1937 — 127 483, 1938 — 200 907 осіб. Вʼязні працювали спочатку на Транс­сибір. магістралі, оскільки проект БАМу аж до 1937 не був готовим. На базі Байкало-Амур. ВТТ організовано Амурський, Пд., Зх., Сх., Буреїнський, Пд.-Сх. залізничні ВТТ. Напрямки прокла­да­н­ня у 30–40-х рр. залізниці часто змінювалися, були випадки, коли після здачі в екс­плуатацію певної ділянки, вона демонтувалася. На поч. 2-ї світової війни будівництво ділянки від Ургала до Комсомольська законсервовано (укладено 123 км колії). На ділянці Тайшет — Падун будівництво роз­почалося 1938, до 1941 прокладено 70 км колії замість 350 планових, буд. роботи припинено в кін. 1941. Тоді ж законсервовано й будівництво на ділянці Комсомольськ — Совєтська Гавань, хоча до часу початку руху за директивою залишалося менше року. Ділянку шляху від Усть-Кута над р. Лена до Комсомольська-на-Амурі (3105 км) збудовано протягом 1974–84 (однак здали в екс­плуатацію лише через 5 років) і звʼязано з Транс­сибір. магістра­л­лю трьома від­галуже­н­нями: Бамівська — Тинда, Ізвєсткова, Волочаєвка — Комсомольцю 1981 отримала статус Байкало-Амур. залізниці. У жовтні 1976 за­проваджено медаль «За будівництво Байкало-Амурської магістралі», якою було нагорода, бл. 40 тис. осіб. Нині магістраль не має транс­порт­ного значе­н­ня й поділена між Зх.-Сибір. і Далеко­східною залізницями. Буд-во БАМу стало одним із важливих пунктів у плані створе­н­ня «єдиної і неподільної» денаціоналізованої рад. «батьківщини». Засоби пропаганди намагалися роз­винути почу­т­тя всесоюз. патріотизму «рад. народу», що мав би стати духов. рушієм для творчого ентузіазму роз­будови індустрії СРСР, незалежно від того, в якій респ. ці будови від­бувалися, оскільки вони були всього лише складовими частинами спільної «вітчизни». Буд-во здійснювалося силами всіх респ. колиш. СРСР, які з влас. бюджетів оплачували виготовле­н­ня й по­стача­н­ня тех. устаткува­н­ня, машин, житл. обладна­н­ня для окремих ділянок гігант. будови, забезпечували її сировиною. Так, українці (на будівництво БАМу їх прибуло 7300 осіб) споруджували селище при найбільшому на магістралі вузлі — Ургал. Було створ. спеціаліз. буд.-монтаж. поїзд «Укрбуд», який складався з 5-ти буд. загонів. Для потреб БАМу працювали під­приємства України, зокрема «Ворошилов­градтепловоз» (нині ДХК «Луганськтепловоз») задіяв бл. 200 найкращих фахівців для скла­да­н­ня потуж. спеціально обладнаних тепловозів, дизелі та електроустаткува­н­ня до яких виготовляли Харків. під­приємства; всі багатоповерхові будинки в Ургалі були змонтовані з кон­струкцій, виготовл. на Криворіз. домобуд. комбінаті. Десятки тис. юнаків та дівчат з різних республік СРСР вирушали на будівництво магістралі, тим самим утілювалося в життя зав­да­н­ня асиміляції пред­ставників різних народів і витворе­н­ня єдиного — радянського. Пропаганда прославляла героїзм комсомольців, але значну частину робіт на БАМі і в 40-і, і в 70-і рр. виконували каторжани — «зеки».

Літ.: Стебельський Б. «Україна — Бам» // Визв. шлях. 1985. № 5; Еланцева О. П. БАМ: первое десятилетие // Отечеств. история. 1994. № 6; Її ж. БАМ: страницы трудной истории // Карта. № 7/8.

С. Г. Шаповал

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Техніка і технології
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
38932
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
718
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2 641
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 13
  • частка переходів (для позиції 9): 19.7% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Байкало-Амурська магістраль (БАМ) / С. Г. Шаповал // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-38932.

Baikalo-Amurska mahistral (BAM) / S. H. Shapoval // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-38932.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору