Біляшівський Микола Федотович
БІЛЯШІ́ВСЬКИЙ Микола Федотович (12(24). 10. 1867, м. Умань, нині Черкас. обл. — 21. 04. 1926, Київ, похов. у Каневі) — археолог, етнограф, мистецтвознавець, громадський діяч. Батько Миколи, дід Бориса Біляшівських. Акад. УАН (1919), почес. чл. Укр. AM (1918). Дійсний член Товариства Нестора Літописця при Університеті св. Володимира (1887), Одес. істор. (1890), московських археол., нумізмат. та геогр. т-в (1891), НТШ у Львові (1909). Закін. паралельно юрид. факультет Університету св. Володимира (1890; слухав лекції з історії В. Антоновича та А. Прахова), Новорос. університет в Одесі (1891) і природн. факультет Моск. університету (1892–93). 1891 працював у Київ. суді, 1892–93 — у Моск. архіві Міністерства юстиції та музеях міста, від 1894 — зав. архіву фінанс. упр. царства Польського при Варшав. казен. палаті, згодом у Київ. політех. інституті. Член ред. ж. «Киевская старина» (1899–1901) та гол. ред. «Археологіческой летописи Южной Россіи» (1903–05). У 1890–1917 записав багато нар. пісень різних жанрів, загадок, прислівʼїв і приказок, легенд і переказів, вертеп. драм тощо, уклав укр.-рос. діалектні словники волин. говірок. Один із фундаторів, а також дир. (1902–23) Київ. міськ. худож.-пром. музею, колекції якого стали основою ниніш. Нац. худож. музею України та низки київ. музеїв. Засн. і кер. Київ. кустар, товариства (1906), інспектор кустарно-пром. шкіл Київщини. 1906 Б. обрано депутатом 1-ї Держ. думи Росії, де він був одним з ініціаторів створення «Укр. клубу». Від квітня 1917 — чл. ЦР. У березні 1917 признач. комісаром з охорони памʼяток Київ. губ., від вересня цього ж року очолив відділ музеїв і охорони памʼяток Ген. секретаріату. Після 1919 — керівник етногр. секції відділу мистецтв Нар. комісаріату освіти УРСР. Працював у Кабінеті укр. мистецтва, Етногр. комісії АН УРСР, Етногр. товаристві України. Зробив знач. внесок у розвиток музей. справи та охорони памʼяток старовини. Автор проекту 1-го закону України про охорону памʼяток історії, культури й мистецтва (1918), склав програму створення нац. і регіон. музеїв, музей. реформи в Україні. Фундатор істор.-краєзнав. музею Волині в м. Городок Рівнен. обл. (нині краєзнавчий музей). Сприяв формуванню в Києві Рос. картин. галереї, Музею зх. та сх. мистецтва. Один із засн. Київ. товариства охорони памʼяток старовини та мистецтва (1910). Брав активну участь в організації кустарно-пром. виставок Південної Росії (1906, 1909, 1911), худож. виставок передвижників, художників «Мира искусств», мист. обʼєднань Одеси та Києва; виставок картин М. Реріха (1908), творів Т. Шевченка, М. Врубеля (обидві — 1911), А. Маневича (1914), «Народне мистецтво Буковини та Галичини» (1917), Г. Нарбута та «Українські народні килими» (обидві — 1921), «Всеукраїнська виставка друку» (1923), «Межигірський фаянс і порцеляна» (1925). 1917–19 актив. учасник організації дренаж. робіт навколо Андріїв. церкви, створив комісію у справах дослідж. та реставрації Софій. та Військ.-Микільського соборів, обстежував памʼятки культової архітектури Києва, які були ушкоджені під час штурму міста військами М. Муравйова. Один з організаторів Нац. зразк. театру (1917), був його консультантом із мистец.-етногр. питань. Досліджував памʼятки камʼяного, мідного та бронз. віків, Київ. Русі та пізнього середньовіччя, традиц.-побут. культуру та професійне мистецтво України 15–20 ст. Вперше провів археол. дослідж. дюнних стоянок в Україні й узагальнив знахідки неолітич. доби переважно з Серед. Подніпровʼя. Сформулював тезу про консервативність традиції давньорус. нар. культури та її органіч. звʼязок із насел. Подніпровʼя наступ. істор. епох.
Додаткові відомості
- Основні праці
- Монетные клады Киевской губернии. К., 1889; Раскопки на Княжей горе в 1891 г. // КС. 1893. № 1; Расходы Речи Посполитой на козацких послов // Там само. 1897. № 6; Дюнные стоянки неолитической эпохи на берегах реки Западного Буга в среднем его течении // Тр. 11-го археол. съезда в Киеве. Москва, 1901. Т. 1; The peasant art of Litle Russia (the Ukraina) // Peasant art in Russia. London, 1912; Дещо про українську орнаментику // Сяйво. 1913. №3.