Балаян Роман Ґурґенович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Балаян Роман Ґурґенович

БАЛАЯ́Н Роман Ґурґенович (15. 04. 1941, с. Неркін-Оратаґ Нагірно-Карабас. автоном. обл., Азербайджан) – кінорежисер, сценарист, продюсер. Акад. АМУ (2001). Чл. НСКІнУ( 1977). Засл. діяч мист-в УРСР (1990). Нар. арт. України (1997). Повний кавалер ордена «За заслуги» (2001, 2008, 2016). Навч. у Єреван. худож.-театр. ін-ті (1962–64), закін. Київ. ін-т театр. мист-ва (1969; курс Т. Левчука). Працював актором драм. театру ім. М. Горького (м. Степанакерт, Азербайджан, 1959–61); від 1970 – на Київ. кіностудії худож. фільмів ім. О. Довженка; від 1998 – дир. студії «Ілюзіон фільмз». Постановник 10-ти повнометраж. ігрових фільмів, 2-х телевистав («Хто боїться Вірджинії Вульф», 1991, «Анфіса», 1992; обидві – «Останкіно», РФ). Випустив короткометражну стрічку «Злодій» (1964, за оповіданням М. Черемшини, Навч. кіностудія Київ. ін-ту театр. мист-ва) і д/ф «Анатоль Петрицький» (1970, «Укркінохроніка»), «Ніч у музеї Параджанова» (1999, «Ілюзіон фільмз»). Екранізував переважно класичні сюжети рос. літ-ри, акцентуючи увагу на виявах самотності людини: «Каштанка» (1976), «Поцілунок» (1983) за А. Чеховим, «Відлюдько» (1977), «Леді Макбет Мценського повіту» (1989, «Мосфільм», співавт. сценарію), «Перше кохання» (1994, Росія, студія «Острів», ФРН, «Іннова-фільм») за І. Тургенєвим. Стрічку «Бережи мене, мій талісмане...» (1986) того ж року нагородж. гол. призами «Золоте плато» на Міжнар. кінофестивалі в Авелліно (Італія) та Ґран-Прі «Золотий тюльпан» на Міжнар. кінофестивалі в Стамбулі. Картина Б. «Філер» (1987) відзначена на Міжнар. кінотижні у Вальядоліді (Іспанія, 1988; приз О. Янковському за найкращу чол. роль), фільм «Польоти уві сні та наяву» (1982) відзначений Держ. премією СРСР (1987). Для творчості Б. характерні глибоке проникнення у внутр. світ героїв, мотиви морал. вибору й відповідальності людини перед собою та сусп-вом («Два місяці, три сонця», 1998, гол. приз «Сталкер» на Міжнар. кінофестивалі з прав людини у Москві, 1999); висока культура режисури; вміння бачити й відчувати осн. завдання створюваного фільму; вдумливе, дбайливе ставлення до першоджерела, прагнення передати дух твору, його атмосферу й водночас чітко виявити власну позицію, своє бачення подій.

Літ.: Хлоплянкіна Т. Згадки про польоти // Новини кіноекрана. 1983. № 2; Масловский Г. Траектория полета // Искусство кино. 1983. № 9; Лемешева Л. Украинское кино: проблемы одного поколения (Сон наяву). Москва, 1987; Абдуллаева З. Живая натура: Картины Романа Балаяна, Москва, 1989; Три дні з життя кореспондентки Зіни Підалькіної (інтерв’ю з Р. Балаяном) // Кіно. 1998. № 1; Маслобойщиков С. Балаян – добрий продавець чудес // КINО-КОЛО. 2001, весна (9).

В. М. Войтенко

Стаття оновлена: 2016