Автобусо-тролейбусобудування Український Інститут - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Автобусо-тролейбусобудування Український Інститут

АВТО́БУСО-ТРОЛЕ́ЙБУСО-БУДУВА́ННЯ Український Інститут (ВАТ «Укравтобуспром») – головна наукова організація, що розробляє галузеву нормативну базу й виконує проектні роботи для автобусного і тролейбусного виробництва України. Підпорядк. Держ. ком-ту пром. політики України. Створ. 1965 як Гол. Союзне КБ на базі Упр. гол. конструктора Львівського автобусного заводу. До 1991 – Всесоюз. конструкторсько-експерим. ін-т автобусо-тролейбусобудування. Був практично єдиною проект. і н.-д. установою Мін-ва автомоб. пром-сті СРСР, розміщеною в Україні. Проектну документацію розробляли для всіх автобус. з-дів СРСР. Експерим. автобуси, які розробив ін-т, здобули перемогу на міжнар. конкурсах у м. Ніцца (Франція, 1967–69). 1967 в ін-ті створено перший у світі міський автобус із низькою підлогою (300 мм), серію спеціаліз. автобусів для косм. програми СРСР та ін. Серед розробок 80-х рр. – великий міськ. автобус ЛіАЗ-5256 (виробник – Лікінський автобус. з-д, РФ), ЛАЗ-5252 і міжміськ. автобус ЛАЗ-4207 (виробник – Львів. автобус. з-д), модель 4209 (виробник – Тюмен. авторемонт. з-д, РФ), модель 4212 (виробник – Старокостянтинів. з-д «Металіст», Хмельн. обл.). Серед засн. Львів. автобус. конструктор. школи – В. Осепчугов, Р. Акопян, К. Атоян, М. Возний, В. Москальов, І. Смирнов, В. Гніпович, П. Присяжний та ін. Першим нач. КБ був перший дир. Львів. автобус. з-ду – В. Кашкаданов. Від 1993 дир., голова правління ВАТ «Укравтобуспром» – Л. Крайник. У 90-х рр. створ. дві принципово нові моделі великих автобусів – ТУР-А171 (півтораповерховий) для міжнар. туризму та далеких поїздок (1997) і ТУР-А181 – міський, з низькою підлогою (360 мм), пристос. для перевезення інвалід. візків; малий автобус А091 «Богдан» (концерн «Укрпромінвест», від 2000 вироб-во на Черкаському автобусному заводі); пересувні телестанції різних типів; багатофункц. напівпричепи (кафе, спальні для вахтових і ремонт. бригад, офіси та ін.); спеціалізовані автобуси на повнопривід. шасі (для буд-ва нафто- і газопроводів). На базі ін-ту утворено тех. ком-т із стандартизації, адм. орган Держстандарту України із сертифікації дорожніх транспорт. засобів, випробувально-сертифікац. центр (автополігон). Ведуться розробки спеціаліз. транспорт. засобів для МО України (джип, спец. шасі), завершуються роботи з проектування перспектив. дволанкового автобуса-тролейбуса для ВО Південний машинобудівний завод. У 1970–80 ін-т випускав всесоюз. наук.-тех. вісник з автобусо-тролейбусобудування.

Л. В. Крайник

Стаття оновлена: 2001