Розмір шрифту

A

Автозаз-ДЕУ

«АВТОЗА́З-ДЕ́У» — спільне українсько-корейське під­приємство з виробництва легкових автомобілів. Роз­ташоване у Запоріж­жі. «А.» — одне з провід. і найдавніших під­приємств України. Початок веде від заводу с.-г. машин, який заснував 1863 гол­ландець А. Кооп. У роки рев. подій і визвольних змагань під­приємство було зруйноване і припинило свою діяльність. 1920 під­приємство націоналізовано. 1921 від­будований завод від­новив роботу і ді­став назву «Комунар». Від 1924 завод випускав с.-г. машини 24-х найменувань, від 1926 — спеціалізувався на виготовлен­ні жаток і сінокосарок. 1929 роз­роблено й випущено перший вітчизн. комбайн (до поч. 2-ї світової війни виготовлено бл. 96 тис.). Від поч. війни завод еваку­йовано до Красноярська, де він виготовляв продукцію для фронту. Від 1958 — Запоріз. автомоб. завод «Комунар». 1959 випущено перший у СРСР мікролітраж. автомобіль «ЗАЗ-965» («Запорожець»), а від 1960 — роз­почато його серій. випуск. 1961 роз­роблено й запущено у виробництво його модифікацію для інвалідів (до 1970 випущено 100 тис. «Запорожців», до 1976 — 1 млн). У цей період керували заводом Т. Габелко (1955–61) та двічі лауреат Держ. премії С. Сєриков (1961–78). 1963 завод нагородж. орденом Трудового Червоного Прапора, 1976 — орденом Жовтневої Революції. 1976 створ. ВО «АвтоЗАЗ», до якого належали: гол. під­приємство — автомоб. завод у Запоріж­жі, а також Мелітопольський моторний завод, «Автокольорлит», «Авто­гідроагрегат» (обидва в Мелітополі Запоріз. обл.), «Квант» (м. Іл­лічівськ Одес. обл.), під­приємства з виробництва товарів народного спожива­н­ня (м. Пологи Запоріз. обл.). 1988 почався серій. випуск нового пере­дньо­привід. автомобіля ЗАЗ-1102 «Таврія». Творцем «Таврії» вважається гол. кон­структор «А.» В. Стешенко (1933–91). В обʼ­єд­нан­ні працювало 20 тис. осіб. 17 жовтня 1992 стали до ладу цех фарбува­н­ня кузовів і цех скла­да­н­ня автомобілів ЗАЗ-1102 — по суті, новий авто­складальний завод із пере­довою технологією і сучас. устаткува­н­ням. Не­зважаючи на труднощі пере­хід. періоду, «А.» освоїв нові моделі машин. 1995 роз­почато випуск нового пʼятидверного автомобіля ЗАЗ-1105 «Дана». Значна кількість автомобілів екс­портується до Угорщини, Чехії, Словач­чини, Колумбії, Арґентини, Єгипту та ін. 1994–96 за кордон про­дано понад 93 тис. машин. З-д очолювали І. Доля (1978–83), С. Кравчун (1983–98). Здавалося, що під­приємство пере­бувало на під­несен­ні. Майже готова була нова модель ЗАЗ-1103, велася інтенс. під­готовка виробництва до випуску зразків нової автомоб. техніки. Але флагман укр. автомобілебудува­н­ня протягом 1994–97 скоротив виробництво майже в 90 разів. Високі ціни і низька якість комплектув. виробів, пере­бої в роботі, зупинка заводів-суміжників, непосильний податковий тягар, зниже­н­ня купівельної спроможності насел. на фоні заг. інфляційних процесів у державі при­звели донедавна високорентабельне під­приємство до межі банкрутства. Залишився єдиний шлях від­родже­н­ня — залуче­н­ня інвестиц. коштів. Кращим було ви­знано проект спів­робітництва з пів­ден­но-корей. корпорацією «DAEWOO» як стратегіч. інвестором, з частковим залуче­н­ням корпорації «Дженерал Моторс». У березні 1998 з нею було під­писано і згодом реалізовано угоду про створе­н­ня СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ» типу ЗАТ з однаковими правами обох сторін у керуван­ні під­приємством. Про­блеми «А.» привернули широку увагу української громадськості і ді­ставали неодно­значні оцінки. У кін. 90-х рр. воно роз­почало випуск автомобілів «Ланос», «Нубіра», «Леґанза», «Таврія нова», «Славута», що від­значаються високою якістю, комфортністю, різноманітною комплектацією і за своїми тех. характеристиками дорівнюють, а за деякими параметрами пере­важають автомобілі зарубіж. виробників. В усіх регіонах України «А.» створ. роз­галужену сервісну та гарантій. мережу, що має повну номенклатуру запас. частин та без­коштовні гарант. комплекти. Частка продукції в заг.-укр. обсязі виробництва автомобілів на 1999 становила 64,1 %, а екс­порт в ін. країни — 5,9 %. При «А.» існують 4 с.-г. під­приємства, лікарня, поліклініка, центр мед. діагностики тощо. Остан­нім часом на діяльності «А.» негативно від­бивається банкрутство корейської фірми «DAEWOO». (Див. іл. на аркуші до ст. «Автомобільна промисловість»).

В. Г. Крайній

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
42426
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
575
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 397
  • середня позиція у результатах пошуку: 18
  • переходи на сторінку: 7
  • частка переходів (для позиції 18): 117.5% ★★★★☆
Бібліографічний опис:

Автозаз-ДЕУ / В. Г. Крайній // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-42426.

Avtozaz-DEU / V. H. Krainii // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-42426.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору