Розмір шрифту

A

Автомобільний спорт

АВТОМОБІ́ЛЬНИЙ СПОРТ — вид спорту, що обʼ­єд­нує кільцеві автомобільні пере­гони, автомобільні ралі, автомобільний крос, ралі-крос, під­йом на гору, швидкісне маневрува­н­ня (слалом), картинґ, рекордні за­їзди. Заня­т­тя та змага­н­ня з А. с. проводяться на автомобілях заг. при­значе­н­ня (легкові, вантажні) та спортивних, спеціально створених (карти, баґі, гоночні та рекордні автомобілі), на пере­січеній місцевості або на шосе і шосейних спорудах різного типу. Змага­н­ня з А. с. від­буваються на час або ди­станцію. Перші змага­н­ня з А. с. проведені у Франції 1894; в СРСР — 1924. Нині в Україні щорічно проводяться багато­етапні змага­н­ня з кожного виду А. с. (крім ралі-кросу та рекордних за­їздів). А. с. у світі координує Між­нар. Автомоб. Федерація (FIA), якій під­порядковуються всі змага­н­ня на автомобілях, включаючи пробіги та паради. В Україні цими пита­н­нями за­ймається Автомобільна Федерація України (1992), що має статус національної і будує свою роботу з ко­ординації та роз­витку А. с. через територ. автомобільні клуби та територ. осередки, які діють у всіх областях та великих містах України.

Кільцеві автомобільні пере­гони — змага­н­ня на за­мкнутій (кільцевій) трасі довжиною від 2 до 6 км з твердим покри­т­тям (асфальт, асфальто-бетон) на спец. гоночних автомобілях (формули) або спеціально пере­обладнаних легк. чи вантаж. автомобілях. Траси бувають стаціонарні, спеціально при­значені для таких змагань, або прокладаються на дорогах заг. користува­н­ня чи вулицях міст. Змага­н­ня починаються заг. стартом, пере­можця ви­значають за кращим часом проходже­н­ня ви­значеної кількості кіл. В Україні діє стаціонарна кільцева автомоб. траса «Чайка» (Київ), на якій були під­готовлені ві­домі спортс­мени-кільцевики: О. Медведченко, М. Попов, В. Реуцький, О. Салюк та ін.

Авторалі — комплексні змага­н­ня на точність дотрима­н­ня за­даного графіка руху за певним шляховим маршрутом. Осн. зав­да­н­ня учасників — своєчасно прибути на пункти контролю часу; за запізне­н­ня або перед­часне прибу­т­тя нараховуються штрафні очки. Роз­різняють А. 1-ї категорії — із ви­значеною серед. швидкістю, з одним або кількома маршрутами, які сходяться у напередви­значеному пункті збору, після якого є або немає продовже­н­ня заг. маршруту; 2-ї категорії — із неви­значеною серед. швидкістю за кількома маршрутами. В А. іноді включають додаткові ви­пробува­н­ня: пере­гони по шосе, доріжках іпо­дрому, подола­н­ня крутого під­йому, фігурне воді­н­ня та ін. Змага­н­ня з А. проводяться у Херсоні, Одесі, Києві, а також у Карпатах і Криму. Спортс­мен-раліст О. Салюк став першим із пост­радян. пілотів, занесених до списку водіїв FІА пріоритету Б. Від 1996 у між­народних змага­н­нях бере участь перший укр. ралійний жіночий екіпаж сестер Н. і Я. Франчук.

Автомобільний крос  — змага­н­ня на за­мкнутій (кільцевій) трасі без покри­т­тя довжиною 800–1500 м на легкових автомобілях, повно­привідних (групи Т без жорсткого даху), грузових та баґі. Автомобілі стартують одночасно або серіями, вирішальним в А. к. є час проходже­н­ня встановл. ди­станції. У 80-х рр. у Запоріж­жі укр. спортс­мени О. Цевелєв, М. Носенко, О. Лось, А. Карпенко, В. Сердюченко, В. Чеботарьов створ. серію автомобілів баґі, яка стала провід­ною і на якій виборено велику кількість призових місць. В Україні є кросові траси між­нар. рівня у Він­ниці, Артемівську (Донец. обл.), Запоріж­жі, Чернівцях.

Ралі-крос — змага­н­ня, подібні до автомоб. кросу, від­різняються лише типом траси, яка має 35–60 % твердого покри­т­тя (асфальт, асфальтобетон, бетон).

Під­йом на гору — швидкісне змага­н­ня на трасі з якісним дорожним покри­т­тям, в яких від­мітка місця фінішу абсолютно пере­вищує від­мітку місця старту над рівнем моря; пере­можця ви­значають за кращим часом проходже­н­ня ди­станції, довжина якої становить від кількох до 10 км, при цьому враховуються обʼєм двигуна та тип автомобіля. Змага­н­ня проводяться на спорт. автомобілях такого ж типу, як і на кільцевих автомоб. пере­гонах та авторалі. Етапи чемпіонату України проводяться в Криму і Карпатах.

Швидкісне маневрува­н­ня (слалом) — змага­н­ня на серійних автомобілях, в яких пере­можець ви­значається за кращим часом та чіткістю викона­н­ня серії складних фігур. Межа траєкторії фігур по­значається фішками, які при дотику до них автомобіля зміщуються або падають, що призводить до пеналізації. В Україні регулярні багато­етапні чемпіонати проводяться від 1998, зокрема в Рівному, Києві, Одесі та Івано-Франківську.

Картинґ — змага­н­ня на спец. спорт. мікроавтомобілях (картах) на закритих трасах із твердим покри­т­тям, що включає швидкісне маневрува­н­ня, трекові та шосейно-кільцеві пере­гони. Швидкісне маневрува­н­ня — почергове змага­н­ня на одному карті, яке проводиться, як правило, серед дітей і юнаків 1-го та 2-го року на­вча­н­ня. На трасі роз­міром 100×60 м викладається фішками 8–10 фігур, пере­магає той, хто пройде ди­станцію за менший час, не збивши жодної фішки. Трекові пере­гони — змага­н­ня на кільцевих трасах стадіонів, у яких беруть участь до 20 спортс­менів у кожному класі картів, стартуючи по 4 в кожному за­їзді на ди­станцію в 4 кола. Пере­можця ви­значають за кількістю очок, одержаних у кожному за­їзді. Шосейно-кільцеві пере­гони — змага­н­ня на трасі, яка має конфігурацію за­мкненої ламаної лінії шир. 6–10 м і довж. 1000–1700 м. Кількість учасників практично не обмежена, у кожному за­їзді одночасно стартують до 34 спортс­менів. Змага­н­ня складаються з контрольних, пере­дфінал. та фінал. за­їздів. Пере­можця ви­значають у фінал. за­їзді з урахува­н­ням подоланих кіл. Перший карт у СРСР виготовлено 1960 у Курську під керівництвом випускника Харків. автомоб.-дорож. ін­ституту Л. Кононова. У 80-х рр. карти в Україні виготовляв Одес. завод ДТСААФ, а нині — спорт.-тех. клуб «Струм» (Запоріж­жя). В Україні картинґ почав роз­виватися в Харкові та Одесі, а на поч. 70-х рр. — створ. клуби в Ужгороді, Чернівцях, Чернігові, Києві. Ві­домі укр. спортс­мени з картинґу: С. Вукович, Ф. Шахматов, Є. Хо­данович (усі — Одеса), В. Єнін, Е. Костенко (обидва — Харків). 1972 у Києві Г. Чуканов уперше в Україні провів змага­н­ня з картинґу «Київська весна», які від 1980 включені до всесоюз. календаря і в яких брало участь понад 300 спортс­менів. Від 1984 збірні команди України (доросла та юнацька) показували добрі результати на всесоюз. змага­н­нях: тричі юнацька та двічі доросла стають чемпіонами СРСР. Укр. спортс­мен С. Чубенко включений до складу збірної СРСР, став пере­можцем змагань «Ґран-Прі-Болгарії», призером «Ґран-Прі-Угорщини» та етапів «Кубка дружби соц. країн». 1989 у Полтаві вперше у СРСР від­булися змага­н­ня «Ґран-Прі-СРСР», в яких брали участь провід­ні спортс­мени світу. 1993 створ. Федерацію картинґу України, що у 1994 вві­йшла до складу між­нар. Від 1995 збірна України у складі Є. Борщенка (Черкаси), О. Скуза (Київ), Є. Черних (Ясинувата), Ю. Яковенка та Ф. Фурмана (Полтава) бере участь у чемпіонатах Європи. Від 1997 на європ. змага­н­нях ви­ступає Є. Нікітін (Одеса). У Полтаві роз­таш. найкращий в Україні карто­дром, на якому регулярно проводяться етапи чемпіонату України та між­народні змага­н­ня з картинґу. Карто­дроми є також у Києві, Стаханові, Брянці (Луган. обл.), Миколаєві та Дні­продзержинську.

Рекордні за­їзди  — змага­н­ня, в яких фіксується найвище досягне­н­ня у швидкості при їзді з дотрима­н­ням вимог Між­нар. Спорт. Кодексу (МСК) FIA на автомобілях певного класу. Рекорди можуть бути місцевими, нац., між­нар. у класах, світ. і світ. абсолютної швидкості. Один і той же рекорд може бути ви­знаним у кількох вищена­званих категоріях. В Україні встановлено серію нац. і між­нар. рекордів на спец. рекордних автомобілях, серед них і електро, роз­роблених у Харків. автомобільнодорож. ін­ституті під керівництвом В. Нікітіна, де й було виготовлено у 1970–72 перший електромобіль Хаді-11Е.

Літ.: Захаров В. Всего один километр… К., 1984; Першин Э. На крутых виражах: Кн. о автоспортс­менах. К., 1986; Його ж. Спорт высоких скоростей. К., 1986; Миняйленко И. А., Шапорев Ю. Н. Спорт сильных и мужествен­ных. К., 1991; Капелюшний Л. Так усе починалось… // Автоспорт. 1999. № 3; Степовий В. Автомобілі для спорту // Сигнал. 2000. № 2.

Д. М. Франчук

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Спорт
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
42457
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
280
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 31
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 9): 258.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Автомобільний спорт / Д. М. Франчук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-42457.

Avtomobilnyi sport / D. M. Franchuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-42457.

Завантажити бібліографічний опис

Велосипедний спорт
Спорт  |  Том 4  |  2005
В. О. Савелков
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору