Розмір шрифту

A

Автомодельний спорт

АВТОМОДЕ́ЛЬНИЙ СПОРТ — технічний вид спорту, що по­єд­нує в собі конструюва­н­ня моделей автомобілів, їх виготовле­н­ня від­повід­но до вимог правил та без­посередню участь у змага­н­нях. Автомоделі є різних груп, зокрема кордові з приводом на колеса, кордові з повітр. гвинтом, моделі радіокеровані, трасові, най­простіші. У кожній групі роз­різняють класи. Моделі приводяться в рух за допомогою різних видів двигунів (гумових, електричних, внутрішнього згоря­н­ня) на спец. трасах (кордо­дромі, спорт. май­данчику, ковзанці для хокею, електрифік. трасі у приміщен­ні) і долають під керува­н­ням спортс­мена встановлену ди­станцію. Початок А. с. покладено 1942 у Франції. При гол. спорт. клубі гоночних автомобілів у Парижі створ. секцію автомоделізму. Не­вдовзі автомодельні секції утворено в Італії та Англії. Після закінче­н­ня війни гуртки автомоделізму створ. у Бельгії, Нідерландах, Швейцарії та ФРН. Спочатку чл. цих гуртків та секцій за­ймалися тільки конструюва­н­ням та побудовою моделей автомобілей. 1949 в Ліоні від­булися перші змага­н­ня між моделістами Франції та Італії. 1952 в Базелі, на 1-му чемпіонаті Європи, пред­ставники Франції, Італії, Швейцарії та Англії створили Європ. федерацію автомоб. моделей (FEMA). Не­вдовзі А. с. почав роз­виватися і на ін. континентах — в Австралії та Америці. Було утворено Всесвітню організацію для автомодел. пере­гонів (WMCR). Від 1980 кожні 3 роки проводяться змага­н­ня чемпіонату світу з А. с. (класи кордових моделей). Згодом у світі, крім кордових, широкого роз­по­всюдже­н­ня набули радіокеровані та трасові автомоделі. Нині між­нар. роз­виток цих класів регламентують самост. федерації. В Україні перший автомод. гурток зʼявився у Харкові 1953 (кер. В. Булигін). Улітку 1957 від­булися перші в історії СРСР змага­н­ня — матч 4-х міст, у якому взяли участь команди Москви, Ленін­града, Риги та Харкова. Командну пере­могу вибороли харківʼяни. У той час на терені СРСР А. с. мав найбільший роз­виток саме у Харкові. У вересні 1957 проведено 1-й чемпіонат Рад. Союзу з автомоделізму. Пере­могла команда України, до складу якої входили пере­важно харківʼяни. 1973 до FEMA прийнято Федерацію автомод. спорту СРСР, і рад. спортс­мени отримали можливість брати участь у чемпіонатах Європи. 1975 на чемпіонаті Європи (м. Галарате, Італія) у складі збірної команди СРСР дебютував укр. спорт- смен А. Клименко (Миколаїв). Він установив новий світ. рекорд і виборов срібну медаль чемпіонату Європи. Успішно ви­ступали на між­народних змага­н­нях укр. спортс­мени-автомоделісти — С. Солдатов (Дні­пропетровськ), О. Косточка (Хмельницький), О. Нечуєв (Миколаїв), В. Бойко (Він­ниця) та ін. 1993 на чемпіонаті Європи (м. Варна, Болгарія) Україну прийнято до складу FEMA, і збірна України дебютувала у змага­н­нях. Щорічно спортс­мени України беруть участь у чемпіонатах Європи, а від 1995 — у чемпіонатах світу. При організації А. с. викори­стано досвід проведе­н­ня змагань з авіамод. спорту, зокрема класифікацію моделей за обʼємом двигуна (на основі авіамод. двигунів) та запуск моделей по колу на кордовій нитці. Змага­н­ня кордових моделей проводяться на кордо­дромі — бетон­ному кільці діаметром бл. 20 м. Основна ди­станція, на якій ро­зігрують зва­н­ня чемпіонів світу, Європи, України,– 500 м (8 кіл). Були й інші ди­станції — 1000 м, 2000 м, 5000 м (в СРСР — ще й 10 000 м), на яких фіксувалися рекорди світу та Європи. За час роз­витку А. с. правила змагань змінювалися. Скасовано за­їзди на довгі ди­станції (нині рекорди фіксуються тільки на 500, 1000 та 2000 м); якщо раніше до­зволялося за­стосува­н­ня будь-яких видів пального, то від 1975 — тільки стандартне (80 % — метил. спирт, 20 % — рицинова олія). Результат фіксують за допомогою автомат. електрон­ного при­строю з точністю до 0,001 сек. В Україні є кілька кордо­дромів, що від­повід­ають вимогам проведе­н­ня змагань найвищого рівня. Перед­усім це Черкас. та Хмельн. кордо­дроми Товариства сприя­н­ня обороні України. І саме спортс­мени цих, а також Луган., Донец., Дні­проп. та Львів. обл. є лідерами всеукр. змагань у класах кордових автомоделей. Згодом зʼявились автомоделі з ди­станц. керува­н­ням, здатні рухатись фігурними трасами. Змага­н­ня радіокер. моделей з електр. двигуном проходять на трасі, що нагадує май­данчик для фігур. їзди на автомобілі. Остан­нім часом набули пошире­н­ня радіокер. моделі для гуртових пере­гонів (як із двигунами внутр. згоря­н­ня, так і з електр. двигунами),– їх виконують у мас­штабах 1:12; 1:10; 1:8 до прототипу. Ці моделі зовні копіюють гоночні, спорт. автомобілі для кільц. пере­гонів і змагаються теплої пори року на асфальтов. трасах, а взимку у приміщен­ні на килим. покрит­ті (моделі з електро­двигунами), та моделі, що зовні копіюють спорт.-кросові автомобілі «Баґі» — теплої пори року на спеціально під­готовл. кросових трасах (із ґрунтовим, травʼяним, гаревим та ін. покри­т­тям), а взимку у приміщен­ні (моделі з електро­двигунами) на спеціально під­готовл. покрит­ті із за­стосува­н­ням додаткових штуч. пере­шкод (трамплінів, пере­катів тощо). Одночасно в за­їзді беруть участь до 10 моделей. Сучасний суд­дівський електрон­ний комплекс до­зволяє швидко та якісно фіксувати результати змагань. Най­успішніше роз­виваються класи радіокер. моделей у Хмельн., Микол., Одес., Львів. обл. та Києві. Популяр. є також трасові автомоделі, моделі з електро­двигунами, що змагаються у приміщен­ні на спец. електрифік. трасах. Моделі виготовляють у мас­штабі 1:32 та 1:24; вони є копіями різних автомобілів; використовують також моделі автомобілів влас. кон­струкцій з макс. довж. 200 мм. Найкраща в Україні траса — у Києві (довжина понад 45 м, має 8 доріжок), здатна при­ймати змага­н­ня будь-якого рівня. Лідерами роз­витку в Україні трасового автомоделізму є кияни, чернігівці, черкащани, сумчани, одесити та рівненчани. Найбільше гуртків автомоделюва­н­ня працює в системі освіти (станції юних техніків, палаци та Будинки дит. творчості) та організаціях Товариства сприя­н­ня обороні України (спорт.-тех. клуби, авто­школи, дит.-юнац. спорт.-тех. школи). А. с. включено до Єдиної спорт. класифікації України. За роки роз­витку А. с. в Україні виник широкий віковий коридор серед учасників змагань найвищого рівня. 1985 у віці 58 р. виконав норматив і отримав посвідче­н­ня майстра спорту один із піонерів роз­витку автомоделізму О. Крещук із Луцька. В Україні, після здобу­т­тя нею незалежності, мін. вікове обмеже­н­ня для учасників змагань скасовано. 1995 8-річний В. Бойко (м. Вознесенськ Микол. обл.), чемпіон України в класі радіокер. автомоделей РЦБ, отримав зва­н­ня м. сп. України, а 1999 — м. сп. України між­нар. кл. (тренер — м. сп. А. Бойко). А. с. в Україні за­ймаються спорт. династії, напр., Косневичів із Хмельницького; Бражків та Путр із Миколаєва; Реникових із Нікополя; Бузецьких із Хмельницького; Федорових з Одеси та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Спорт
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
42461
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
103
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Автомодельний спорт / В. М. Шкоруп // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-42461.

Avtomodelnyi sport / V. M. Shkorup // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-42461.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору