Аеропорт - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Аеропорт

АЕРОПО́РТ (від аеро… і порт) – транспортне підприємство, яке забезпечує перевезення пасажирів, багажу, вантажів та пошти літаками цивільної авіації. За призначенням А. поділяються на внутр., які обслуговують авіаперевезення в межах України, і міжнародні, які обслуговують польоти літаків на міжнар. повітр. лініях і мають відповідно прикордон., митний, сан. та ін. види контролю авіаперевезень. Міжнар. А. повинні відповідати вимогам Міжнар. орг-ції цивіл. авіації (ICAO), Міжнар. асоц. повітр. транспорту (IATA) та Міжнар. ради аеропортів (АCІ). Залежно від річного обсягу пасажир. перевезень А. поділяють на п’ять класів, що позначають відповід. цифрами. А. з обсягом перевезень, що перевищують установлений для 1-го кл. (10 млн пасажирів на рік) обсяг належать до позакласних, а з обсягом перевезень, меншим ніж для 5-го кл. (100 тис. пасажирів на рік) – до некласифікованих. А. складається з функціон. частин: аеродрому, на якому здійснюються виліт і посадка літаків, і служб.-тех. території з необхід. комплексом будинків та споруд, до якого входять: об’єкти керування повітр. рухом, радіонавігації та посадки літаків – командно-диспетчер. пункт, радіолокац. і радіопеленгаторні станції, приводні радіостанції, радіомаякові і світлосигнальні системи тощо (деякі об’єкти розміщують на аеродромі та відокремл. ділянках за межами А.); будинки та споруди обслуговування пасажир. перевезень – аеровокзал (термінал), привокзальна площа, готель тощо; будинки та споруди обслуговування вантаж. і пошт. перевезень – вантаж. склад (вантаж. термінал), відділення перевезення пошти, вантаж. двір; будинки та споруди тех. обслуговування літаків – ангар та ін. об’єкти авіац.-тех. бази; об’єкти забезпечення авіац. паливно-мастил. матеріалами – витратний склад, система централіз. заправки літаків, трубні транспортні системи; будинки та споруди допоміж. вироб. призначення – управління аеропорту, інформ.-обчислюв. центр, об’єкти аварійно-рятув. служби, служби спецавтотранспорту, аеродром. служби, режимно-охорон. служби тощо. В А. з великим обсягом перевезень може бути споруджено декілька аеровокзалів, готелів, ангарів та ін. об’єктів. Сучасні великі А. займають значні площі земел. ділянок, напр., А. «Бориспіль» (Київ) і «Кансай» (Осака) мають пл. по 500 га, «Сімферополь» – 1000 га, «Мюнхен» – 1500 га, «Руасі ан Франс» (Париж) – 3000 га, «Мірабель» (Монреаль) – 7500 га. При виборі місця розташування А., крім можливості відведення потріб. площ, враховують зручність і швидкість транспорт. сполучення з містом, допустимий рівень авіац. шуму на заселених територіях, перспективи розвитку міста і А. Буд-во А. в Україні пов’язане з відкриттям перших регуляр. поштово-пасажир. повітр. ліній Москва – Харків, Харків – Курськ – Орел. Коли для виконання польотів у містах на базі існуючих аеродромів почали будувати повітр. станції (аеропорти), окремі з яких на той час уже мали певні наземні споруди, напр., у Києві на Куренів. аеродромі – 2 металеві ангари для літаків «Ілля Муромець», в Одесі – 6 ангарів, гараж, бензосховище, майстерні тощо. 1922 збудовано А. в Жулянах (Київ). Створ. у 1923 АТ «Укрповітряшлях» значно прискорило буд-во повітр. станцій у найбільших містах України. Так, на Харків. повітр. станції побудовано найбільший на той час залізобетон. ангар на 10–12 літаків, добре устатковані авіамайстерні, підземні склади для зберігання бензину і мастил та ін. споруди. Знач. обсяг робіт з відбудови та подальшого розвитку А. в Україні припадає на післявоєн. період. 1954 нові аеровокзали збудовано в А. «Чернігів» і «Полтава». У серед. 1959 на базі військ. аеродрому побл. Києва було створ. гол. столич. аеропорт «Бориспіль» (до цього його функції виконував А. «Жуляни»), який почав обслуговувати польоти першого турбореакт. літака Ту-104. У 1960– 70-х рр. в А. «Бориспіль» побудували цивіл. комплекс назем. споруд з одним із найкращих на той час в Європі аеровокзалом. Нині в Україні найбільшими є А. «Бориспіль», «Сімферополь», «Харків», «Одеса», «Донецьк», «Львів», «Дніпропетровськ». А. «Бориспіль» і «Сімферополь» здатні приймати без обмежень усі типи сучас. літаків з найбільшою масою і пасажиромісткістю. 17 А. України мають дозвіл на виконання міжнар. польотів до будь-якої країни. Всього у світі налічується бл. 1200 міжнар. аеропортів. До найбільших з них (за обсягом пасажир. перевезень) належать аеропорти «Гартсфілд» (Атланта), «О’Гара» (Чикаґо), «Лос-Анджелес», «Даллас-Форт Уорт» у США, «Гітроу» (Лондон), «Франкфурт-на-Майні», «Руасі ан Франс» (Париж), «Схіпгол» (Амстердам) в Європі, «Кімпо» (Сеул), «Чек-Лап-Кок» (Гонконґ) в Азії.

Літ.: див. Аеродром.

І. О. Білінський, В. М. Золотоперий, М. В. Шинкарчук

Стаття оновлена: 2001