Розмір шрифту

A

Акцизні збори

АКЦИ́ЗНІ ЗБО́РИ  — одна з найдавніших форм непрямого оподаткува­н­ня обмеженого пере­ліку товарів (послуг), що включається в ціну (тариф) цих товарів (послуг). У СРСР А. з. встановлювались здебільшого на товари мас. вжитку (сіль, цукор, чай, мʼясо, борошно, хліб, пресовані дріжджі, алкогол. напої, сірники, тютюн, нафто­продукти тощо), а також на комун., транс­порт­ні та деякі ін. послуги. Податк. реформою (1930) систему А. з. було скасовано, до 1992 діяв податок з обороту. В Україні від 1992 А. з. знову введено в податк. систему як доповне­н­ня до осн. акцизу — податку на до­дану вартість (ПДВ), але встановлюються вони лише на високорентаб. та монопол. товари (продукцію), на від­міну від деяких ін. країн, де А. з. обкладаються ще й деякі види послуг (напр., у Японії — прожива­н­ня в готелі, харчува­н­ня в ресторанах, купа­н­ня в гарячих джерелах; у США — повітр. пере­везе­н­ня, дороги; у Німеч­чині — страх. послуги), а також товари мас. спожива­н­ня — сірники, цукор, електро­енергію, будматеріали тощо. В Україні пере­лік товарів (продукції), на які встановл. А. з. та їхні ставки, роз­робляє КМ і затверджує ВР України. Нині до під­акциз. товарів (продукції), крім традиційних (алкогол. напої, тютюн. вироби, нафто­продукти, транс­порт­ні засоби, коштовності та ін. предмети роз­коші), які обкладаються А. з. у більшості зарубіж. країн, входить ще й низка товарів продовол., не­продовол. та культурно-побут. при­значе­н­ня. У структурі надходжень від А. з. найбільші частки припадають на дві групи товарів — спиртову і лікеро-горілч. продукцію та тютюн і тютюнові вироби. Так, за період 1993–97 частка 1-ї групи зросла майже вдвічі — з 33,8 % до 66,0, а другої — в 1,5 раза (з 9,1 до 14,1 %). Частки всіх ін. груп товарів, за винятком пива, знизилися.

Згідно з Декретом КМ України «Про акцизний збір» від 26 грудня 1992 (зі змінами і доповне­н­нями, внесеними на­ступ. податк. законами), платниками А. з. є субʼєкти під­приємн. діяльності — виробники та імпортери під­акциз. товарів (продукції), а також громадяни України, іноз. громадяни та особи без громадянства, які ввозять (пере­силають) предмети (товари) на митну тер. України. Обʼєктом оподаткува­н­ня є обороти з реалізації вироблених в Україні під­акциз. товарів (продукції) шляхом їх продажу, обміну на ін. товари (продукцію, роботи, послуги), пере­дачі товарів (продукції) без­оплатно або з частк. їх оплатою; обороти з реалізації (пере­дачі) товарів (продукції) для влас. спожива­н­ня, пром. пере­роблюва­н­ня (крім оборотів з реалізації (пере­дачі) для виробництва під­акциз. товарів), а також для своїх працівників; митна (у разі її від­сутності — закупівельна) вартість імпорт. товарів (продукції), при­дбаних за іноз. валюту або в порядку обміну чи без­оплат. пере­дачі. А. з. обчислюються в твердих ставках в ЕКЮ (ЄВРО) з одиниці реаліз. (пере­даних, ввезених в Україну) товарів (продукції) або за ставками у від­сотках до обороту з реалізації (пере­дачі) товарів (продукції), а для імпорт. товарів — до оборотів, які ви­значаються, виходячи з митної (закупівельної) вартості з урахува­н­ням фактично сплачених сум митних зборів. А. з. із під­акциз. товарів, що імпортуються в Україну, сплачуються у валюті України за валют. курсом НБУ, що діє на день по­да­н­ня митної декларації, а з товарів (продукції), які вироблені й реалізуються в Україні, — за валют. курсом НБУ, що діє на перший день місяця, у якому здійснюється реалізація товару (продукції). Ставки А. з. диференці­йовані з окремих видів і груп товарів (продукції). Податк. законодавство України для окремих видів під­акциз. товарів (продукції) встановлює особл. порядок нарахува­н­ня та сплати. А. з. ві­ді­грають по­двійну роль: як одне з важл. джерел доходу бюджету та як засіб обмеже­н­ня спожива­н­ня окремих під­акциз. товарів (пере­важно соціально шкідл. — напр., тютюну, алкогол. напоїв), регулюва­н­ня попиту й пропозиції товарів. У 1998 питома вага А. з. у доходах Зведеного бюджету України становила 4,4 %. Регулятивна функція А. з. виявляється завдяки динамічності його ставок. Величина податк. надходжень від А. з. залежить від еластичності попиту за ціною. Для товарів, еластичність попиту за ціною яких досить висока, збільш. ставок А. з. може привести не до зро­ста­н­ня, а до зниже­н­ня податк. надходжень за рахунок зниже­н­ня обсягів спожива­н­ня цих товарів у кількіс. виражен­ні. Завдяки високій еластичності надходжень від А. з. від­носно динаміки нац. доходу, цей податок є ідеальним з по­гляду «вбудованого стабілізатора» екон. циклу. Для регулюва­н­ня рівня рентабельності окремих під­приємств, виробів, а також для під­вище­н­ня зацікавленості під­приємств у роз­ширен­ні виробництва товарів, що мають під­вищ. попит у населе­н­ня, законодавство перед­бачає податк. пільги.

Літ.: Акцизний збір. К., 1997.

Л. М. Шаблиста

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Політика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
43570
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
144
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Акцизні збори / Л. М. Шаблиста // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-43570.

Aktsyzni zbory / L. M. Shablysta // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-43570.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору