Анімізм
АНІМІ́ЗМ (від лат. anima, animus — душа, дух) — віра в існування душ і духів, які керують людьми, тваринами, предметами, явищами природи, небесними світилами тощо. Душа — субстанція окремої істоти або предмета, дух існує самостійно, має широку сферу дії і здатний впливати на все суще. Термін «анімізм» увів у науковий обіг німецький учений 18 ст. Ґ.-Є. Шталь. Наслідуючи Арістотеля, він вважав, що душа — основа всіх життєвих процесів, головний чинник життя тіла. Представник еволюційної школи в історії культури та етнографії Е. Тейлор у праці «Primitive Culture» («Первісне суспільство», 1871) застосував цей термін у двоякому значенні: віра в духів і початковий етап становлення релігії. На думку Тейлора, А. — це сутність первісної релігії, її «мінімум», зародок, з якого розвинулися всі релігійні вчення до найбільш складних та витончених. Його теорія широко використовувала як порівняльний метод, так і метод пережитків, суть якого в можливості відтворення живої дійсності далекого минулого на підставі архаїчних форм матеріальної культури, стародавніх звичаїв та обрядів, вірувань та забобонів. Згідно з теорією Е. Тейлора, дикун розумів душу як свого двійника всередині тіла. Це була спроба пояснити такі загадкові для нього явища, як сон, хвороби, галюцинації, смерть. Подібні уявлення виникали у первісної людини й при спогляданні своєї тіні. Так відбувалася персоніфікація неживої природи, тваринного і рослинного світу, народжувалася віра в переселення душ. Прихильниками концепції Е. Тейлора були Г. Спенсер, Ш. Летурно, Ф. Боас, В. Буссе, С. Рейнах, Ф. Джевонс, Г. Вілкенс, А. Брос тощо. Але теорія А. мала і своїх опонентів; є вони і нині. Уже сучасник Тейлора, англійський натураліст Дж. Леббок, вважав, що першою стадією релігійного відчування був атеїзм, під яким він розумів не загальне заперечення божества, а «відсутність будь-яких певних уявлень» про нього. Одні з критиків (напр., відомий австрійський етнолог В. Шмідт) дотримуються думки, що первісним народам властивий не лише А., а й уявлення про єдине божество, інші (як французький соціолог Е. Дюркгайм) бачать слабкість позиції Тейлора в тому, що він розглядає релігію як явище індивідуальної психології і не бере до уваги її соціальне підґрунтя. Французький учений Л. Леві-Брюль доводив, що первісному світоглядові взагалі не властивий А., уявлення про «душу» і «дух», хоча йому й притаманний «динамізм» — віра в те, що в речах існує якась особлива сила, до якої причетна людина, що виявляється через посередництво шаманів, жерців. Дж. Фрейзер стверджував, що А. передував вік магії, аніматизму. В Україні проблеми А. широко обговорювалися на сторінках наукового збірника «Первісне громадянство та його пережитки на Україні» (за ред. К. Грушевської), що виходив 1926–30. Великий матеріал про вірування стародавніх словʼян, зокрема українців, містять праці українських істориків, етнографів та археологів — М. Грушевського, Ф. Вовка, В. Хвойки, П. Єфименка, М. Сумцова, Є. Кагарова, К. Копержинського, К. Грушевської, В. Кравченка, Ф. Савченка, К. Штепи, М. Брайчевського та ін.