Лампека Микола Геронтійович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Лампека Микола Геронтійович

ЛАМПЕ́КА Микола Геронтійович (26. 12. 1954, с. Рачин Дубен. р-ну Рівнен. обл.) – художник декоративної кераміки, скульптор, дизайнер. Чоловік Н. Черниченко-Лампеки. Чл. Спілки дизайнерів України (1987), НСХУ (1994). Закін. Львів. ін-т приклад. та декор. мист-ва (1982; викл. М. Гладкий, Б. Горбалюк, Д. Крвавич, І. Франк). Відтоді працює у Києві: художник-дизайнер експерим. кераміко-худож. з-ду; 1997–2000 – викл. дит. АМ; від 2000 – в Ін-ті декор.-приклад. мист-ва і дизайну: від 2007 – доц. каф. рисунку; від 2008 – доц. каф. графіч. дизайну Ін-ту дизайну і ландшафт. мист-ва Нац. академії керів. кадрів культури і мист-в. Від 1982 – учасник всеукр., все­союз., міжнар. худож. виставок і симпозіумів кам’яної скульп­тури. Персон. – у Києві (1993, 1999). У 1980–90-х рр. створив форми унікал. зразків худож. фарфору для пром. вироб-ва. Разом із дружиною виконав серії ужитк. фарфор. посуду і плас­тики малих форм. Новатор. формотвор. пошуками вирізняється декор. кераміка 2000-х рр. – виставк. об’ємно-просторові композиції, скульптурна пластика з узагальненням форм і асоціа­тивністю образів. Садово-парк. скульптури Л. відзначаються оригін. пластич. знахідками, так­тов. стилізацією та виразністю внутр. динаміки. Розробив моделі керам. розеток для Михайлів. Золотоверхого собору та кахлі для печей у митрополичих палатах на тер. Софіїв. собору в Києві. Деякі роботи зберігаються в НМУНДМ (Київ), Іллічів. музеї фарфору (Одес. обл.).

Тв.: фарфор. набори – лікеро-кавовий «1500 років Києву» (1982), кавові «Карпати» (1987) і «Спелеолог» (1999), чайні «Снігур» (1987) і «Кабінетний» (1989); кухоль «Козацький» (1984); вази – «Серпанок» (1985), інтер’єрна з портретом Т. Шевченка (1987), «Зоря» (1990-і рр., спів­авт.); набори ваз – «Про­щання із Седневом» (1990), «Інтер’єр­ні» (1996); керам. композиції – «Дощик», «Реквієм», «Реверсія» (усі – 1990), «Блага вість» (1992), «Проталини» (1993), «Людина і дерево» (2014); керам. панно «Аркадія» (1993, однойм. санаторій, Одеса, спів­авт.); декор. скульптура «Біля дзеркала» (1999); монум.-декор. і садово-парк. скульптури – скульптур. знак «Архістратиг Михаїл (до 300-річчя Харкова)» (Харків, 2003, спів­авт.), «Акин (Народний музикант)», «Адам і Єва» (обидві – 2011), «Кобланди Батир» (2012; парки м. Усть-Кам’яногірськ, Казахстан), «Щастя» (парк м. Ізмір, Туреччина), «Світовид» (турист. комплекс «Буковель», Івано-Фр. обл.; обидві – 2013), «На камені ноги мию» (Центр. парк м. Миколаїв Львів. обл., 2014); декор. метал. решітки в інтер’єрі залу засідань Адміністрації Президента Укра­їни в Києві (2004); декор. таріль «Її світ (Присвята М. Примаченко)» (2008); проект пам’ятника митрополиту Петру Могилі (2014).

Літ.: Полтавська Ю. Творчість Лам­пек // ОМ. 2007. № 2; Школьна О. На перетині традиції та вільної мистецької думки: творчість Миколи Лампеки та Наталії Черниченко-Лампеки // Київ. худож. фарфор ХХ ст. К., 2011; Микола Лампека // Гомін карпат. легенд. Скульп­тур. пленер: Каталог. Ів.-Ф., 2013; Че­гусова.

З. А. Чегусова

Стаття оновлена: 2016