Лангман Єлеазар Михайлович - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Лангман Єлеазар Михайлович

ЛА́НГМАН Єлеазар Михайлович (1895, Одеса – 1940, Москва) – фотожурналіст. Навч. в Одес. худож. уч-щі, Харків. політех. ін-ті, Моск. консерваторії (кл. скрипки). Грав в оркестрах, виступав із концертами, керував бригадою невідклад. допомоги на залізниці, працював пом. архітектора. Від кін. 1920-х рр. – профес. фотограф. Співпрацював 1929–30 з г. «Вечерняя Москва» у складі «Бригади Ігнатовича». Чл. журі фотовиставок Всесоюз. т-ва культур. зв’язків із закордоном (1930-і рр.), президії фотосекції Профсоюзу фотокінопрацівників, худож. об’єдн. «Жовтень» (1930–31). Л. звинувачували у формалізмі, «лівизні» та умисній «косині» кадру, яку він пояснював протестом проти штампів. На замовлення моск. вид-ва «Изогиз» у 1930-і рр. фотографував новобудови України, моск. з-д «Динамо», Краматор. машинобуд. з-д, радгоспи і колгоспи. Від серед. 1930-х рр. гол. акцент робив на композиц. виразності фото. Знімки Л. вміщено у фотоальбомах «От Москвы купеческой к Москве социалистической» (1932), «Индустрия социализма», «10 лет Узбекистана» (обидва – 1935), «Москва реконструируется» (1938; усі – Москва), ж. «Даешь», «СССР на стройке». Вір­ту­­оз­но використовував осн. формал.-композиц. прийоми аван­­гард. фотографії у фоторепортажі: «упаковка» (насичення кадру смисловими й композиц. деталями), «косина» (динам. діагонал. побудова), «розгін по краях» (зміщення композиц. центру), утрирувана перспектива. Знімав виразні портрети круп. планом. Персон. посмертна виставка – у Москві (2013).

Літ.: Антология советской фотографии. Т. 1. 1917–1940. Москва, 1986.

О. В. Власенко, Л. І. Саєнко

Стаття оновлена: 2016