Лебединський завод поршневих кілець - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Лебединський завод поршневих кілець

ЛЕБЕДИ́НСЬКИЙ ЗАВО́Д ПОРШНЕ́ВИХ КІЛЕ́ЦЬ – підприємство машинобудівної галузі промисловості. Розташ. у м. Лебедин Сум. обл. Засн. 1910 підприємцем Бурлюком як мех. з-д. 1919 був пристосований для ремонту с.-г. машин. Згодом облаштовано авторемонтні майстерні. 1925 на їхній базі створ. уч-ще, яке готувало слюсарів і токарів. У наступ. році його реорганізовано у проф­школу ім. Ф. Дзержинського, яка навчала техніків з вирощування та перероблення цукр. буряків (1928–38 – с.-г. уч-ще). 1919–25 майстерні, окрім ремонтування машин, виготовляли кінні вози, кування різного виду, виливали колосники та плити для печей. У 2-й пол. 1920-х рр. встановлено високовироб. обладнання, зокрема токарні та фрезерні верстати, розпочато вироб-во колінчастих валів для молотарок, соломорізок та ін. Від 1932 – у підпорядкуванні Харків. цукротресту, від 1938 – Харків. спирт. з-ду. У 1930-х рр. майстерні відповідно спочатку ремонтували та виробляли продукцію для потреб цукр., потім – спирт. пром-стей. Тоді ж нараховувалося бл. 150 працівників. Під час нім.-фашист. окупації їх практично зруйновано, у 2-й пол. 1940-х рр. відбудовано. 1955–87 та від 1993 – сучасна назва. 1959 Л. з. п. к. випустив 600 тис. поршневих кілець до двигунів автомобілів ГАЗ-51, через 10 р. кількість цих деталей становила 17 млн шт. У рад. період підпр-во направляло свою продукцію багатьом автозаводам СРСР, експортувало її у 31 державу світу. 1987–93 – Лебедин. з-д технол. обладнання. Від 1995 – ВАТ, від 2010 – ПАТ. На поч. 1990-х рр. унаслідок криз. явищ в економіці України та втрати встановлених у рад. час ринків збуту відбувався спад вироб-ва. 1997 темп росту обсягів виробленої продукції порівняно з поперед. роком склав 135,4 %, її питома вага становила 13,9 %. Нині серед продукції – комплекти поршневих кілець (38–355 мм) до двигунів автомобілів ГАЗ-52, -53, -24, «Москвич-412», «Іж 2126/Мос­квич», «Газель», ВАЗ 2101, «Таврія», «КамАЗ», мотоциклів «Дніпро», «Урал», «Мінськ», «Іж-Вос­ход/Юпітер», «Іж/Планета», «Ja­va», мопеда «Карпати», бензо­пилок «Дружба», «Урал», «Тайга», до автомоб. компресорів ЗІЛ-120, -130, «AURIDA», тепловоз. і судн. дизелів, бурових установок, холодил. обладнання. Підпр-во постійно оновлює свою тех. базу, впроваджує сучасне верстатне обладнання і технології. На ньому функціонує служба як вхідного, так і тех. контролю якості виробленої продукції. Сучасні напрями експорту: Литва, РФ, Білорусь, Казахстан та ін. країни СНД. Кількість працівників (2015) – 196 осіб. Знач. внесок у розвиток вироб-ва у 1930-х рр. зробили дир. В. Коперницький і Твердохліб, у період криз. явищ в економіці України – М. Горбась; від 2010 голова правління – О. Пивоваров.

Ж. С. Пронікова

Стаття оновлена: 2016