Леві-Стросс Клод - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Леві-Стросс Клод

ЛЕВІ́-СТРОСС Клод (Lévi-Strauss Claude; 28. 11. 1908, Брюссель – 30. 10. 2009, Париж) – французький філософ, антрополог. Чл.-кор. Британ. АН (1966), іноз. чл. НАН США (1967), чл. Франц. АН (1973). Д-р філософії (1948). Навч. у Сорбонні (Париж). Від 1935 – проф. Ун-ту в Сан-Паулу (Бразилія), проф. філософії Політех. школи м. Монпельє (Франція). Від 1940 – у США, зокрема читав лекції з соціології та етнології у вечір. ун-ті для дорослих у Нью-Йорку. 1945 повернувся до Франції. 1946–47 – радник по культурі у Франц. консульстві у Нью-Йорку. Відтоді – проф. філософії Париз. ун-ту. Наприкінці 1940 – на поч. 50-х рр. викладав у Франції. Кер. напряму у Нац. центрі наук. дослідж., заст. дир. з етнології у Музеї людини. Очолював Секцію порівнял. релігієзнавства неписьмен. народів Практ. школи вищих дослідж. Від 1960 – кер. каф. соц. антропології у Коллеж де Франс, де заснував і керував лаб. соц. антропології. Співзасн. ж. «L’Homme» (1961). Від 1984 – на пенсії. Дослідж. філос. проблем поєднав із фундам. студіями у галузі антропології. Засн. філос. напряму структуралізму. Соц. структури вважав об’єктив. сутностями, що існують незалежно від люд. свідомості й специфічно виявляються у різних сусп-вах, не є емпірич. реальністю, а поле їхнього побутування – сфера позасвідомого. Особливої ваги надавав мові як структур. утворенню для пояснення різновидів соц. стосунків. Співавтор ідеї виникнення мови як комбінації жестів та вигуків, що перетворилися на фонеми. Мислення первіс. людини розглядав як прояв колектив. несвідомого. Це мислення, яке він називав міфологічним, є характерним для архаїч. сусп-в та є прямою протилежністю індивідуал. мисленню. Шляхом аналізу міфології виявив приховані в люд. свідомості структури, які є спільними для всіх людей. Досліджував структури мислення і соц. життя, що не залежать від індивідуал. свідомості людини. Відшукував спільне в мисленні, культурі, діяльності, соц. житті народів, які перебувають на різних щаблях істор. розвитку. Зробив висновок, що культура як універсал. атрибут люд. буття володіє приблизно однаковим набором ознак у різних сусп-вах. Укр. мовою перекдадено його кн. «Структурна антропологія» та «Первісне мислення» (обидві – Київ, 2000).

Пр.: La Vie familiale et sociale des in­­diens Nambikwara. 1948; Les Structures élémentaires de la parenté. 1949; Race et histoire. 1952; Tristes tropiques. 1955; Anthropologie structurale. 1958; Le To­­te­misme aujourdhui. 1962; La Pensée sauva­ge. 1962; Mythologiques. Т. 1. Le cru et le cuit. 1964; Т. 2. Du miel aux cend­res. 1967; Т. 3. L’origine des manières de table. 1968; Т. 4. L’Homme nu. 1971; La Voie des mas­­ques. 1972; Anthropologie structurale deux. 1973; Le Regard éloig­né. 1983; Paroles donnés. 1984; La Po­­tière jalouse. 1985; De Près et de loin. 1988; Histoire de lynx. 1991; Regarder, écouter, lire. 1993; Sau­dades du Brasil. 1994 (усі – Париж).

Р. М. Конта

Стаття оновлена: 2016