Розмір шрифту

A

Ленд-Арт

ЛЕНД-А́РТ (від англ. land art — земляне мистецтво, мистецтво землі) — напрям у мистецтві, де у якості матеріалів використовують природні обʼєкти. Виник на­прикінці 1960 — поч. 70-х рр. як реакція мистецтва і культури на екол. про­блеми, стрімкий роз­виток урбанізації та умови життя в мегаполісах, набуваючи форм громад. руху за збереже­н­ня довкілля. Л.-а. — від­галуже­н­ня концептуалізму, ви­ступає проти викори­ста­н­ня худож. творів мистецтва як товару на ринку та обмеже­н­ня традиц. місць його ре­презентації, зберіга­н­ня — галерей, музеїв, ви­ставк. залів. Ідеї Л.-а. по­­вʼязані з постмодерніст. етапом роз­витку світ. культури, що акцентувала увагу на інтер­претації простору, «філософії місця», краєвиді як від­дзеркален­ні не тільки гео­графії, а й соціології, історії, антропології, історії культури та ін. Важливими для його теор. засад стали книги М. Фуко «Questions on Geography» («Пита­н­ня гео­графії», 1967), А. Лефевра «La production de lʼespace» («Продукція простору», 1974; обидві — Париж). За концепціями Л.-а., жест митця пере­творює довкі­л­ля на худож. про­стір, де природа ви­ступає не пасив. тлом, а актив. креатив. основою. Л.-а. обʼ­єд­нує широке коло митців та худож. проектів. Твори Л.-а. містяться, як правило, у парках, природ. зонах, водо­ймах, узбереж­жях, від­далених від цивілізації ландшафтах гео­графічних. Концепційно Л.-а. подібний до енвайронменту («мистецтво довкі­л­ля», спрямов. на по­єд­на­н­ня довкі­л­ля з худож. обʼєктом, подола­н­ня кордонів між мистецтвом і жи­т­тям, на активну спів­творчість із глядачем) та напрямком Arte Povera (залучає до мистецтва матеріали, предмети, обʼєкти традиційно «непотрібні», «по­збавлені естет. змісту»). Різні за мас­штабом та обсягом — від окремих обʼєктів у парках, що акцентують увагу на своєрідності природи та пейзажу, до величез. простор. інсталяцій, які можна спо­глядати лише з від­далених точок (як правило, зверху, з літака), вони використовують природні матеріали — камі­н­ня, дерево, зелені насадже­н­ня, воду у по­єд­нан­ні з кольор. фарбниками, бетоном, освітле­н­ням, метал. деталями тощо. Роз­таш. часто у недо­ступ. для широкого глядача місцях, твори Л.-а. екс­понують за допомогою фото, відео, кінодокументації, що стає важливою частиною худож. проектів. Завдяки природності форм і матеріалів, роз­міщен­ню у довкіл­лі, часто залучають до свого образ. змісту ідеї етно­графізму та «нової археології», роз­глядаючи той чи ін. ландшафт як істор.-культурне явище. Митці широко використовують стародавню символіку лабіринтів, кіл, спіралей, магіч. знаків. Серед гол. тем — наруга над землею, приверта­н­ня уваги та художнє дослідж. «ран і шрамів», заподіяних природі цивілізацією — військ. технікою, держ. диктатурами, ядер. ви­пробува­н­нями, колонізацією. Сут­тєвий вплив на ідеї Л.-а. справила за­пропонована нім. теоретиком постмодернізму Й. Бойсом концепція «соц. скульптури». Пред­ставники Л.-а. — К. Андре, В. де Марія, І. Ноґочі, Д. Оп­пенгейм, Р. Смітсон, А. Сонфіст, Н. Хольт, К. Явашев (усі — США), Е. Ґолдсуорті, Р. Лонґ (обидва — Велика Британія), Дж. Челант (Італія), Р. Баррі (Ірландія), Ж. Тенґлі (Швейцарія), І. Данциґер (Ізраїль), М. Хейзер (Нідерланди) та ін.

Одним із перших до «дій у довкіл­лі» в Україні на­прикінці 1970-х рр. звернувся Ф. Тетянич. На поч. 1980-х рр. свої акції у природ. оточен­ні проводили одес. концептуалісти Л. Войцехов, Ю. Лейдерман, В. Хрущ, І. Чацкін та ін. Широкий інтерес до Л.-а. по­значився в Україні від кін. 1980-х рр., набуваючи форм окремих автор. акцій, фестивалів, худож. симпозіумів. Діапазон спрямувань укр. Л.-а. охоп­лює екол. про­блеми, аналіз нац. ландшафту як засіб самоідентифікації, «нову археологію», що привертає увагу до істор.-культур. простору окремих місцин України, актуалізацію досвіду тісно повʼязаної з природою нар. культури. У Л.-а. працює широке коло митців, серед яких можна ви­значити послідовні за своєю концепцією довготривалі автор. проекти (напр., твори Воло­димира та Тетяни Ба­хтових, що від 1980-х рр. художньо дослі­джують археол. ландшафти Пд. Украї­ни, зокрема Ольвії; в ін­сталяціях, перформансах, обʼєктах від­творюють залишки антич. культури на укр. землях, зниклі архіт. па­мʼятники та обʼєкти). З поч. 1990-х рр. працюють Олександр і Тамара Бабаки, проводять акції, творчі семінари, спрямов. на інтер­претацію досвіду селян. культури. Акції Л.-а. в Україні стали фестивалями: «Весняний вітер» (Київ; започатков. 1996 А. Блудовим), «Торба вітру» (м. Лубни Полтав. обл., від 2002), «Шешори» (Косів. р-н Івано-Фр. обл.; від 2003, засн. — Т. Малькова, О. Михайлюк), «Аплікація Духу» (від 2007; О. Ни­китюк), «Хортиця» (Запоріж­жя; від 2008, О. Краснопольський, Ю. Баран­ник), «Трипільське коло» (м. Ржищів Київ. обл.; від 2009, О. Журавчук). Від 1997 щорічно проводять Між­нар. Л.-а. симпозіум «Про­стір покордо­н­ня» (ініці­йов. Г. Гідорою, В. Шкарупою; с. Могриця Сум. р-ну); 2013 від­крито перший в Україні Л.-а. парк (с. Миропі­л­ля Краснопіл. р-ну; обидва — Сум. обл.). В Україні творчість художників, які працюють в царині Л.-а., набула форм худож. руху. Серед його учасників — П. Бевза, А. Бєлов, М. Вайда, Д. Галкін, А. Гуренко, М. Журавель, В. Кауфман, Н. Кохан, О. Кохан, О. Литвиненко, О. Малих, Я. Присяжнюк, Г. Сидоренко, І. Сільваші, І. Швачунов, В. Яковець, С. Якунін.

Літ.: Art in the Land: A Critical Antho­logy of Environmental Art. New York, 1983; J. Beardsley. Earthworks and Be­­yond: Contemporary Art in the Landscape. New York, 1984; W. Spies. Christo: Sur­rounded Islands. New York, 1984; Скляренко Г. У дзеркалі «археології»: Нові тенденції у сучас. укр. мистецтві // Хроні­ка–2000. 2000. № 34; Чирков О. Украї­но­знавчий по­гляд на Між­народний фестиваль етнічної музики та ленд-арту «Шешори» // Україно­знавство. 2005. № 3; Скляренко Г. Художник Олександр Бабак: «…І трохи тіньку» // Музей. провулок. 2006. № 2(6); Мистецтво довкі­л­ля. Україна 1989–2010. К., 2010; Никитюк О. Школа українського мистецтва довкі­л­ля (land-art) // ОМ. 2013. № 4; Федевич Л. Дух спів­праці з Природою // Там само. 2014. № 4.

Г. Я. Скляренко

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2016
Том ЕСУ:
17
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
54230
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
319
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 91
  • середня позиція у результатах пошуку: 6
  • переходи на сторінку: 7
  • частка переходів (для позиції 6): 153.8% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Ленд-Арт / Г. Я. Скляренко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-54230.

Lend-Art / H. Ya. Skliarenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2016. – Available at: https://esu.com.ua/article-54230.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору