Лідерство
ЛІ́ДЕРСТВО (від англ. lead — вести, керувати) — положення (статичний аспект) і процес впливу (динамічний аспект), в основі яких — прояв лідерських якостей особистості. У першому випадку Л. — провідне положення особистості чи соц. утворення, зумовлене наявністю відповід. якостей (лідер. компетенцій), які спричиняють якісну й ефективну діяльність (зокрема й управлін.). У другому — процес впливу особистості чи соц. утворення на власну діяльність або діяльність інших на основі особистих якостей. Наявність статич. аспекту продукує процес. аспект Л. Урахування обох його проявів, а також еволюц. рівнів упр. дає змогу розглядати Л. як упр., що здійснюється на основі взаєм. поваги та довіри шляхом впливу на поведінку людей (послідовників) для реалізації суспільно значущих цілей (цінностей). Актуальність проблеми Л. детермінована зростанням ролі соц. упр. як виду профес. діяльності в умовах наростання динаміки змін і трансформацій (т. зв. сусп. турбулентність) сучас. суспільства. У світлі наяв. тенденцій сусп. розвитку (глобалізації, демократизації, інформатизації і технологізації та підвищення ролі особистості) соц. упр. набуває контексту нової парадигми — Л., яке проявляється утвердженням нових організац. структур, моделей поведінки, процедур, принципів як основи управлін. діяльності. Огляд історії становлення теорії та практики упр. засвідчує, що еволюц. розвиток його як профес. діяльності характеризується такими рівнями: адміністрування, менеджмент і Л. Така трирівневість упр. знайшла відображення у системі держ. упр., де констатовано еволюцію у вигляді моделей «державне адміністрування–державний менеджмент–чутливе врядування», основою останнього є парадигма Л. Специфіка кожного із рівнів упр. проявляється через ідентифікацію базових параметрів (суб’єкт, об’єкт, мета і характер впливу) управлін. процесу. Порівнял. аналіз зазначених параметрів засвідчує наявність їхньої трансформації відповідно до впливу зовн. чинників і потреб сусп. розвитку. Л. є вищим порівняно з адмініструванням і менеджментом еволюц. та якіс. рівнем управління. Відповідно до осн. видів діяльності (індивід. та груп.) виокремлюють 2 види Л. — індивід. та організаційне. Суб’єктом прояву першого є окрема особистість. Прояв може здійснюватися як безпосередньо стосовно себе (саморозвиток особистості), так і стосовно ін. особистостей. Суб’єктом прояву організац. (або інституц.) Л. є організація. Прояв також може здійснюватися як безпосередньо стосовно себе (саморозвиток організації), так і стосовно ін. організацій. Індивід. Л. є первинним відносно організаційного. Актуалізація наприкінці 20 — на поч. 21 ст. парадигми Л. характеризується розвитком різних концептуал. ліній. Серед них — концепція ситуац. Л. (базується на тому, що ті чи ін. характеристики лідера змінюються залежно від ситуації); теорія обміну та трансформац. Л. (розглядає Л. як функцію групи та процес організації міжособистіс. стосунків у групі, при якому лідер виступає суб’єктом упр. цим процесом, а характер здійснення лідер. ролі визначається 3-ма змінними — якостями лідера, якостями групи, характером ситуації); Л.-служіння (констатує розуміння сутності упр. як служіння іншим); теорія емоц. Л. (стверджує, що в умовах змін. середовища для реалізації та розвитку лідер. ролі необхідно володіти емоц. інтелектом); теорія «двигуна Л.» (досліджує питання довгострок. Л.); концепція об’єднувал. Л. (стверджує, що сучас. лідер повинен уміти встановлювати зв’язки між своїми бажаннями та цілями, а також бажаннями й цілями інших); теорія опосередк. Л. (досліджує проблему мотивації лідер. поведінки); теорія розподіленого Л. (аналізує процес т. зв. естафет. передачі Л. від одного чл. команди до іншого залежно від домінуючої компетенції); теорія внутр. стимулювання Л. (досліджує процес удосконалення Л. шляхом розвитку через самопізнання, цілепокладання, упр. змінами, міжособистісні взаємини, знаходження рівноваги, вміння діяти); концепція «первин.» Л. (аналізує залежність ефективності підлеглих від емоц. стану кер.); теорія Л. як упр. парадоксами (стверджує, що для реалізації своєї діяльності лідер балансує між полюсами пар парадоксів: універсалізм — специфічність, індивідуалізм — колективізм, жорсткі стандарти — «м’які» процеси, врівноваженість — емоційність, набутий статус — визначений статус, самоконтроль — зовн. контроль, лінійне ставлення до часу — циклічне ставлення до часу) та ін. Більшість із названих теорій сконцентровані на застосуванні у бізнес-середовищі. Суттєвою рисою розвитку парадигми Л. є той факт, що наприкінці 1990-х рр. теорії бізнес-Л. стали практично ідентичні теоріям політ. Л. Як наслідок, визначилася тенденція щодо необхідності інтегров. взаємодії 3-х сусп. секторів — держ., приват. (бізнесу) і громадського — задля забезпечення ефектив. сусп. управління. Відповідно до осн. видів сусп. діяльності та соц. упр. виділяють типи Л.: політ., держ., підприємн. (бізнес), громад., освітнє тощо. У зв’язку зі зростанням значення освіти для забезпечення сусп. прогресу науковці й практики, зокрема й вітчизняні, все більшого значення надають розробленню теорії освіт. Л. Його сутність визначають як нову управлін. парадигму, що є орієнтиром і механізмом для здійснення реформ у сфері освіти в умовах сучас. сусп. трансформацій. Освітнє Л. необхідно розглядати у 3-х взаємопов’язаних аспектах: Л. в освіті (діяльність кер., викл., студентів (учнів) та, як результат, освіт. закладів-лідерів); Л. для освіти (діяльність батьків та ін. стейкхолдерів задля розвитку освіти); Л. освіти (діяльність держави щодо забезпечення пріоритет. розвитку освіт. сфери).
С. А. Калашникова
У соціології терміном «Л.» позначають відносини домінування, підкорення, впливу в системах: міжособистіс. взаємовідносин у групі, міжгруп. взаємовідносин у суспільстві, політ. взаємовідносин на рівні держав чи окремих регіонів, міжнар. відносин (держави-лідери, що визначають курс, яким слідують інші держави); один із механізмів організації та упр. внутр.- або міжгруп. діяльністю, коли індивід, соц. група (чи її частка) або ін. суб’єкт виконують роль лідера (об’єднують, спрямовують діяльність всієї групи, сукупності індивідів чи їхньої частини, що очікують, сприймають та підтримують його дії); параметри структурації соц. груп, класів. Л. є одним із базових механізмів диференціації соц. діяльності та передбачає досягнення особл. положення певним суб’єктом (індивідом, групою) відносно ін. чл. групи, класу, суспільства. Тим самим започатковується процес формування та інституціоналізації статусно-рольової структури соц. утворення й конфігурації взаємовідносин його чл. відповідно до позиції у цій структурі. Обов’язк. елементи Л.: наявність у лідера набору якостей, затребуваних соц. групою чи ін. соц. утворенням для подолання визнач. проблем і вирішення поставлених завдань; певна кількість (залежно від масштабу Л.) прихильників, які визнають особл. статус лідера, що базується на його якостях, кваліфікації, позиції в соц. структурі тощо; легітимність лідера (його стандарти, зразки, думки та гасла визнаються послідовниками та стають взірцями, орієнтирами або навіть мотивами для їхніх дій). Л. — один із первин. біосоц. феноменів (спостерігається й у тварин. світі), що поширюється на всі форми соц. взаємовідносин. Об’єктивність функціонування механізмів Л. у соц. утвореннях обумовлена не тільки психол. різноманіттям людей (концепція особистісно-психол. якостей, теорія рис), наявністю серед них видат. особистостей (теорія героїв) або природжених лідерів (концепція харизматичності), а й потребами в організації соц. життя та взаємодії чл. спільноти (функціональне Л.). Таким чином, Л. є багатофактор. соц. явищем, яке включає соц.-психол. і політико-управлін. складові. Автори ситуац. теорії Л. також підкреслюють значущість збігу обставин (місце, час, умови), що визначають можливість використання тих чи ін. якостей, затребуваних для вирішення наяв. проблеми, що, у свою чергу, дає можливість для утвердження своїх лідер. позицій тим чи ін. суб’єктом.
Ефективні механізми упр. та Л. намагалися теоретично обґрунтувати ще у Стародав. Греції. Від часів Середньовіччя класикою теор. осмислення та практ. використання механізмів Л. у держ. упр. вважають трактат Н. Макіавеллі «Il Principe» («Володар», 1513, опубл. 1532). Однак системат. дослідж. Л., розпочате не раніше серед. 19 ст., пов’язане із зародженням соціології як наук. дисципліни та виникненням дискурсу лібералізму, в рамках якого з’явилася потреба переосмислення засобів легітимації влади. Теорії Л. кін. 19 — поч. 20 ст., з одного боку, досліджують роль лідера в умовах інституціоналізації, стабілізації соц. відносин, з ін. — намагаються описати характеристики лідерів та соц. ситуацій, що призводять до зміни соц. інститутів. Так, Р. Міхельс обґрунтував «залізний закон олігархії», згідно з яким Л. неодмінно призводить до олігархізації будь-якої соц. організації, незалежно від рівня демократичності внутр. стосунків у ній. При цьому він підкреслював зміну деяких рис та якостей лідерів саме у процесі та по завершенні інституціоналізації організації. М. Вебер виокремив три осн. типи Л.: традиц., легал. і харизматичний. Перший притаман. спадк. системі влади, у якій велику роль відіграють звичаї, традиції та побуд. на них моделі поведінки; другий — інституціоналізов. суспільствам із високим рівнем усвідомлення ролі норм, законів, бюрократ. організацій; третій — суспільствам, що переживають кризи, радикал. зміни та перехідні періоди, завдяки чому суттєво зростає фактор ролі особистості в історії. Оскільки радикально нове бачення вирішення проблем важко встановити в усталених соц. організаціях, для харизмат. типу Л. характерні злам старих і створення нових організац. форм.
У сучас. гуманітар. науках проблеми Л. досліджують психологи, політологи, соціологи та соц. психологи. При цьому соціологія розглядає Л. з погляду соц. системи, соц. психологія — як процес взаємодії соц. і психол. факторів. Соц.-психол. фактори Л.: особа лідера у конкрет. період його розвитку та механізм отримання ним Л. (лідер є продуктом свого часу та соц. середовища); специфічні риси мас, груп, індивідів, якими керує даний лідер; характер і результати взаємовідносин між лідером та його послідовниками; динаміка контексту або умов, у яких здійснюється Л. (лідер керує не тільки людьми, а й середовищем, в якому він діє). З ін. боку, Л. не є суто суб’єктив. соц. явищем, де все залежить лише від волі лідера, а й об’єктив. результатом реалізації очікувань мас та збігу сприятл. обставин. Тому лідер не тільки керує масами, а й сам керується векторами громад. думки. З погляду соціології політики, Л. у системі соц. взаємовідносин забезпечує процес взаєм. регулювання інтересів: лідери підтримують рівновагу між потребами та очікуваннями прихильників, влас. цілями, доступ. засобами та ресурсами, цілями та інтересами логіки розвитку й функціонування соц. організації. Тип Л. завжди пов’язаний із соц. природою суспільства та специфіч. характером й структурою певного соц. утворення (суспільства, організації, групи). Тому первин. типологізацією є поділ за масштабом: Л. мікрорівня (у малих соц. групах), соц. Л. (у соц. спільнотах), політ. Л. (у політ. організаціях місц., регіон., держ. чи міждерж. рівнів). Л. може бути ситуац. (для вирішення конкрет. задачі) або універсал. та постій. протягом певного часу; лідер може виконувати по відношенню до системи взаємовідносин роль консерватора, реформатора або революціонера. Підґрунтя для поділу Л. за типами — стиль, який використовує конкрет. лідер. Такими типами насамперед є формал. і неформал. Л. В основі першого типу — усталені норми та формал. організац. засади, другого — влас. авторитет без формал. ознак. Окрім класифікації, запропонов. М. Вебером, запроваджено ще декілька типів Л. У категоріал. апараті соціології політики використовують переважно демократ. і авторитар. типи, до яких інколи додають анархіст. (має прояви переважно у девіант. асоціаціях). Порівняно з ін., найефективнішим є саме демократ. тип і стиль Л., хоча у криз. ситуаціях або для перехід. періодів доцільне й використання авторитар. типу Л., жорстка та цілеспрямов. дія якого здатна швидко вивести суспільство чи групу з криз. стану, подолати перешкоди у досягненні мети, в короткий термін провести реорганізацію тощо. В умовах розвитку інформ. технологій змінюються форми та механізми Л. Гол. інструментом влади у 2-й пол. 20 — на поч. 21 ст. став контроль над інформацією. Е. Кац і П. Лазарсфельд у кн. «Personal Influence» («Особистий вплив», Нью-Йорк, 1955) обґрунтували концепцію двоступ. потоку масової інформації, згідно з якою ці потоки опосередковують лідери, які формують думки. Водночас концепція нетократії (влади мереж) засвідчує наявність у сучас. умовах тенденції зменшення ролі політ. лідерів, що змушені грати за правилами, які їм диктують власники великих інформ. каналів і мереж.
А. О. Зоткін
Рекомендована література
- Романовський О. Г., Бабаєв В. М., Пономарьов О. С. Проблеми формування особистості лідера. Х., 2000;
- Кремень В. Г., Пазиніч С. М., Пономарьов О. С. Філософія управління. Х., 2008;
- Калашнікова С. А. Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства. К., 2010.
- Макиавелли Н. Государь / Пер. с итал. Москва, 1990;
- Вебер М. Избранные произведения / Пер. с нем. Москва, 1990;
- Блондель Ж. Политическое лидерство: Путь к всеобъемлющему анализу / Пер. с англ. Москва, 1992;
- Зоткин А. «Львы» и «лисы» украинской политики. О властвующей элите. К., 2010.