Луганський автоскладальний завод - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Луганський автоскладальний завод

ЛУГА́НСЬКИЙ АВТОСКЛАДА́ЛЬНИЙ ЗАВО́Д – підприємство автомобільної промисловості. Діяв 1944–2001 у Луганську. Створ. постановою Держ. ком-ту оборони та наказом Нар. комісаріату вугіл. пром-сті як моторно-ремонтні майстерні у складі комбінату «Ворошиловградвугілля» (нині Луганськ), що ремонтували двигуни автомашин різних марок, зокрема й іноземні. 1946 майстерні перетвор. у Центр. авторемонтні майстерні з річною програмою в 250 капремонтів автомашин і 1000 двигунів, а 1947 перейм. в авторемонт. з-д. 1947–48 він переїхав у новозбудов. корпуси на пд. околиці міста. 1954 із введенням в експлуатацію деревооброб. цеху з-д розпочав освоєння вироб-ва дерев’яних кузовів-фургонів і ав­тобусів на шасі ГАЗ-51А за типом ПАЗ-651 з кузовами змішаної де­рев’яно-метал. конструкції для перевезення шахтар. змін. Крім пассажир. модифікації з-д осво­їв випуск спец. версії оператив. автобуса на повнопривод. шасі ГАЗ-63, признач. для воєнізов. гірничорятув. частин. 1955 запущено 2-у чергу з-ду з вироб. програмою 1800 капремонтів автомашин та 1900 двигунів, ви­готовлення запчастин на суму 4677 тис. крб. 1957 побудовано дослід. зразок автобуса вагон. компоновки (серійно не випускався). До 1958 вироб-во автобусів на авторемонт. з-ді зросла до 500 од. на рік. 1959 на базі авторемонт. з-ду організовано нове автомобілебуд. вироб-во, але авторемонтні потужності були збережені і капремонти автомобілів виконували на новій тер. – у автомайстернях автомоб. тресту. Наприкінці 1963 підпр-во перейм. у Л. а. з., який випускав автобуси на шасі ГАЗ-51А та ГАЗ-63 з кузовом за типом ПАЗ-651 (1954–66); мікроавтобуси ЛАРЗ-977 «Луганськ» та спец. автомобілі на їхній базі (1962–76); мікроавтобуси ЛАСЗ (1966–67); спец. мед. автомобілі на шасі УАЗ-452 і ПАЗ-672 (пересувні клініко-діагност. лаб., стоматол. пересувні амбулаторні пункти, пункти для забору крові, пересувні ортопед. кабінети тощо), вахтові автобуси на шасі ГАЗ-66 та спец. автомобілі на їхній базі, автопричепи ДКБ-817 і ГКБ-8527 (їхній випуск сягав 25 тис. шт. на рік), побут. вагони (вагон-гуртожиток, вагон-їдаль­ня, вагон-душова, вагон-магазин, вагон-клуб), поливал.-мийні машини КПМ-1, автокрани СМК (1967–92), а також спец. техніку за окремими замовленнями – сміттєвози, панелевози, міліцей. автомобілі, автомобілі для воєнізов. гірничорятув. частин, хлібні фургони. 1963 підпр-во виготовило 550 автобусів, 30 мікроавтобусів ЛАРЗ-977 «Луганськ», 50 поливал.-мийних ма­шин КПМ-1, 7 автокранів СМК, 30 пересув. клініко-діагност. лабораторій. На з-ді працювали бл. 700 осіб. На поч. 1990-х рр. збут продукції різко впав, 1992 на складах з-ду накопичило- ся нереалізов. товару на суму 338 млн крб. Того ж року підпр-во перетвор. у ВАТ. З-д спробував освоїти нову продукцію – автомобілі для МВС, укорочені побут. вагончики, причепи для легк. автомобілів, кіоски, газові плити, меблі. Однак фінанс. стан підпр-ва продовжував погіршуватися й Л. а. з. оголошено банк­рутом.

А. В. Бадер, О. А. Забудкова

Статтю оновлено: 2017