Луганський завод колінчастих валів - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Луганський завод колінчастих валів

ЛУГА́НСЬКИЙ ЗАВО́Д КОЛІ́НЧАСТИХ ВАЛІ́В – підприємство у галузі машинобудування. Засн. 1895 як маш.-буд. з-д. До 1917 виробляв рейк. костилі та цвяхи. 1922–23 разом із емальзаводом ім. Артема утворили об’єднання, що виготовляло домаш. посуд. 1931 маш.-буд. з-д виокремлено в самост. підпр-во, від 1937 – ім. 20-річчя Жовтня. У 1930-і рр. осн. продукцією були запчастини до автомобілів (чавунні та алюм. патрубки, поршні, кільця тощо), також на з-ді виготовляли деталі до тракторів та ремонтували легкові автомобілі. 1940 підпр-во випускало запчастини (29 найменувань) до тракторів різних марок, що становило 40 % усієї продукції. У роки 2-ї світ. вій­ни устаткування з-ду евакуйовано на Сх. СРСР. Під час окупації міста споруди підпр-ва повністю зруйновано; відбудовано 1945–50. У післявоєнні роки з-д докорінно реконструйовано, збудовано нові цехи. 1971 тут діяли 12 осн. цехів і дільниць (4 мех., ковал.-штампув. та ін., термічна дільниця, дільниця з виготовлення нових мостів до трактора тощо) та допоміжні цехи, на яких працювали понад 1800 осіб. З-д був одним із найбільших у СРСР постачальників запчастин для с.-г. техніки. Осн. продукція: колінчасті вали для тракторів КД-35, двигунів СМД-14, Д37М для автомобілів ГАЗ-51, шатуни для тракторів ДТ-54, -20 для автомобілів ГАЗ-51, ЗІЛ-150, ведучі колеса з маточиною трактора С-80, корпуси заднього моста трактора ДТ-54, пальці ланцюга гусениці, втулки, валики та ін. деталі (всього 26 найменувань). Від 1994 – ЗАТ, від 2007 – ТОВ із сучас. назвою. Спеціалізується на виготовленні колінчастих валів до дизел. двигунів СМД 14-20, ТДТ-55, А-41, Д-144, -65, шатунів, пальців ланки гусениці, зап­частин до мотоциклів. 2007 на підпр-ві працювали бл. 600, у 2014 – бл. 200 осіб. З поч. бойових дій на Сх. України влітку 2014 Л. з. к. в. перейшов під контроль бойовиків т. зв. Луган. нар. респ.

А. В. Бадер, О. А. Забудкова

Статтю оновлено: 2017