Львівський бронетанковий завод - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Львівський бронетанковий завод

ЛЬВІ́ВСЬКИЙ БРОНЕТА́НКОВИЙ ЗАВО́Д – державне підприємство оборонної промисловості, що займається ремонтом та модернізацією бронетехніки. Один із найпотужніших з-дів Львова та зх. регіону України. Від 2011 входить до держ. концерну «Укр­оборонпром». Засн. 1944 як Пе­ресув. бронетанк. ремонт. з-д № 17 (в/ч 33 198). Початк. місце дислокації – р-н Дарниця у Києві, чисельність особового складу – 25 осіб. Перший кер. – військ. інж. полковник М. Завалишин (1944; невдовзі загинув в авіакатастрофі). З просуванням лінії фронту на Зх. з-д зупинився на околиці Львова. На з-д покладено завдання ремонтувати пошкоджені та виведені з ладу танки 1-го та 4-го Укр. фронтів. У перший рік роботи бракувало обладнання, нестачу якого частково ліквідували завдяки нім. трофей. верстатам та спец. кранам (напр., «Штерман»). 1944–45 з-д полагодив бл. 1200 од. танків і самохід. артилер. установок (Т-34, -70, СУ-76, -100 та ін.), а також доукомплектував певну кількість амер. автомобілів «Форд», які постачали за ленд-лізом. Потреба у кваліфіков. робітниках спонукала до створення при з-ді ремісн. уч-ща (перший випуск відбувся 1948). У червні–липні 1946 підпр-во передислоковано в урочище «Зубра», де колись розташовувався польс. артилер. дивізіон (нині вул. Стрийська, 73). Під цехи переобладнано конюшні, а незабаром розпочалося буд-во нових приміщень, зокрема 1950 споруджено першу велику будівлю – цех № 1, де розмістилися демонтажно-монтажна та корпусна дільниці. У ті роки з-д ремонтував танки Т-34 і -44, самохідні артилер. установки СУ-76. У 1950-і рр. освоєно ремонт важких машин KB та ЙС (ЙС-1, -2, -3), капітал. ремонт танків Т-54, -55. Фахівці підпр-ва своїми силами почали виготовляти технол. обладнання, необхідне для ремонту танків. Для покращення соц. умов працівників у 1950–60-і рр. збудовано шість 4-квартир. та п’ятнадцять 2-поверх. будинків. У 1960–70-і рр. на базі шасі танків Т-44, -54, -55, -62, -72 з-д виготовляв спец. військ. техніку: гусеничні пожежні машини (ГПМ-54), тягачі (БТС-4, -4А, -4В), мостоукладачі (МТУ-20, МТ-55), броньов. машини розгородження та розмінування (ІМР-2), крани (12-тонні гідрокрани СПК-12Г). Підпр-во переконструйовувало танк. башти у стаціонарні башт. артилер. установки з круговим обстрілом, які встановлювали на рад.-китай. кордоні у період загострення міждерж. відносин двох країн. Створ. з-дом спец. тягачі БТС-4 (на базі шасі танка Т-44) щороку використовували під час проведення парадів на Красній площі у Москві. Підпр-во активно спів­працювало з країнами соціаліст. табору – Болгарією, НДР, Угорщиною, Чехословаччиною, Кубою, В’єтнамом. 1969 засн. музей історії з-ду, де відтворено осн. етапи його розвитку. Тоді ж з-д випустив 10 копій нім. танків «Тигр» та 8 «Пантер» (переобладнані Т-44) для 5-серій. кіноепопеї «Визволення» (1968–71) Ю. Озерова. Підпр-во відремонтувало чимало танків Т-34-85, що були встановлені як пам’ятники на постаментах у багатьох містах СРСР та Центр.-Сх. Європи, а також до 40-річчя завершення нім.-рад. війни у січні 1985 – 30 таких танків для параду на Красній площі. Після Чорнобил. катастрофи 1986 з-д у стислі терміни виготовив тягачі з високим протирадіац. захистом для ліквідації наслідків аварії (відділ. екіпажу всередині покриті свинц. оболонкою). У 1970–80-і рр. підпр-во утримувало влас. профілакторій та санаторій «Гренада» на Чорному морі, при з-ді функціонували спорт. секції з волейболу, легкої атлетики, футболу. У 1980-і рр. налагоджено модернізацію танків Т-72, освоєно установку нічних прицілів і приладів нічного бачення, модернізовано системи прицілів «Дрозд» та «Бастіон». 1982 створ. бойову машину розмінування БМР-1 для потреб рад. військ, що воювали в Афганістані. У ці роки збудовано новий адм.-ви­­роб. корпус (7500 м2) та склад. приміщення (3600 м2), створ. допоміжне госп-во при з-ді (теплиця, ферма). З проголошенням незалежності України 1991 обставини функціонування з-ду помітно змінилися – курс на демілітаризацію та втрата держ. замовлень позначилися на стані підпр-ва і зумовили частк. конверсію. 1993 Львів. бронетанк. ремонт. з-д № 17 виведено з підпорядкування в/ч А1565 і перетвор. на держ. підпр-во «Л. б. з.». Від поч. 1990-х рр. суттєво зменшилися обсяги вироб-ва. 1989–95 згідно з Міжнар. угодою про скорочення звич. засобів озброєння в Європі на підпр-ві утилізовано понад 1 тис. танків Т-54, -55, -62. Кер-во з-ду ініціювало створення на їхній основі тракторів, кранів, тягачів для госп. потреб. Механіки підпр-ва освоїли ремонт автобусів ЛАЗ і «Неоплан». У 1990-і рр. на з-ді створ. автобуси ЛіАЗ-5256 (52 шт.), маломісткі автобуси ГАЗ-4203 на базі шасі автомобіля «Газель» (60 шт.), трактори ЛРМЗ-460 на базі шасі танка Т-55 (102 шт.; автором ідеї цієї машини вважають конструктора М. Олійника), гусеничні тягачі ГТУ-1 та -1-05, бульдозери для Бурштин. ТЕС ЛРМЗ-580, гусеничні крани КГС-16. Поступово налагоджено випуск конверсій. техніки (деревообробні верстати, метал. ворота, відра, ручні лебідки, вози, плуги, люстри та світильники). Для укр. армії у 1990-і рр. з-д проводив модернізацію танків Т-55, -72Б, здійснював бронювання автомобілів типу «Гаммер» амер. вироб-ва. 1995 налагоджено випуск бронетанк. техніки на експорт – переважно в країни Азії та Африки. Обсяг продукції на експорт в окремі роки сягав понад 90 %. Виготовлено нову бойову машину розмінування БМР-1, освоєно капітал. ремонт інж. машини ІМР-1 на базі шасі танка Т-55. Одночасно з військ. технікою з-д освоїв вироб-во техніки для нар. госп-ва: гусеничні кран КГС-16 та тягач ГТУ-1-05, міський пасажир. автобус ЛіАЗ-5256, міський мікроавтобус на базі шасі «Газель», гусенич. трактор з конверсій. техніки ЛРМЗ-460, -580. У 2000-х рр. освоєно капітал. ремонт модернізов. танка Т-72Б та випуск нового укр. тягача БТС-5Б на базі шасі танка Т-72, виготовлення склад. агрегатів до тягачів. Водночас проводилися роботи з капітал. ремонту інж. машини ІМР-2 на базі шасі танка Т-72. Фахівці Л. б. з. надають допомогу військово­службовцям ЗС України у ремон­ті та відновленні військ. техніки, яка перебувала на довгострок. зберіганні. З поч. антитерорист. операції на Сх. України з-д став отримувати значні замовлення на виготовлення нової і модернізацію старої техніки (Т-72, -64, БРЕМ, БТР-60ПБ, -80, БМП-1). Напр., 2014 лише у військ. частинах, які дислокуються на Дніпропетровщині, повернено в стрій понад 100 од. бронетехніки. 2015 з-д передав у зону бойових дій на Сх. України понад 100 відремонтов. танків. Через повну завантаженість підпр-во переведено на роботу у 3 зміни. Наприкінці 2014 освоєно вироб-во легкого бронетранс­портера «Дозор-Б», виготовлен­ня якого з наступ. року поставлено на серійну основу. Спеціалісти з-ду виїжджали з консультаціями в Алжир, В’єтнам, Ємен, Сирію. Підпр-во відвідували де­­легації з Азербайджану, Бельгії, Нідерландів, Канади, Лівії, Китаю, РФ, Словаччини, США, Франції, Німеччини та ін. Кількість працівників (2015) – понад 900 осіб. Три­валий час з-д очолювали І. Кли­менко (1969–85), Г. Задихайло (1985–90), В. Фурманов (1992–2003), М. Лабзін (2003–11).

Літ.: Муратов А. С., Фільов А. В. Гартовані бронею: Нариси з минулого і сучасності Львівського ремонтно-механічного заводу. Л., 2004.

Г. М. Сіромська, Р. Б. Сіромський

Статтю оновлено: 2017