Розмір шрифту

A

Львівський державний авіаційно-ремонтний завод

ЛЬВІ́ВСЬКИЙ ДЕРЖА́ВНИЙ АВІАЦІ́ЙНО-РЕМО́НТНИЙ ЗАВО́Д — під­приємство, що спеціалізується на ремонті військових літаків та авіаційного обладна­н­ня. Створ. 1939 на базі колиш. ангарів 6-ї ремонт. бази ВПС Поль­щі як 133-і Стаціонарні авіац. майстерні, гол. при­значе­н­ням яких було викона­н­ня від­новлюв. ремонту авіац. техніки, що екс­плуатувалася у зх. регіоні СРСР. Ново­створ. під­приємство використовувало частину матер. бази колиш. 6-го авіац. полку ВПС Польщі, що до вересня 1939 пе­ребував у Львові. Більшість при­міщень містилася на Львів. аеро­­дромі на Скнилівку. До літа 1941 майстерні налагодили ремонт трофей. польс. літаків РВД-8, ПВС-26, П-11 та авіа­двигунів, а також рад. літаків По-2, винищувачів І-15, І-16, І-153, крім того, ремонтували автомобілі, трактори, мотоцикли. Із поч. нім.-рад. війни під­роз­діл спочатку був еваку­йов. до Полтави, а від 3 ве­ресня 1941 до 26 жовтня 1944 роз­ташовувався у м. Кузнецьк Пензен. обл. (РФ). Після поверне­н­ня до Львова рад. військ у жовтні 1944 майстерні повернулися на старе місце базува­н­ня. 1941–45 під­приємство від­ремонтувало й від­правило на фронт 1287 літаків та 2820 авіа­двигунів, велику кількість приладів авіац. озброє­н­ня та спец. облад­на­н­ня. Працівники 133-х майстерень ремонтували літаки-винищувачі ЛаГГ-3, Ла-5, Ла-7, МіГ-1, МіГ-3, Як-1, Як-7, Як-9, бомбардувальники СБ, ТБ-3, Ту-2, Пе-2, А-20 «Бостон», транс­­порт­ні машини Лі-2, штурмовики Іл-2, легкі літаки По-2 та двигуни М-11, М-22, М-25, АШ-82, М-88, ВК-105. Крім того, упродовж листопада 1944 — травня 1945 у майстернях складали та ви­пробовували літаки Іл-10, які також пере­давали в бо­йові частини (загалом випущено 800 таких літаків і транс­порт. машин С-47). У вересні 1946 майстерні було перейм. у 272-у, а у травні 1947 — у 352-у Авіац. ремонтну базу. У перші повоєн­ні роки під­приємство освоїло ремонт нових двигунів для Ла-7, Ту-2 — АШ-62 та АШ-82ФН, упродовж 1947–48, крім поршн. двигунів кон­струкції А. Швецова та М. Кузнецова, ремонтувало ре­активні двигуни РД-10 для Як-15, Як-17 та здійснювало серед. і капітал. ремонт Як-3. У листопаді 1949 освоїло ремонт літаків Як-12, Іл-12, Іл-14, Ла-9, Ла-11, роз­почало виконувати пере­оснаще­н­ня транс­порт. літаків у літаки-салони. 1 жовтня 1953 під­приємство отримало самост. статус і ще раз змінило назву на 117-й Авіац.-ремонт. завод, який роз­почав ремонт ре­актив. літаків і продовжив ремонт двигунів ВК-1, систем та вузлів для Іл-28, отри­мав льотно-ви­пробув. станцію. Ви­значилася осн. спеціалізація під­приємства — легкі фронт. винищувачі КБ ім. А. Мікояна. Першим від­ремонтов. заводом ре­актив. літаком був винищувач МіГ-15. У 1953–79 тут ремонтували літаки МіГ-15, МіГ-17, МіГ-21 різних модифікацій, а також їхні двигуни, пере­обладнували МіГ-15 біс — у літаки-мішені М-15, МіГ-17ПФ — у М-17, МіГ-21ПФ — у М-21. Для потреб ДТСААФ здійснювався ремонт Як-18, Як-50, Як-52, а також їхніх двигунів. Часто виїз­ні бригади допомагали у ремонті вертольотів Мі-2, Мі-4 у Калинові та Черлянах. 1979 осво­єно ремонт літаків МіГ-23 та МіГ-27 усіх модифікацій, 1983 роз­почали проводити ще й модернізацію МіГ-27. У 1989 завод від­ремонтував 10-тисяч. ре­актив. літак. У 1990-х рр. під­приємство освоїло ремонт літаків 4-го поколі­н­ня — насамперед МіГ-29 та його модифікацій. У лютому 1998 завод отримав статус держ. під­приємства МО України як Л. д. а.-р. з. у складі держ. концерну «Укр­­оборон­пром». На заводі ремонтують планери літака, його системи, агрегати, авіац. озброє­н­ня, радіо- та електрон­не обладна­н­ня, прилади і системи електрон. навігації та системи екс­плуатац. контролю; багато з приладів ви­готовляють без­посередньо на заводі. Високий рівень викона­н­ня робіт на під­приємстві гарантовано за­провадженою 1978 системою упр. якістю, що від­повід­ає сучас. вимогам між­нар. стандарту ISO 9001:2001. Між­нар. фірма Бюро «Veritas» видала під­приємству спец. сертифікат від­повід­ності. Від 2009 на заводі здій­снюють модифікацію літаків МіГ-29МУ-1 з роз­ширеними бо­йовими мож­ливостями. Гео­графія між­нар. спів­робітництва заводу охоплює понад 40 країн світу. Кількість працівників (2015) — 1000 осіб. Директор — О. Кравчук (від 2003).

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2017
Том ЕСУ:
18
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
59622
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
120
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 82
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 11): 81.3% ★★★☆☆
Бібліографічний опис:

Львівський державний авіаційно-ремонтний завод / С. Я. Янчак // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2017. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-59622.

Lvivskyi derzhavnyi aviatsiino-remontnyi zavod / S. Ya. Yanchak // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2017. – Available at: https://esu.com.ua/article-59622.

Завантажити бібліографічний опис

Євпаторійський авіаційний ремонтний завод (ЄАРЗ)
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
О. П. Пергат
Євпаторійський морський торговельний порт
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
М. В. Димченко
Єнакіївський котельно-механічний завод
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
О. В. Пастушенко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору