Львівський мотозавод - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Львівський мотозавод

ЛЬВІ́ВСЬКИЙ МОТОЗАВО́Д – спеціалізоване машинобудівне підприємство, що випускало мопеди, дорослі, підліткові та дитячі велосипеди. Діяло 1916–98. Засн. як з-д «Метал», що виробляв пилорами, дрібні металовироби (гайки, болти), труби, підкови та ін. товари місц. попиту. У 1930-х рр. розпочав також випуск возів (1939 – по 12 од. щодня). Вози і металовироби залишалися осн. продукцією підпр-ва до 1951, коли з-д освоїв вироб-во віялок і транспортерів, а 1958 – автолавок і причепів. 1960 підпр-во перепрофільовано на випуск велосипедів та легкої мототехніки і перейм. на Львів. з-д мотовелосипедів. У його цехах на базі устаткування, переданого з Харків. велосипед. з-ду, випускалися мотовелосипеди В-902 з допоміж. двотакт. двигуном Д-4 (45 см3, 1 к. с.). 1961–62 КБ з-ду сконструювало мотовелосипед МВ-042 «Львів’янка», серій. випуск якого почався 1963. Це була принципово нова модель, котра мала назву мотовелосипеда, але фактично вже була мопедом – спец. несуча рама з штампов. профілів, глибокі крила, телескопічна передня вилка і маятник. задня підвіска. 1968 підпр-во перейм. на Л. м., розроблено перший мопед – МВ-043, що відрізнявся двигуном Ш-51К (49,8 см3, 2 к. с.) у блоці з двоступінчастою коробкою передач з ручним перемиканням. Його виробляв шяуляй. з-д «Вайрас» (Литва). Л. м. випускав такі широко відомі в СРСР мопеди, як «Верховина» і «Карпати». Їхня підготовка до серій. вироб-ва почалася у 2-й пол. 1960-х рр. Тоді сформовано дизайн з округлою зовнішністю нового мопеда МП-054 «Верховина», який з невеликими змінами зберігся до кін. вироб-ва. Гол. концепція машини не змінилася: телескопічна передня вилка, маятник. задня підвіска, 50-куб. двотакт. двошвидкіс. двигун з допоміж. педал. приводом. 1970 розпочато серій. випуск «Верховини-3», потім її змінила дещо удосконалена «Верховина-4», а пізніше – «Верховина-5». 1978 з-д виготовив 2-мільйон. мопед, а на поч. 1980-х рр. випуск досяг свого максимуму – до 300 тис. машин щороку. При цьому якість погіршувалася, а модел. ряд майже не оновлювався. Крім того, двигуни з-ду «Вайрас» відрізнялися дуже низькою якістю. Через це попит на вироблені у Львові та Ризі мопеди різко впав, і на обох з-дах вибухнула криза перевиробництва. 1981 розпочато випуск «Верховини-7», оснащеної двигуном Ш-62 без допоміж. педал. приводу, через рік – нового мопеда «Карпати» з двигуном В50М, а 1986 – «Карпати-2», який і залишався гол. продукцією підпр-ва аж до його закриття. 1988 Л. м. випустив 123 тис., наступ. року їх кількість зросла до 139 тис., а 1990 знову знизилася до 133 тис. мопедів. За 1-е півріччя 1991 з-д виготовив 63 тис. мопедів, надалі обсяги його вироб-ва лише знижувалися. Від 1994 – ВАТ «Л. м.». У 1990-і рр. з-д складався з 6-ти дочір. підпр-в, які організов. за окремими напрямами госп. діяльності і випускали товари нар. вжитку непродовол. групи. За останні роки існування освоєно і випущено нову екіпажну частину мопеда «Львів», велосипеди двох видів для дорослих і дітей, комплектув. вузли до мопедів і велосипедів. На з-ді впроваджено технологію виготовлення тонкостін. метал. труб та прогресивне фарбування порошк. емалями на базі імпорт. устаткування. Окрім випуску мотовелотехніки, організовано вироб-во с.-г. техніки для господарів-власників, інструменту для потреб АПК, широкого асортименту продукції харч. переробки, шкіл. обладнання для навч. закладів тощо. Знач. внесок у розвиток підпр-ва зробили М. Слєпов, який перший почав комплексну механізацію вироб-ва, Л. Квітченко, при якому розпочався розвиток мопед. вироб-ва, І. Генуков, Р. Завербний, В. Овчарук, які продовжили подальший розвиток мототехніки і розширили гаму підлітк. і дит. велосипедів, Є. Палига, під кер-вом якого проведено тех. переоснащення вироб-ва, освоєно нові види мотовелопродукції. Л. м. був єдиним підпр-вом в Україні, що серійно випускало мотовелопродукцію, яка була широко відома в СРСР й експортувалася у країни Сх. Європи, на Кубу, в Пд. Америку.

О. М. Шаповалов

Статтю оновлено: 2017