Мейлер Норман
Визначення і загальна характеристика
МЕ́ЙЛЕР Норман (Mailer Norman; 31. 01. 1923, м. Лонґ-Бранч, шт. Нью-Джерсі, США — 10. 11. 2007, м. Нью-Йорк, США) — американський письменник, критик, публіцист, журналіст та сценарист. Пулітцерів. премія (1969, 1980), Нац. книжк. премія (1969) та премія Дж. Полка в галузі журналістики (1968). Навч. (від 1939) у Гарвард. університеті, після закінчення (1943) отримав диплом авіац. інженера. Учасник 2-ї світової війни. 1946 демобілізувався, а через кілька років вступив до Сорбонни в Парижі. Дебютував романом «The Naked and the Dead» («Голі і мертві», 1948) — про війну (визволення окупов. япон. військами тихоокеан. острова), де осн. стрижнем є протистояння людини і системи. У романах «Barbary Shore» («Берег варварів», 1951) і «The Deer Park» («Оленячий парк», 1955) відбилися гострота і драматизм соц.-політ. колізій цього періоду. Широкий резонанс викликав роман «An American Dream» («Американська мрія», 1965), де бунт особистості проти бездухов. суспільства подається в екзистенціал. ракурсі. У сатир. романі «Why Are We in Vietnam?» («Чому ми у В’єтнамі?», 1967) бурхл. атмосфера 1960-х рр. передана через сприйняття двох підлітків. 1967 за виступи проти в’єтнам. війни був ув’язнений. Написав низку докум.-публіцист. книжок — «The Armies of the Night» («Армії ночі»), відзнач. декількома престиж. нагородами, «Miami and the Siege of Chicago» («Майямі й облога Чикаґо»; обидві — 1968, усі — Нью-Йорк), де йдеться про масовий опозиц. рух у США в 1970-і pp. за участі молоді, «Of a Fire on the Moon» («Із полум’я на Mісяць», 1971), присвяч. висадці людини на Місяць, та «The Executioner’s Song» («Пісня ката», 1979; обидві — Бостон). У зб. ст. «Self-advertisement» («Самореклама», Нью-Йорк, 1959) відображені естет. погляди письменника, у романі «The Prisoner of Sex» («В’язень статі», Бостон, 1971) М. демонструє своє ставлення до фемінізму. Автор низки біографій — «Marilyn» («Мерилін», 1973), «Oswald’s Tale» («Історія Освальда», 1995), «Portrait of Picasso as a Young Man: An Interpretive Biography» («Портрет Пікассо замолоду: версія біографії», 1995). В останнє двадцятиліття М. створив романи «Harlot’s Ghost» («Привид шлюхи», 1991) — про діяльність ЦРУ, «The Gospel According to the Son» («Євангеліє від Сина Божого», 1997) та «The Castle in the Forest» («Замок у лісі», 2007; усі — Нью-Йорк) — про дит. та юнац. роки А. Гітлера. М. також залишив поміт. слід у кіно: за його творами знято к/ф «Справжні хлопці не танцюють» тощо. Крім того, він знімався у фільмах М. Формана («Реґтайм», 1981), Ж.-Л. Ґодара («Король Лір», 1987) та ін. 1987 відвідав Україну, того ж року в ж. «Всесвіт» (№ 10) опубл. інтерв’ю з ним.