Розмір шрифту

A

Міфу філософія

МІ́ФУ ФІЛОСО́ФІЯ — філософське осмисле­н­ня природи, сутності та функцій міфу, а також особливостей міфологічної сві­домості, її структури, генези, функціонува­н­ня в культурі. Перші спроби тлумаче­н­ня міфів належать філософам Давньої Греції, які ро­зуміли їх як алегорії. Ферекід вважав, що боги стародавніх греків — абстрактні символи першоначал буття; Емпедокл — що Зевс є алегорією вогню, Гера — повітря, Гадес — землі; в Анаксагора Зевс ви­ступав алегорією ро­зуму, Афіна — мистецтва. Алегоричні трактува­н­ня давали й міфам. Згодом богів почали тлумачити і як філософські абстракції (Епікур). У філософії стоїків міфологічних богів вважали особливими потенціями, елементами ієрархічної організації Всесвіту. Завдяки їм єдиний космічний організм поділено на якісно різні стихії — воду, повітря, землю, вогонь, рухи тощо. У не­оплатонізмі богів трактували як ідеальні логічні категорії, логічні структури, що від­творюють організацію буття, а міфологію — як модель філософсько-міфологічної картини світу.

Інший напрям філософського осмисле­н­ня міфу — евгемеристичні тлумаче­н­ня. Евгемер роз­глядав богів як давніх правителів, які самі себе обожнювали або були обожнені іншими. Вважав, що в міфах зафіксовано історію народів, дія­н­ня і по­двиги героїв, предків. Аристотель за­значав, що міфи створюють законодавці для навіюва­н­ня натовпу, викона­н­ня законів і вигоди закону. Геродот тлумачив богів як обожнених історичних осіб, а міфи — як від­ображе­н­ня історичних подій. Середньовічна християнська філософія продемонструвала критичне ставле­н­ня до міфів загалом та заперече­н­ня язичницьких міфологічних роз­повід­ей як істин­них чи реальних.

В епоху Від­родже­н­ня античні міфи роз­глядали як певний комплекс символів, що приховують під­несений і мудрий смисл. При цьому роз­глядали ієрархічні пласти смислів, оскільки смисловий контекст міфів багаторівневий (італійський письмен­ник Дж. Бокач­чо). Проголосивши полісемантизм як ви­значальну характеристику міфотворчості, ренесансний гуманізм у природу міфів додав ще одне нове ро­зумі­н­ня — ідею субʼєктивності усіх таких смислів. У 18 ст. у М. ф. звернулися не тільки до античної міфології, а й до національних європейських чи східних міфологічних традицій, культур так званих первісних народів Африки, Океанії, корін­них народів Америки та Австралії. Вважають, що дослідже­н­ня цих первісних культур може стати під­ґрунтям для ви­вче­н­ня як європейської, так і загальної історії, зокрема історії первісного су­спільства.

Італійський філософ Дж. Віко, ви­окремлюючи загальні закономірності історичного роз­витку народів, роз­глядав історичний роз­виток будь-якого народу через по­вторювані цикли, кожен з яких складається з епох Богів, Героїв та Людей. Міф зародився в епоху Богів, яка є «дитинством» людства (первісне су­спільство), це істин­на, справжня історія тих часів, коли люди керувалися виключно почу­т­тями та уявою. У руслі філософії романтизму об­ґрунтовано символічну концепцію міфу. Романтики роз­глядали міф як вияв мудрості народу, в якому зафіксовано символіку народної поетичної сві­домості: німецький антрополог Ф. Крейцер роз­глядав міф як най­простішу й найдавнішу символічну форму мудрості людства, яка ді­йшла до на­ступних поколінь у дещо зміненій формі; брати Ґрімм уважали, що міф виникає навколо певного історичного факту, який у народній памʼяті закарбувався на­стільки яскраво, що його опоетизували.

Квінтесенцією романтичного трактува­н­ня міфу є концепція німецького філософа Ф.-В. Шел­лінґа, який ви­окремив філософію міфології як особливу галузь філософського зна­н­ня, наполягав на необхідності ро­зумі­н­ня міфу «зсередини» як автономного та за­мкненого світу; для нього міф — першовзірець, праобраз усього сущого. Стрімкого роз­витку М. ф. набула в 19 ст.: виникли й паралельно роз­вивалися кілька нових під­ходів до ро­зумі­н­ня природи й сутності міфу. Зʼявилися теорії, за якими походже­н­ня міфів у первісному су­спільстві вважали наслідком пі­знавальної діяльності первісної людини та способом поясне­н­ня світу. Французький філософ Н.-А. Буланже вбачав сутність міфу в природних ката­строфах, змінах клімату, астрономічних явищах, які намагалася через міф пояснити первісна людина, закріплюючи їх в обрядовій діяльності. Український мово­знавець і філософ О. Потебня роз­глядав міф як най­простішу й неаналітичну форму пі­зна­н­ня, особливу, донаукову сутність, що виникає не внаслідок помилок, а як результат її цілеспрямованої пі­знавальної активності. Англійський соціолог Дж. Фрезер максимально концептуалізував під­хід до міфу як первісної форми поясне­н­ня світу, ви­знаючи головними причинами роз­витку міфологічного мисле­н­ня інтелектуальні мотиви роз­гляду теоретичних і практичних про­блем; міфологію вважав первісною наукою, що аналізує причини подій та явищ. Прихильники психологічного під­ходу виводять міфологічні уявле­н­ня з виключно когнітивного процесу, вписуючи їх у психічне поле.

Першими міфи як колективні психічні форми та уявле­н­ня почали роз­глядати творці так званої психології народів німецькі філософи Г. Штейнталь та М. Лацарус. Вони вбачали природу міфів у взаємній асиміляції елементів, уявлень, від­чут­тів. При цьому вчені роз­вивали так звану теорію ілюзій, трактуючи міф як результат обману від­чут­тів. Німецький мислитель В. Вундт зблизив психологію народів та історію культури. У нього міф як первісна форма сві­домості повʼязаний із усім, що викликає емоційно-афективні пере­жива­н­ня, зумовлює благополуч­чя чи неблагополуч­чя людського буття. Серед них називав потреби, емоції, інстинкти, хвороби, смерть, за­гроз­ливі та не­зро­зумілі явища природи — затемне­н­ня небесних світил, поява комет, метеоритів, громи, блискавки, паводки, засухи. Ав­стрійський психіатр З. Фройд роз­глядав міфи як «масові сновиді­н­ня», вираз «колективного несві­домого». Швейцарський психолог К.-Ґ. Юнґ трактував колективне несві­доме як головне вмістилище культури, де зберігають архетипи — її «прообрази» і «проформи», що виникають у міфологічній сві­домості.

Соціальні аспекти міфологічної сві­домості виділяли польсько-англійський соціолог Б. Малиновський та румунський філософ М. Еліаде, у яких міф — «пере­живана реальність» і об­ґрунтува­н­ня соціальної практики. Британський антрополог А. Редкліф-Браун включав міф у соціальну структуру, роз­глядаючи її як роз­галужену систему від­носин індивідів у певний час. Для нього міфи — специфічні норми, що лежать в основі ритуалів, регулюють поведінку людей і ви­значають місце індивіда в соціальній структурі, адже вчинки міфічних героїв — звична норма поведінки. Семіотичний аналіз міфу — один із найпоширеніших у сучасних дослідже­н­нях — започаткував німецький філософ Е. Кас­сірер, вважаючи, що міф є початковою формою життя, похідними від міфу є мова народу та його історія. Ви­значав міф як за­мкнений у собі світ, який не можна змінити зовнішніми цін­ностями, оскільки той під­владний своєму способу строгої необхідності і має власну реальність. У міфі — ядро сві­домості людини, за допомогою якого історично формуються та від­окремлюються релігія, наука, мораль, мистецтво, право. Це ядро сві­домості продовжує існувати через образи міфу, а також успадковану від нього структуру мови. Його вче­н­ня про символічну природу міфу та його інтелігентну стихію роз­винене російським філософом О. Лосєвим, а лінгво-семіотичний під­хід активно за­стосовували пред­ставники структуралізму — французькі філософи К. Леві-Стросс та Р. Барт. Вони вважали, що кожному міфові притаман­на елементарна міфологічна структура ро­зумової діяльності. Міф роз­глядають не стільки як окрему роз­повідь, скільки як множину всіх реальних і можливих варіантів; його можна роз­класти на багато кодів: кулінарний, соціологічний, космологічний, астрономічний, етичний та ін.

В українській філософській думці пита­н­ня міфу довгий час не ви­вчали (крім О. Потебні). Лише на межі 20–21 ст. про­блеми міфу зацікавили вітчизняних філософів: сучасний соціальний міф та його прояви в масовій комунікації (Л. Павлюк), рекламі (Л. Хавкіна), політиці (Д. Усов, Л. Харченко, Ю. Шайгородський), соціальних взаємовід­носинах (Д. Судин), культурі й су­спільному просторі (О. Довгополова, Н. Кривда), історичній площині (П. Кралюк, С. Плохій), правовій сфері (Ю. Тіщенко).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2019
Том ЕСУ:
21
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
68975
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
424
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Міфу філософія / О. В. Дарморіз // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-68975.

Mifu filosofiia / O. V. Darmoriz // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at: https://esu.com.ua/article-68975.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору