Розмір шрифту

A

Монолог

МОНОЛО́Г (від моно… і логос) — роз­лога мова однієї людини. У мовознавстві монолог — різновид мовлен­нєвої комунікації у формі промови однієї особи. Не перед­бачає без­посередніх словесних реакцій від реципієнта, тож від­бувається поза інтер­активною комунікацією і цим проти­ставляється діалогу. Може бути інтраперсональним (внутрішньо­особовим) мовлен­нєвим актом, коли промова скерована на самого себе (автоадресованість). Буває усним і писемним; у свою чергу, усний М. може бути спонтан­ним або під­готовленим (роз­повід­ається або читається). Стилістичні різновиди М.: роз­повідь, роз­дум, міркува­н­ня, сповідь, спогад тощо. Синтаксично це складніша форма мовле­н­ня за діалог, оскільки йому властива текс­това роз­логість із загальною структурною цілісністю, тематичною змістовністю, композиційною завершеністю, чітким граматичним оформле­н­ням, наявністю складних чи ускладнених речень, не­значним від­сотком неповних, усічених або уривчастих речень. Типовими прикладами є усні публічні ви­ступи й лекції (політичного, на­вчального, наукового та іншого змісту) та аналогічні письмові текс­ти. Мово­знавчі аспекти М. досліджували Л. БулаховськийВ. Вино­градов, Т. Винокур, О. ЛеонтьєвЛ. Щерба, Л. Якубинський та інші.

У літературознавстві монолог роз­глядають як літературний при­йом для зображе­н­ня внутрішнього світу персонажа художнього твору, створе­н­ня його психологічного порт­рета. Він інформує читача про темперамент, характер, психологічний тип персонажа, його світо­гляд, моральні принципи, пере­жива­н­ня, міркува­н­ня, спогади, мрії тощо. Як елемент текс­ту М. за­стосовують для композиційної організації твору, висвітле­н­ня його теми, роз­витку чи затримки сюжету, від­так він реалізовує композиційні та інші функції. Серед ві­домих у художній літературі є монологи Фауста («Фауст» Й. Ґете), Ромео («Ромео і Джульєт­та» В. Шек­спіра), Мерсо («Сторон­ній» А. Камю), Міріам («Одержима» Лесі Українки), Катерини (одно­ймен­на поема Т. Шевченка) тощо. Може охоплювати увесь текст художнього твору: роман англо-американської письмен­ниці Л. Ел­лманн «Качки, порт Ньюбері» (2019), написаний у формі монологу-спогаду. У художніх творах за­звичай реалізується як логічно послідовний хід думок (внутрішній монолог), зро­зумілий і близький читачеві. Проте інколи М. — це імпульсивне, без­перервне, логічно не­впорядковане внутрішнє мовле­н­ня, створене за законами вільних асоціацій, зро­зумілих лише самому персонажеві (монолог потоку сві­домості).

У театральному мистецтві та кінемато­графі монолог — це дискурс, створений окремою ді­йовою особою ви­стави чи кінофільму, що полягає в її звернен­ні до самої себе, інших ді­йових осіб (за­звичай вони не є реципієнтами промови або не потребують реплік-від­повід­ей) чи до глядачів. Вимагає від актора великої словесно-емоційної майстерності. Ви­окремлюють такі різновиди М.: 

  • внутрішній — висловлюва­н­ня, реципієнтом якого є лише персонаж-мовець; найчастіше вживають для від­творе­н­ня його психологічного стану, є одним із засобів посиле­н­ня акторської виразності; 
  • ораторський — промова перед аудиторією; 
  • ліричний — поетичне висловлюва­н­ня, адресоване персонажем до себе, а по суті — до глядачів, часто реалізується у формі сповіді; 
  • роз­повід­ний — нерозгалужена, однолінійна оповідь; 
  • драматичний — роз­горнуто-емоційне сценічне мовле­н­ня; 
  • інформативний — пові­домле­н­ня персонажа про події, що від­булися поза сценою; 
  • обрядовий — зверне­н­ня до над­природної сили (виголоше­н­ня молитов, замовлянь). 

М. ві­домий ще з часів античної драматургії (на­приклад, у комедіях — зверне­н­ня хору до глядачів або у трагедіях — ліричні від­ступи хору). За доби Класицизму М. надавали особливого значе­н­ня: його специфіку роз­робляли поетики, які ви­значали об­ставини дії, що не мали сценічного вияву, або окреслювали повноту пере­живань та по­глядів персонажа. В епоху Просвітництва значе­н­ня М. посилилося — на перший план часто виходила гра акторів, що особливо виразно виявлялася під час М. У 20 ст. М. став основою жанру монодрами — ви­стави, що вирізняється грою одного актора на основі суцільного М., а також викори­ста­н­ням декорацій і спеціальних ефектів.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2019
Том ЕСУ:
21
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Мова і література
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
69184
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 392
цьогоріч:
393
сьогодні:
5
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 3 324
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 11
  • частка переходів (для позиції 9): 13.2% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Монолог / М. Г. Железняк, О. С. Іщенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-69184.

Monoloh / M. H. Zhelezniak, O. S. Ishchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at: https://esu.com.ua/article-69184.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору