Розмір шрифту

A

Монтессорі Педагогічна система

МОНТЕС­СО́РІ ПЕДАГОГІ́ЧНА СИСТЕ́МА — система вихова­н­ня дітей. За­пропонована у 1-й пол. 20 ст. італ. педагогом та лікарем М. Монтес­сорі. Осн. засадами М. п. с. є само­стійність і свобода дитини в спеціально під­готовл. навч.-ігровому середовищі та макс. сприя­н­ня ефектив. роз­витку вродж. потенціалу дитини. На думку М. Монтес­сорі, «кожна дитина володіє внутрішньою мотивацією само­стійно роз­виватися», в її зро­стан­ні важл. є «чутливі», або сенситивні, періоди, які виявляються в посил. інтересі до багатораз. по­вторе­н­ня певних дій без видимої для дорослих причини. Як за­значала М. Монтес­сорі, розум людини бу­дується на під­мурку, який дитина закладає під час сенсит. періодів. Саме тоді вона засвоює певні зна­н­ня та навички найус­пішніше. Якщо дорослі знають про ці періоди, здатні їх роз­пі­знавати, то вони можуть допомогти дитині максимально роз­вивати свої навички. Для ефект. викори­ста­н­ня періоду «особливої чутливості» роз­роблено низку спец. вправ (для роз­витку мови; матем.; засвоє­н­ня навичок практ. життя; стимулюва­н­ня сенсор. здібностей; опанува­н­ня знань про навколиш. світ), завдяки яким у дитини закладаються під­валини майбутнього: роз­витку зосере­дженості, ко­ординації рухів, від­повід­альності, сили волі, наполегливості, здатності до вільного вибору, ро­зумі­н­ня порядку. Згідно з постулатами М. п. с., істот. фактором у роз­витку дитини від народж. до 6-ти р. є «по­глинаючий розум». У цей період мозок дитини, формуючись, несві­домо вбирає враже­н­ня, інформацію від навколиш. середовища, тому будь-який досвід, отриманий у ран­ньому віці, дуже важливий, оскільки закладає основи особистості та впливає на подальший роз­виток дитини. На­вча­н­ня дитини до 3-х р. є несві­домим, а від 3-х до 6-ти — сві­домим, оскільки вона починає демонструвати осмислений потяг до знань і велике бажа­н­ня набути більш склад. навичок. Тому для дітей організовують «стимулююче оточе­н­ня» — спеціально під­готовлене навч.-ігрове середо­вище, що під­вищує дитячу природну цікавість, спонукає вчитися само­стійно, спонтан­но, через гру, шляхом влас. від­крит­тів. До особливостей та винятк. характеристик М. п. с. зараховують: різновіковість груп (до 3-х р., 3–6, 6–9, 9–12, 12–18 р.), що створює оптимал. умови для соц. вихова­н­ня дітей: молодші орієнтуються на старших, роз­виваються швидше, а старші звикають піклуватися про молодших, набувають рис само­стійності та від­повід­альності. Стосунки між дітьми ґрунтуються на принципах, характер. для великої родини й закладених у нар. педагогіці. Вільний вибір дитиною навч. діяльності в спеціально під­готовл. педагогом середовищі перед­бачає поділ клас. кімнати на 5 функціонал. зон. В одній із них, обладнаній справж. побут. прила­д­дям, діти здобувають різні навички практ. життя, самообслуговува­н­ня, вдосконалюють моторику й ко­ординацію. В ін. зонах зосереджені матеріали для роз­витку сенсор. від­чут­тів, мовле­н­ня, матем. здібностей, а також зна­йомства з довкі­л­лям. Без­перерв. цикл самона­вча­н­ня дитини («Монтес­сорі-заня­т­тя») триває протягом ви­знач. часу (за­звичай, 2–3 год.) під по­стій. спо­стереже­н­ням та су­проводом педагога. Кожна дитина сама обирає, чим їй зайнятися, керуючись спонтан. поштовхом, а педагог спо­стерігає, у разі необхідності приходить на допомогу, роз­робляє індивідуал. навч. маршрут для кожної дитини з урахува­н­ням її психофізіол. особливостей. Він завжди знає, на якій стадії роз­витку пере­буває дитина і яке заня­т­тя необхідно їй за­пропонувати для подальшого кроку вперед. Навч. через влас. досвід та від­кри­т­тя: діти опановують та усві­домлюють поня­т­тя не через абстрактне поясне­н­ня педагога, а шляхом роботи зі спеціально під­готовл. навч.-ігровими матеріалами, в кожному з яких ви­окремлено одну якість чи параметр. Усі матеріали та їхні презентації дітям побудовано за принципом від най­простішого до складного. Дитина пере­ходить до роботи з матеріалами від одного рівня складності до ін. залежно від індивідуал. здібностей, навичок та готовності опанувати й засвоїти нову навичку або поня­т­тя. У спец. навч. іграшки («Монтес­сорі-матеріали») закладено принцип контролю помилки. Кожен матеріал має особливі цілі та допомагає дитині опанувати певну навичку або поня­т­тя. Перед­бачене вільне пере­сува­н­ня кожної дитини кімнатою та вибір місця роботи (за столом чи на килимі). Викори­ста­н­ня килимків допомагає дітям окреслити про­стір влас. робочої зони, не порушувати межі ін. робочих зон, вибудувати простор. орієнтацію. Гол. функцією спеціально під­готовл. педагога є спо­стереже­н­ня за дитиною, допомога в самона­вчан­ні, мін. втруча­н­ня в цей процес. Він ви­значає най­ближчу зону роз­витку кожної дитини, створює умови та під­бирає матеріали для роз­кри­т­тя її здібностей і навичок у цій най­ближ. зоні роз­витку, допомагає дитині набути влас. досвіду й опанувати поня­т­тя, отримати зна­н­ня. Для кожної дитини складають індивідуал. маршрут навч., рухаючись за яким у влас. темпі, вона опановує навички та зна­н­ня від­повід­но до своєї вікової категорії та здібностей. Пита­н­ням М. п. с. присвяч. дослідж. Н. Лубенець, С. Русової, Е. Стендінга, Є. Тихєєвої, Ю. Фаусек, Е. Хейнсток, Н. Бєлкіної, І. Дичківської, Є. Коваленко, М. Лев­ків­ського, Н. Лисенко, Т. Михальчук, Д. Орлової, Н. Прибильської, С. Сумнітельної, О. Хілтунен тощо. Думки науковців щодо М. п. с. роз­ділилися: є схвал. аж до захопле­н­ня, чимало й крит.; дехто пропонує доповнити або змінити певні компоненти системи; пере­важна більшість сучас. дослідників подає власне потрактува­н­ня постулатів М. п. с. та описує можливості її викори­ста­н­ня з урахува­н­ням реалій сьогоде­н­ня й специфіки нац. традицій. Найширше М. п. с. роз­по­всюджена в Зх. та Пн. Європі, США. Так, 1911–16 у США від­крито понад 100 Монтес­сорі-шкіл у 22-х штатах. Проте під час 1-ї та 2-ї світ. воєн багато шкіл закрито. 1929 створ. Між­нар. асоц. Монтес­сорі (АМІ), що сприяє поширен­ню пед. ідей М. Монтес­сорі. У незалеж. Україні М. п. с. роз­вивається від 1992, коли було від­крито першу та єдину на сьогодні в країні школу Монтес­сорі в Києві для дітей віком 2–10 р. Елементи М. п. с. часто використовують педагоги, які працюють за традиц. методиками, зокрема в до­шкіл. вихован­ні та початк. школі. В Україні зро­стає кількість приват. до­шкіл. навч. закладів, що працюють за методом Монтес­сорі. Створ. Укр. Монтес­сорі-центр (1998) та Всеукр. асоц. Монтес­сорі-вчителів (2002), що здійснюють під­готовку педагогів для навч. дітей віком 1,5–6 р., організовують між­нар. конф., роз­робляють укр. стандарти Монтес­сорі-освіти для навч. закладів України.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2019
Том ЕСУ:
21
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
69197
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
208
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Монтессорі Педагогічна система / В. М. Щербина // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-69197.

Montessori Pedahohichna systema / V. M. Shcherbyna // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at: https://esu.com.ua/article-69197.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору