Морозова Людмила Миколаївна
Визначення і загальна характеристика
МОРО́ЗОВА Людмила Миколаївна (06. 07. 1907, Київ — 01. 03. 1997, м. Гантер, шт. Нью-Йорк, США, похов. у Києві) — живописець. Член Об’єдн. мистців-українців Америки (1951). Мистецтву навч. приватно в А. Крюгер-Прахової, закін. Київ. худож. інститут (1933; викл. К. Єлева, М. Козик, Ф. Кричевський, Ю. Михайлів). За виступи на захист нац. святинь (зокрема Михайлів. Золотоверхого собору у Києві), протест проти вивезення до Москви пам’яток укр. сакрал. і світського мистецтва, за власні твори на реліг. тематику М. відраховували з інституту, але завдяки втручанню професури поновлювали. Перебувала під наглядом органів НКВС. Брала участь в археол. експедиціях на Пд. України під керівництвом М. Макаренка, 1934 — комісії мистецтвознавців з демонтажу мозаїк і фресок та виготовлення факсиміле Михайлів. Золотоверхого монастиря, 1936 — у наук. експедиції (кер. І. Моргилевський) у країну Сванів на Кавказі. 1939 виконала кілька робіт з нагоди 125-ї річниці від дня народж. Т. Шевченка. 1943 виїхала до Львова. Від 1944 — у Німеччині, перебувала у таборах для переміщ. осіб. Від 1951 — у США, де від 1952 керувала мист. студією. 1964–65 і 1976–77 подорожувала Грецією. Одна із засн. Фонду відбудови Михайлів. Золотоверхого собору в Києві. Створювала зображення храмів, майстерні психол. портрети, лірично-настроєві краєвиди, барвисті натюрморти в імпресіоніст. та постімпресіоніст. манерах. Від 1935 — учасниця худож. виставок в Україні, США, Канаді, країнах Європи. Персон. — у Нью-Йорку (1956, 1964–65, 1968), Філадельфії (1977, 1990), Чикаґо (1978), Києві (1995). Окремі роботи зберігаються в НХМ (Київ), Музеї історії міста Києва, Полтав. ХМ, музеях Німеччини.
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Дніпро біля Києва», «Св. Софія в Києві», «Україна», «Пейзаж із джерелом», «Полтавський краєвид», «Андріївська церква в Києві», «Сутінки над Пслом», «Зруйнований Київ», «Останні півонії», «Букет», «Дівчина за фортепіано», «Лютий у горах» (усі — 1945–51), «Село Мерцдорф», «Обернбурґ» (обидва — 1947), «Дівчина», «Горнятко з чаєм» (обидва — 1948), «Автопортрет», «Навесні», «Краєвид у Греції» (усі — 1950–70-і рр.), «Флокси» (поч. 1960-х рр.), «Польові квіти» (поч. 1970-х рр.), «Осінь», «Яблука» (обидва — 1970-і рр.), «Човни на заході сонця» (1980-і рр.), «Квіти» (1984), «Ретімнон» (1988).