Морський вокзал | Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія

Морський вокзал


Морський вокзал

МОРСЬКИ́Й ВОКЗА́Л – одна зі споруд морського пасажирського порту (термінала), призначеного для обслуговування усіх видів морських пасажиропотоків. Є круїзні, каботажні (костерні) й поромні пасажиропотоки, відповідно до чого М. в. різняться функціями. М. в. – архіт. комплекс, де пасажири отримують усі необхідні послуги під час мор. подорожі. Для круїз. пасажирів головним є здійснення кордон. та митного контролю за мінімуму витрати часу, а також забезпечення умов для отримання місц. турист. послуг. Розрізняють базові й транзитні М. в. Перші надають послуги, пов’язані з орг-цією початку мор. туру, другі – обслуговують круїзні лайнери за час перебування їх на маршруті (зміна пасажирів у цьому порту не передбачена). М. в. є важливою частиною спеціалізов. мор. пасажир. портів (Ялта, Сочі, Сухумі) або пасажир. терміналів торг. портів (Одеса). Осн. характеристика М. в. – пропускна спроможність, тобто кількість пасажирів чи пасажир. суден, що можуть пройти за розрахунк. термін (рік, місяць, добу) в стандарт. умовах безпеч. виконання установою осн. функцій. Так, 2017 круїз. пасажиропотік найбільших М. в. світу за рік становив: Барселона (Іспанія) – 2 683 594, Чівітавекк’я (Італія) – 2 339 676, Балеар. о-ви (Іспанія) – 1 957 429, Венеція (Італія) – 1 605 660, Марсель (Франція) – 1 597 213, Неаполь (Італія) – 1 306 151, Пірей (Греція) – 1 094 135, Ґенуя – 1 017 368, Савона (обидва – Італія) – 910 244, Тенеріфе (Іспанія) – 870 365 осіб. Проектна пропускна спроможність Одес. мор. вокзалу (ОМВ, збудов. 1968) становить 4 млн пасажирів, довж. спеціалізов. причалів – 1370 м, що дає можливість приймати до 5-ти суден одночасно. 2013 ОМВ прийняв лише 106 суден різного типу, на яких прибуло 180 тис. пасажирів, для порівняння М. в. Стамбула за цей період – 440 лайнерів. Проектна пропускна спроможність ОМВ розрах. на обслуговування пасажиропотоків у напрямках портів Кавказу, Туреччини та Середзем. моря. За стратегією освоєння глобал. круїз. простору провідні світ. оператори – амер. компанія «Royal Caribbean» (США), британ.-амер. «Carnival», швейцар. «MSC» почали освоювати й укр. сегмент мор. туризму. ОМВ спроможний приймати різні типи пасажир. суден, що здатні пройти під стамбул. мостами. Крім Одеси, в Україні діють також М. в. у Севастополі, Ялті та Ізмаїлі (Одес. обл.). Комплексно розвинутий М. в. обслуговує всі 3 осн. пасажиропотоки. Залежно від домінування одного з видів розвивається й інфраструктура вокзалу. Типи суден також обумовлюють параметри розвитку М. в. Зростання зацікавленості судновласників в освоєнні потенціалу круїз. судноплавства в Чорному морі зумовило створення Асоц. пасажир. портів. Важливою є взаємодія турист. фірм і судновласників у реалізації стратегії конкурент. привабливості мор. пасажир. портів Чорного моря, причому, крім функціонал. призначення М. в., економічності обслуговування пасажирів, все більшого значення в розвитку всіх видів мор. перевезень набуває безпека (після терорист. актів у Стамбулі активність міжнар. круїз. судноплавства знизилася у 9 разів).

Літ.: A. Schulz, J. Auer. Kreuzfahrten und Schiffsverkehr im Tourismus. Mϋnchen, 2010; Жихарева В. В., Власенко О. С., Яровая Н. В. Экономика и организация морских круизов: Учеб. пособ. О., 2016; Жихарєва В. В., Дубовик Н. В., Наврозова Ю. О. Підвищення ефективності діяльності та конкурентоспроможності підприємств морегосподарського комплексу України. О., 2016.

Статтю оновлено: 2019