Могилів-Подільський машинобудівний завод | Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія

Могилів-Подільський машинобудівний завод


Могилів-Подільський машинобудівний завод

МОГИЛІ́В-ПОДІ́ЛЬСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИ́Й ЗАВО́Д – підприємство в галузі машинобудування. Підпорядк. Мін-ву екон. розвитку і торгівлі України. Розташ. у м. Могилів-Подільський Вінн. обл. Засн. 1897 підприємцем нім. походження Г. Келером як чавуноливар. з-д, де працювало 8–10 осіб, виробляли маслоробки, жорна, чавунне литво для печей, букси для коліс тощо. До 1909 кількість робітників зросла до 44-х осіб, підпр-во виготовляло чавунні, мідні й бронз. відливки, турбіни, нафт. двигуни, насоси, соломорізки та ін. інвентар. Від 1921 – Могилів. мех. з-д «Прогрес», 1923 націоналізовано й перейм. в чавуноливар. з-д «Відродження». Наступ. року, крім ливар., функціонували мех. та ковал. цехи, у яких працювали 85 осіб. З-д розпочав випуск устаткування для цукр. з-дів, виготовляв також с.-г. та буд. реманент. Від 1933 – Могилів-Поділ. арматур., від 1944 – чавуноливар. з-д, від 1948 – сучасна назва (1933–95 був ім. С. Кірова); від 1995 – ВАТ, від 2010 – ПАТ. У роки 2-ї світ. вій­ни підпр-во не працювало, 1944 відновило діяльність. 1948 з-д освоїв випуск мех. пресів для виготовлення цегли та черепиці, ДВЗ. Одночасно налагоджували вироб-во нафт. двигунів потуж. 25 к. с. 1954–57 побудовано заготівел., ковал. цехи, котельню, 1958 введено в експлуатацію новий корпус слюсарно-складал. цеху. 1961 підпр-во розпочало вироб-во ковш. шнек. навантажувачів КШН-3 для комплекс. механізації процесів збереження та перевантажування кукурудзи в качанах та ін. зерн. культур, 1968 – серійне вироб-во розвантажувача МРУ. Загалом тоді освоєно 168 видів продукції: зернонавантажувачів, вузлів кукурудзозбирал. комбайнів, машин для внесення мікродобавок, вальцьових верстатів, елеватор. норій тощо. 1971 завершено конструктор. доробку нового ковшо­во-шнек. навантажувача КШП-5, який за своїми тех.-екон. параметрами суттєво перевищив серій. КШП-3М, 1975 – модернізацію малогабарит. вальцьового верстата ВПМ-М. 1974–76 проведено реконструкцію, в результаті якої значно збільшено вироб. площі, розпочато освоєння нових видів технол. обладнання для комбікорм. пром-сті (установка Б6-ДСЖ для введення жиру в розсипчасті комбікорми), 1981 – вироб-во вальцьових верстатів А1-БЗН, якими комплектували млинар. комплекси продуктивністю 500 т борошна на добу. 1984 завершено випробування дослід. зразків вальцьових верстатів з нижнім і верх. забором продукту А1-БЗ-2Н та А1-БЗ-3Н та розпочато їхнє серійне ви­роб-во. На базі КШН-5 виготовлено дослід. зразок і проведено випробування зернонавантажувача Р6-КШП-6. У 1992 з-д освоїв випуск агрегат. вальцьових млинів Р6-АВМ-6 продуктивністю 6 т на добу, згодом на його базі – Р6-АВМ-7, а 1997 – Р6-АВМ-15 продуктивністю 15 т на добу. Одночасно з освоєнням серій. вироб-ва останнього розпочато випуск міні-млина Р6-АММ-7 для помелу кукурудзи та ін. злак. культур, малогабарит. пресу для виготовлення макарон. виробів різної конфігурації (із сушил. шафою), міні-крупоцехи Р6-МКЦ-7, Р6-МКЦ-15, а також безрешітні дробарки ДМБ. За останні роки підпр-во провело модернізацію вальцьового верстата А1-БЗН, освоїло нову продукцію: ентолейтор Р6-БЄР-700, вальцьовий верстат А1-БЗН-1250. Нині М.-П. м. з. – виробник борошномел., круп’яного, комбікорм., транспорт., опалювал. обладнання. 2016 виготовлено продукції на суму бл. 50 млн грн, експорт становив 22 % – до Узбекистану, Казахстану, Білорусі, Туркменістану та ін. Кількість працівників (2016) – 388 осіб. Тривалий час підпр-во очолювали А. Кордон (1932–41, 1944–68), Ю. Ударов (1974–87), В. Морозовський (1987–2004), від 2015 – О. Григоренко.

Літ.: Чаус С. П. Флагман машинобудування Придністров’я. В., 1997.

Статтю оновлено: 2019