Клех Владислав - Енциклопедія Сучасної України
Beta-версія
Клех Владислав

КЛЕХ Владислав (справж. – Клехньовський; 04. 07. 1922, Київ – 22. 07. 2001, м. Нью-Рошелл, шт. Нью-Йорк, США) – художник театру. Навч. у мист. школі м. Костянтинівка (нині Донец. обл., 1935–37), Школі знаменитих художників (м. Вестпорт, шт. Коннектикут, США, 1953–58; майстерня Н. Роквелла), студії під кер-вом Е. Дункель (1958–62), склав іспити при Орг-ції об’єдн. художників (Нью-Йорк). 1941 мобілізов. до рад. армії, потрапив у нім. полон, утік. Працював у м. Біла Церква Київ. обл.: реставратором картин у краєзнав. музеї; 1942–43 – театр. декоратором; оформив вистави «Бувальщина» А. Велисовського та «Ой не ходи, Грицю...» М. Старицького. Від 1943 – у Німеччині. 1945–47 – сценограф і співорганізатор театру «Розвага» у таборі для переміщ. осіб (м. Новий Ульм). Чл. Об’єдн. митців укр. сцени (1946). Виконав декорації до вистав: «Стрілецьке кохання» Й. Мандзенка-Сірого, «Ріка» М. Гальбе, «Лісова пісня» Лесі Українки, «Зозулина дача» Ю. Косача, «Казка старого млина» С. Черкасенка. Співпрацював 1947–49 із Ансамблем укр. акторів під кер-вом В. Блавацького у м. Реґенсбурґ (згодом «Укр. театр у Філадельфії», США, 1950–55), де оформив вистави «Антигона» Ж. Ануя, «Домаха» Л. Коваленко, «Патетична соната» М. Куліша, «Подув вітру» Дж. Форцано, «Провулок Святого Духа» І. Чолгана, «Ордер» Ю. Косача, «Я і моя сестра» Д. Берра, Л. Вернеля, «Лукреція» А. Обе, «На полі крові», «Йоганна – жінка Хусова» Лесі Українки, «Отаман Пісня» М. Чирського, «Прийшов інспектор» Дж.-Б. Прістлі, «Невідомий воїн» П. Рейналя. 1961 – сценограф Санта Фе Опери (шт. Нью-Мексико); 1962–63, 1966–91 – Метрополітен-опери (Нью-Йорк), де оформив оперу «Антоній і Клеопатра» С. Барбера і створив декорації для понад 60 опер. Мист. кер. у фільмах «Таємниці Тихого океану» (1958, реж. Дж. Логан), «Спартак» (1960, реж. С. Кубрик), «Вестсайдська історія» (1961, реж. Р. Вайз, Дж. Роббінс), «Клеопатра» (1963, реж. Дж.-Л. Манкевич). Виконав сценографію для театрів Амер. балету (Нью-Йорк), Ґранд Кабукі (Японія), Фін. нац. театру (Гельсинкі), декорував павільйон Голлівуду на світ. виставці у Нью-Йорку (1964–65). Співпрацював 1988–98 зі Студією мист. слова під кер-вом Л. Крушельницької (Нью-Йорк), оформив вистави «Ярослав Мудрий» І. Кочерги, «Патетична соната» М. Куліша, «Лісова пісня» Лесі Українки, розробив проект сценографії до вистави «Ревізор» М. Гоголя (1999). У Театрі В. Шашаровського (м. Філадельфія, шт. Пенсильванія) 1989 оформив виставу «Княгиня Ольга» І. Чижа. 1991–94 створив декорації до опер у театрі Нью-Рошелл Опера (Нью-Рошелл). 1993 до 100-річчя Укр. Нар. Союзу виготовив велике панно для сцени Карнеґі-Голлу (Нью-Йорк); 1998 для опер. фестивалю у Харкові здійснив проекти оформлення опер «Аріадна на Наксосі» Р. Штраусса і «Богема» Дж. Пуччіні. Початк. період творчості у традиц. реаліст. манері, пізніше – у конструктивно-експресіоніст. та імпресіоніст. стилях; відомий також як живописець. Автор спогадів про театр. життя. 1998 НСТДУ засн. премію ім. К. за кращу сценогр. роботу.

Літ.: Гамарник К. Театральний художник Владислав Клех. К., 1995; Її ж. Українська драматургія у сценографії Владислава Клеха // Cучасність. 1997. Ч. 4; I. Koznarska Casanova. W. Klech, scenic artist and set designer // Ukr. Weekly. 2001, 11 Nov.

В. Д. Ревуцький

Стаття оновлена: 2013