Розмір шрифту

A

Догматизм

ДОГМАТИ́ЗМ — прийня­т­тя догм, один зі способів опору на­зрілим змінам у сві­домості су­спільства. Слово «Д.» має негативне, «гальмівне» значе­н­ня на противагу твор. від­кри­т­тям, емансипатор. пере­ступам і новаторству як позитив. по­ступал. пере­творе­н­ням. У традиціоналізмі давніх епох Д. як такого не було, оскільки вірність племен, етносів своїм звичаям складно на­звати Д. Тобто «Д.» — поня­т­тя, чинне насамперед у межах парадигми Про­гресу, починаючи від доби Просвітництва. Середньовічна догматика не була Д. (навпаки, гартувалася у палких дис­путах, критич. полеміці), проте стала Д. стосовно новочас. вільнодумства, природо­знавства. Д. історично приречений на поразку, він приречений і як оцінкове поня­т­тя — у тих галузях, де, за постмодернізмом, скасовано міф Про­гресу (літ-ра, філософія, мистецтво, мораль, ідеологія тощо). Д. «за­стоюється і костеніє» пере­довсім у профес.-від­окремлених галузях духов. діяльності, особливо на «другому поверсі» регулятивів: у мистецтві — на рівні худож. напрямів і систем; у науці — теорій, методологій; у філософії — парадигм; у моралі — норм; у політиці та ідеології — принципів, концепцій тощо. «Перший поверх» практики і «третій поверх» світо­гляду меншою мірою за­знають Д., бо від­криті від­повід­но без­посеред. доцільності та універс. без­межності. Тому Д. не тип мисле­н­ня, а його певний стан. Можливо оскаржити марксист.-ленін. тлумаче­н­ня причин Д.: від­рив теорії від практики (фундам. теорії також «ві­дірвані», але більш творчі); поруше­н­ня діалектики від­нос. та абсолют. істин на користь остан­ньої (Д. не обовʼязково апологетич. щодо «старого», але обовʼязково критич. щодо «нового»). Важливо роз­різняти Д. щирий (через психол. не­здатність або побут. неможливість пере­глянути догми) і Д. корисливий (якому вигідно об­стоювати певні догми), хоча психологія та соціологія Д. часто сполучені, взаємоповʼязані. Комуніст. теорія і практика ясно й неодноразово продемонстрували, як радикал. оновле­н­ня під­ступно й неминуче обертаються на закляклий Д. (напр., роз­вінча­н­ня культу Сталіна і прийня­т­тя нової про­грами КПРС, — тобто заміна «старого» Д.).

Українці як нація за­знали мас­штаб. ре­пресій, зокрема через властивий їм знач. мірою анти-Д. Менталітет українців пере­важно кордоцентричний (Д. рефлексивний), іронічний (Д. сер­йозний), мрійливо-захмарний (Д. тверезо-тутешній), мʼяко-теплий (Д. суворо-ригористичний), від­крито-довірливий (Д. ворогуючий), без­посередньо-ім­провізаційний (Д. затверджений і усталений), ситуативно-творчий (Д. аситуативний і зашкарублий). Укр. душа традиційно на­стільки гнучка, сприйнятлива і релятивна, що деякий доважок стабілізуючого Д. їй би не завадив, адже «щепле­н­ня» комуніст. Д., як правило, від­щеплювали від українства. Після ж повале­н­ня компарт. Д. в Україні триває «вакханалія анти-Д.», коли нові ідеї не встигають догматизувати, як їх уже роз­хитують і від­кидають. І мало хто зважується чинити опір навіть дуже сумнів. та просто шкідливим за­провадже­н­ням. Разом з утопією про ліній. про­грес принциповий і за­гроз­ливий Д. від­ходить у минуле, його місце посідають недолугі стереотипи, навіяні ЗМІ.

Літ.: Расторгуев В. Н. Творчество и догматизм: Учеб. пособ. Тверь, 1990; Кушнарев А. Догматизм и лженаука в стране ком­мунистов. Москва, 1998; Ойзерман Т. И. Догматизация марксизма и внутрен­не присущий марксизму догматизм // ВФ. 2003. № 2.

І. К. Мойсеїв

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2008
Том ЕСУ:
8
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
20490
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
392
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 72
  • середня позиція у результатах пошуку: 19
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 19): 92.6% ★★★☆☆
Бібліографічний опис:

Догматизм / І. К. Мойсеїв // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-20490.

Dohmatyzm / I. K. Moiseiv // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2008. – Available at: https://esu.com.ua/article-20490.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору