Розмір шрифту

A

Дорожнього руху безпека

ДОРО́ЖНЬОГО РУ́ХУ Без­пека — комплекс заходів, спрямованих на організацію дорожнього руху і без­пеки його учасників. Гол. зав­да­н­ня у забезпечен­ні Д. р. б. — зниже­н­ня рівня аварійності та зменше­н­ня тяжкості наслідків від дорожньо-транс­порт. пригод (ДТП). Досягти знач. скороче­н­ня тяжкості наслідків від ДТП можливо за умови взаємоповаги один до одного всіх користувачів дороги: водіїв, пішоходів, велосипедистів, візників гужового транс­порту, кожен з яких повинен нести від­повід­альність за дотрима­н­ня Правил дорож. руху. Від­повід­альність за формува­н­ня та впровадже­н­ня заходів із Д. р. б. несуть органи Держ. автомоб. інспекції МВС України, Міністерства транс­порту, освіти та охорони здоровʼя, Укрдорзвʼязку й Укр­автодору за під­тримки держави. Таке роз­межува­н­ня від­повід­альності ускладнює впровадже­н­ня заходів із під­вище­н­ня Д. р. б. і зумовлює необхідність створе­н­ня від­повід. координуючого комітету для забезпече­н­ня фінансува­н­ня пріоритет. про­грам та цілеспрямованого роз­поділу зав­дань і від­повід­альності між різними держ. органами. На Д. р. б. впливають дорожні умови (стан дороги), транс­порт­ні потоки (людський фактор і надійність транс­порт. засобів), погодні умови. Метою наук. дослідж. у галузі Д. р. б. є виявле­н­ня причин скоє­н­ня ДТП, роз­робле­н­ня методів їх ліквідації та оцінка ефективності впроваджених заходів із під­вище­н­ня без­пеки й комфортності руху транс­порт. потоків. Ефективне виріше­н­ня цих зав­дань неможливе без обʼєктив. обліку та всебіч. аналізу аварійності й дорож. умов у місцях скоє­н­ня ДТП і ефектив. інтер­претації результатів такого аналізу в цільові показники, оскільки статист. дослідж. ДТП допомагають встановити найважливіші причини виникне­н­ня аварійності й надають можливість створити мотивацію та зацікавленість про­блемою під­вище­н­ня без­пеки руху як влади, так і су­спільства загалом. Від­сутність чи недо­статня кількість інформації про рівень аварійності, причини її скоє­н­ня та впровадже­н­ня можливих попереджувал. заходів для зниже­н­ня кількості ДТП і тяжкості їх наслідків можуть привести до того, що про­блеми Д. р. б. не будуть ви­знані у су­спільстві, а ефективні заходи зі скороче­н­ня кількості ДТП не будуть впроваджені.

Країни ЄС, керуючись ріше­н­ням Ради Європи від 30 листопада 1993 про створе­н­ня бази даних ДТП, по­ставили за мету зменшити кількість загиблих у ДТП на 50 % до 2010. При цьому пріоритетним у галузі без­пеки руху повин­но стати пропагува­н­ня обміну інформацією та досві­дом шляхом створе­н­ня бази ЄС, що до­зволить ідентифікувати та кваліфікувати про­блеми, оцінювати ефективність будь-якого вжитого заходу. З урахува­н­ням зга­даного ріше­н­ня, яке є частиною законодавства ЄС, а також зважаючи на за­провадже­н­ня у країнах ЄС про­грами забезпече­н­ня Д. р. б. на період 2003–10, згідно з якою перед­бачено зменшити кількість загиблих в автоаваріях у кожній з країн ЄС удвічі, в Україні, у рамках щоріч. заходів із адаптації законодавства до вимог ЄС, роз­роблений проект Держ. концепції під­вище­н­ня Д. р. б., що перед­бачає зменше­н­ня кількості загиблих на дорогах і вулицях насел. пунктів України до 2012 вдвічі у порівнян­ні з 2004. За період 2000–06 кількість ДТП, зокрема на автомоб. дорогах заг. користува­н­ня, по­стійно зро­стала (див. Табл.). Кількість загиблих на 100 ДТП і на 100 потерпілих у ДТП в Україні зменшилася, натомість зросла кількість поранених. За остан­ні 6 р. кількість людей, які загинули в кожних 100 аваріях, що сталися на дорогах, зросла на 28,2 %, поранених — на 15,5 %. Гол. причинами цього стали висока швидкість руху на позаміських автомоб. дорогах і несвоєчасно на­дана мед. допомога потерпілим у ДТП через від­даленість місця події від насел. пунктів. Серед ін. чин­ників — вплив дорож. умов на виникне­н­ня ДТП, людський фактор (зокрема поруше­н­ня Правил дорож. руху), кон­структивні недоліки автомобілів (недо­стат. захист водія та пасажирів при бокових і фронтал. ударах або деформації кузова при скоєн­ні ДТП та ін.). За статист. даними Центру без­пеки дорож. руху при Департаменті Держ. автомоб. інспеції МВС України, найпоширенішими видами ДТП в Україні є зі­ткне­н­ня та на­їзди на пішоходів. Найбільш небезпечні види пригод, при яких гинуть й отримують ушкодже­н­ня люди, — на­їзди на пішохода та велосипедиста і пере­ки­да­н­ня. Паді­н­ня пасажира також від­носять до видів пригод з особл. тяжкими наслідками, але ці види пригод трапляються рідко. Перший у світі випадок на­їзду автомобіля на пішохода, що призвів до смерті остан­нього, зафіксований 1896 у Лондоні, а перша офіційно зареєстрована аварія за участю автомобіля, що при­звела до загибелі людини, — 1901 у Нью-Йорку.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2008
Том ЕСУ:
8
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
20975
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
56
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Дорожнього руху безпека / Т. В. Бондар // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-20975.

Dorozhnoho rukhu bezpeka / T. V. Bondar // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2008. – Available at: https://esu.com.ua/article-20975.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору