Дрекслер Люна-Амалія
ДРЕ́КСЛЕР Люна-Амалія (09. 11. 1882, Львів — 05. 11. 1933, там само) — скульпторка і живописець. Сестра І.-Т. Дрекслера. Навч. у приватній школі М. Гарасимовича у Львові (1899–1903; викл. скульптури А. Попель), у Е.-А. Бурделя в Парижі (1907–09), Рим. (1909) і Мюнхен. (1910–11) АМ. Працювала у Львові, Німеччині, Швейцарії (1913–17), у 1917 повернулася до Львова. Співорганізаторка і чл. Союзу польс. художниць у Львові (1917). Учасниця мистецьких виставок у Львові від 1906 (персон. — 1934, посмертна). Виконала понад 200 скульптур. портретів, побут., алегор., реліг. композицій у тонов. гіпсі, мармурі, камені, бронзі, фаянсі. У ранній період творчості використовувала прийоми імпресіонізму, символізму і сецесії (модерну). Синхронізувала пластичні та живописні враження, лаконічно й м’яко моделювала динам. форми, застосовувала особливі фактурні ефекти, поліхромію — рожеві, жовті, зелені, чорні тони. Передавала динаміку та асиметрію люд. тіла, прагнула підвищити ступінь вираження емоц. сфери людини. Після 1912 цікавилася архаїзацією під впливом Е.-А. Бурделя, захоплювалася окультизмом і філософією Р. Штейнера. Для творів пізнього періоду характерні стилізація готики й раннього ренесансу, спрощення композиції, складність символіки. Створювала олійні портрети, краєвиди, офорти й літографії. Роботи зберігаються у Львів. галереї мистецтв, музеях Польщі.
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Задума», «Сирітка», «Погруддя дівчини» (усі — 1905), «Турбота (Мати з дитиною)», «Стара француженка», «Маруся» (усі — 1906), «Художниця Е. Модраковська», «Дама у капелюсі (Відпочинок)», «Погруддя молодої жінки» (усі — 1907), «Дівчина у кріслі», «Блакитний хлопець», «Голова дитини», «Думка», «Дівчина з лялькою», «Автопортрет», «Українка», «Сестри» (усі — 1908), «Священик Ю. Бокановський» (1909), «Ф. Шопен», «С. Монюшко», «У ложі (Дама з хутром)», «Маскарон», «Єва», «Брат», «Композитор Л. Ружицький», «Іоланта», «Largo», «Homo sapiens» (усі — 1910), «Психея (Самопізнання)», «Архієпископ Ю. Теодорович», «М. Конопніцька» (проект нагробка на Личаків. цвинтарі), «Маска» (усі — бл. 1910–13); живопис — «Автопортрет» (1906), «Стара жінка» (1917), «Автопортрет у святині» (1923); мемор. таблиця П. Скарги (1912); «Мадонна на троні» (1917), «Мадонна з немовлям» (для каплиці на цвинтарі Орлят у Львові, 1924), «Проповідь Христа» (1923); статуя Мадонни перед костелом у м. Стрий; «Архангел Михаїл», «Введення у таємницю» (усі — 1927), «Св. Георгій» (1929).